Ясен Ишев, председател на НТС по транспорта: АМ „Рила“ може да изкара тежкия трафик от София и да подобри безопасността на пътя

Ясен Ишев
  • Господин Ишев, какво представлява АМ „Рила“ и каква е нейната история?
  • За първи път АМ „Рила“ се появява през седемдесетте години на миналия век, когато тогавашния „Пътпроект“ разглежда вариантите за далечни обходни пътища на София – северен обходен път, който да заобикаля София и да води директно към Видин и южният далечен обходен път, който да заобикаля столицата и да прави връзка с Кюстендил и Гюешево. Претърпял редица промени през годините, през периода 2007-2008 година е представен проект на „Главболгарстрой“, който вече превръща южния далечен обход в Автомагистрала „Рила“. Този проект е включен дори в програмата за седемте скоростни пътя, по които засега се работи само върху един – пътят Видин – Монтана.
  • Какви са предимствата и ползите на АМ „Рила“?
  • Самият проект е направен с идеята да изкара тежкия трафик от района на София. Това би подействало добре за столицата от екологична гледна точка. С оглед на увеличаващия се трафик по Околовръстното шосе на София до 10 години вече капацитетът му ще бъде сериозно запълнен и „Рила“ би помогнала за намаляване на задръстванията. Също така този проект би оказало сериозно влияние върху безопасността на движението.
  • Предвижда ли се АМ „Рила“ да се свързва с Република Северна Македония?
  • Първоначалният проект е да се свърже Кюстендил и Гюешево. Ако от македонска страна бъде изградена необходимата инфраструктура, „Рила“ много лесно би се направила трансграничната връзка. А това би било изключително полезна, като се има предвид – че „Рила“ прави връзка с цели три магистрали и дава голяма свобода при транспорта на пътници и товари.
  • Колко би струвало изграждането на тази магистрала и как би могла да се финансира тя?
  • През 2008 година разчетите на ГБС показваха, че необходимите средства за изграждането на „Рила“ са около 485 млн. евро. Тогава от компанията дори изразиха желание те да бъдат концесионер при строителството и да я изградят със собствени средства. Разбира се в момента условията са по-други, но не е невероятно да се намери сериозен инвеститор, който да поеме строителството при една евентуална концесия.
  • Кога трябваше да бъде готова АМ „Рила“ по план?
  • Ами тя трябваше да бъде готова още 2020 година, но както виждаме реално няма нищо направено. Именно това е и целта на кръглата ни маса – да събудим отново интереса на бизнес и на държава към този проект, както и да потърсим финансиране – по оперативните програми или чрез механизма „Свързана Европа“.
Воден транспорт

Превозът на български въглища за Сърбия, удълбочаването на Дунав и нов интермодален терминал, обсъдиха Христо Алексиев и Томислав Момирович

България и Сърбия ще работят заедно за гарантирането на енергийните си ресурси с оглед на предстоящия зимен сезон. Това заяви вицепремиерът по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията […]

Автомобилен транспорт

Служебният кабинет върна Бойко Рановски в Автомобилна администрация

Бойко Рановски се връща начело на Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация, съобщиха Нова и бТВ.  Рановски бе освободен от поста в средата на февруари, като той самият обясни, че не е […]

ЖП транспорт

Железничари с отворено писмо до транспортния министър

На дневен ред може би е необходимо предприемането на стъпки за изготвяне и приемане на национална транспортна политика, както и актуализиране на търговските политики в железопътните дружества с цел привличане […]