Цифрови инструменти за железопътната система на бъдещето

В днешно време няма много неща, които не можете да направите онлайн. Вашето устройство, било то смартфон или компютър, ви позволява – с плъзгане на пръст – да извършва действия толкова просто, колкото поръчването на пица до значително като среща с любовта на живота си. Тези услуги и усъвършенстваната технология зад тях променят всеки фасет на съвременния живот – железницата не е изключение. Докато все повече пътници започват да виждат железниците в Европа като цифрови структури с навлизането на закупуването на билети за мобилни устройства и безжичен интернет в движение, секторът е на технологическия авангард от самото начало. В този момент обаче овладяването на нововъзникващите технологии е особено важно. Тъй като Европа и светът навлизат в цифровата ера, определена чрез използването на тези сравнително нови инструменти за информация и комуникации, железопътният транспорт трябва бързо да разработи, интегрира и внедри такива цифрови решения, за да се позиционира като гръбнак на европейския транспорт и да даде възможност за неговото бъдеще за устойчива мобилност.

От Никола Фурио, ръководител на технически въпроси на UNIFE

2020 г. беше година, определена от кризата. Преди COVID-19 да бъде пролиферирана на планетата и с по-затворени икономики, тя бе белязана от катастрофални пожари в цяла Австралия. Горските пожари се разплакаха от септември на предходната година до март 2020 г., като причиниха щети на повече от 1 милиард евро, опустошителни местни екосистеми и убиват 34 души. За кризата бяха обвинявани по-горещите температури, сушата и високите ветрове, изострени от предизвиканото от човека изменение на климата. Днес, след енергийния сектор, транспортът е вторият по големина излъчвател на парникови газове. Тези замърсители са допринесли за това екологично бедствие и подобни такива, които се разгръщат по-късно през същата година в Сибир и Калифорния.

Въпреки това, не е задължително да бъде по този начин. Железопътният транспорт, най-устойчивата форма на наличния масов транспорт, може да служи като гръбнак на бъдещата парадигма на Европа за устойчива мобилност. Новите технологии като 5G, изкуствен интелект, големи данни, цифрови близнаци и други могат да направят железопътния още по-устойчив и надежден. Тези инструменти ще подобрят основните железопътни дейности, ще увеличат железопътния капацитет, ще развият товарните превози и ще позволят мултимодални връзки. UNIFE е убеден, че съвместните инициативи за научни изследвания и иновации между сектора на железопътния транспорт и ЕС могат да ни предоставят необходимите инструменти за декарбонизация на транспорта. Решенията в областта на цифровите железопътни услуги са от съществено значение за постигането на целите на Зеления пазар на ЕС и на последвалата визия на Стратегията за устойчива и интелигентна мобилност за европейска железопътна система, която превозва два пъти повече пътници и товари до местоназначението си за този вид транспорт до 2030 г. и 2050 г. съответно до 2050 г.

Съвместното предприятие Shift2Rail(S2R), институционализираното партньорство на железопътния сектор, водено от изпълнителния директор Карло Боргини, изигра важна роля за подобряване на сътрудничеството между заинтересованите страни в ЕС и железопътния транспорт по отношение на нови системи, които използват горепосочените технологии. Нашето сътрудничество доведе до пробиви в „ERTMS Game Changers“ като автоматична експлоатация на влаковете (ATO) и сателитно позициониране, Digital Automatic куплер (КПР), интелигентно измерване на енергия и решения за прогнозиране на поддръжката. Проектите на Shift2Rail с участието на UNIFE като IN2DREAMS,  DAYDREAMS, ETALON,  GATE4RAIL и SPRINT обединиха елементи от всички краища на железопътния сектор и академичните среди и вече осигуряват системи, необходими за позициониране на железопътния транспорт като гръбнак на европейската устойчива мобилност. Тези проекти предоставят на нашия сектор информационните и комуникационните технологии, необходими за управление на нарастващия брой цифрови активи в цялата железопътна мрежа. Те също така използват ИИ, за да направят инфраструктурата с по-висока производителност по-рентабилна и надеждна, виртуализиращи процесите на изпитване на железопътния транспорт и правят железопътните дейности по-безопасни, като същевременно повишават ефективността.

