10 години до пускането на ЖП линията София-Скопие

България и Македония си поставят 10 годишен срок за пускането на първите директни влакове между София и Скопие. Трасето е скоростно – в българската част е заложено движение с до 160 км/ч., а в македонската, заради трудния терен – 100 км/ч. До края на месеца се отваря процедурата за избор на проектанти за жп пътя от Радомир през Кюстендил до Гюешево.

Изцяло нова ЖП линия от Радомир до границата с Македония при Гюешево. Според предварителния идеен проект тя ще струва близо 473 млн. евро.

Иво Янакиев, ръководител на отдел „Подготовка на проекти“ – ДП НКЖИ: Тук добре се виждат и илюстрират два характерни участъка за трасето – единият от Радомир до Кюстендил и вторият от Кюстендил до Гюешево.

Всичко ще бъде подновено, модернизирано, с най-съвременни изисквания. Да не забравяме, че линията не е електрифицирана в момента, а на етапа на завършване на строителството тя ще бъде електрифицирана.

Сега влаковете по линията се движат на места с 48 км/ч., а на други – с 88 км. А между Кюстендил и Гюешево композиция минава три пъти в седмицата – в сряда, събота и неделя.

След 10 години според идейния проект влаковете по трасето към Македония ще минават през 16 тунела с обща дължина 20 км. Най-дълъг ще бъде тунелът под Конявската планина – 12,5 километра. До момента такъв в България не е планиран.

Според Иво Янакиев, българските строители имат достатъчно опит и оборудване, за да строят новото жп трасе, въпреки че търговете ще са отворени за най-широк кръг от фирми в рамките на Европейския съюз.

Иво Янакиев, ръководител на отдел „Подготовка на проекти“ – ДП НКЖИ: Определено предизвикателство това са долините на Струма и урабнизираните територии – както е Кюстендил, както е Гюешево. Там има дадености, с които трябва да се съобразяваме. Гюешево, независимо, че е малко населено място, там също има паметници, които ние трябва да запазим и да не ги засягаме по никакъв начин.

Мемориалът на загиналите български войници в Балканската и Първа световна война е на няколко десетки метра от релсите, които след няколко десетки метра се губят в тревата, защото свършват дотук – на два и половина километра от границата. Трудната история на несъстоялата се и до днес жп връзка между София и Скопие започва като идея още от 1885 г. и минава като червена линия през български правителства и парламенти и до днес.

д-р Ангел Джонев, историк: Обикновено в района на Гюешево, където се намираме – вододелният тунел на ГМ линия София-Кюстендил-Скопие се е възцарила тишина. За последен път звуците на техниката се чуват през 1947-1948 година, когато тунелът е завършен в този вид.

Половината от непробития тунел е на българска територия.

Иво Янакиев, ръководител на отдел „Подготовка на проекти“ – ДП НКЖИ: От наша страна има изградени едни 550 м. облицовани, но те няма да могат да послужат за целите на новата съвременна ЖП линия. Те ще бъдат направени наново.
БНТ: Но тук ще бъде пробивът?
Иво Янакиев: Това е пробивът, това е направлението, то е фиксирано и няма промяна.

bnt.bg

ЖП транспорт

Христо Алексиев ще бъде за трети път служебен транспортен министър

Христо Алексиев ще бъде служебен транспортен министър за рекорден трети път, стана ясно след като президентът Румен Радев разпусна 47-ото народно Събрание и обяви състава на служебния кабинет Роден е […]

Воден транспорт

Де-мистификация на транспортните разходи за LNG доставки –как да ни излезнат сметките с  корабите с втечнен газ

к.д.п. Христо Папукчиев, експерт в областта на морския транспорт Напоследък темата за газовата независимост и енергийното оцеляване на България, а така също и на партньорите ни от ЕС се трансформира […]

ЖП транспорт

Приключиха пазарните консултации за внедряване на ERTMS в железопътния участък Русе-Каспичан

Приключиха пазарните консултации за внедряване на ERTMS – ниво 2, в железопътния участък Русе-Каспичан. Крайният срок за получаване на индикативни предложения от заинтересованите страни изтече на 26 юли 2022 г. […]