Подобни усилия, които могат да до създадат смислени технологични постижения в сектора, се случват и извън публично-частното партньорство на S2R. Например проектът 5GRAIL има за цел да генерира пробиви в бъдещата железопътна система за мобилна комуникация (FRMCS). Този проект има за цел да валидира първите спецификации на FRMCS, като разработва и тества прототипи както за инфраструктурата по железопътната линия, така и за използването на борда на корабите. Тази нова железопътна далекосъобщителна система ще бъде въведена след 2025 г. и ще подкрепи цифровизацията на европейските железници.

Както виждаме, европейските проекти за научни изследвания и иновации в областта на железопътния транспорт продължават да изграждат железопътни линии, подходящи за ес, който е неутрален в цифров и въглерод. По тази причина UNIFE беше удовлетворена от неотдавнашното публикуване на предложението на Европейската комисия за единния основен акт в края на февруари. Предложението има за цел да създаде 9 съвместни предприятия, включително приемника на S2R: Европейското съвместно предприятие за железопътен транспорт (ERJU). Тъй като Shift2Rail ще се доближе до термина си с „Хоризонт 2020“, това следващо съвместно предприятие в рамките на новата рамкова програма на ЕС „Хоризонт Европа“ ще поеме ангажимента да координира сътрудничеството на Европейския съюз с нашия сектор. Това ще бъде ключов фактор за изграждането на утрешната европейска железопътна транспортна система, която на свой ред ще служи като гръбнак на устойчива и мултимодална система за мобилност.

 

Програмата на приемника вече започна подготвителната си работа и ще бъде организирана по стълб на иновациите и системата. Комисията, с подкрепата на S2R, започна работа, ориентирана по тези стълбове за подготовка на ERJU. Първият свиква Комисията и членовете на учредителите кандидати, за да подготвят стълба на иновациите на ERJU. Вторият — работата по стълбовете на системата — включва Комисията и асоциациите, представляващи железопътния сектор (включително UNIFE). В работата си с Комисията железопътният сектор ще допринесе за създаването на генералния план на ERJU. Този документ ще опише целите на високо равнище на програмата и ще ги оформи, за да спомогне за изграждането на напълно цифрова и устойчива железопътна система на бъдещето, която може да служи като гръбнак на парадигмата на мултимодална въглеродна неутрална транспортна политика. Той ще разчита в голяма степен на стратегическата програма за научни изследвания и иновации (ERRAC) на Европейския съвет за научни изследвания в областта на железопътните технологии (ERRAC) и на нейните девет преобразуващи се проекта, които бяха предложени за ускоряване на цифровизацията на европейския железопътен транспорт.

Тъй като обаче Европа напредва по необходимия път към напълно цифровизирана железопътна линия, способна да позволи по-екологосъобразен мултимодален транспорт, който се намира в железопътния транспорт, е важно тези цифрови активи да останат сигурни. За UNIFE, потенциалните уязвимости, представени от тези нови технологии, превърнаха киберсигурността в трансверсална тема, която трябва да бъде основен приоритет за всички държави — членки на ЕС. Докато проектите S2R, като OPTIMA и X2Rail, приключиха важната работа по системата за управление на трафика и, от своя страна, киберсигурността, нашите системи трябва последователно и постоянно да се развиват в усъвършенстван план със същия клип за цифрови иновации.

Въпреки това е ясно, че скоростта, с която се стартират и прилагат решенията за киберсигурност, е тясно свързана с размера на частните и публичните ресурси, отпуснати от основните европейски участници за осигуряване на цифровите ни инструменти. Сега повече от всякога тези ангажименти са от ключово значение за осигуряване на бързо и всеобхватно внедряване на нови технологии и услуги, предназначени за предотвратяване или борба с киберпрестъпността. В документа за визията за киберсигурност, UNIFE очертава как стандартизацията на равнище ЕС чрез CENELEC, сътрудничеството в железопътния сектор с Агенцията за железопътен транспорт на Европейския съюз (ERA) и Агенцията на Европейския съюз за киберсигурност (ENISA) и проучването на нововъзникващите технологии като ИИ, Блокчейн и Quantum Computing са от съществено значение за привеждането в съответствие на всички необходими участници и за предвиждане на заплахи, преди да доведат до евентуални опити за борба с критичната инфраструктура.

Източник: Developing digital tools today for the railway system of tomorrow (railwaypro.com)

Автомобилен транспорт

Уволненият шеф на ”Автомагистрали” отказва да напусне поста си

Нямаме никакво намерение да напуснем постовете си в управителния съвет на ”Автомагистрали” ЕАД. Това заяви пред ”24 часа”, една от близките медии на ГЕРБ, изпълнителният директор на държавното дружество инж. […]