13 провалени и само 5 успешни процедури за пътнически подвижен състав са проведени от БДЖ в последните 6 години

Михаил Рангелов

Националният железопътен превозвач на България, БДЖ, през последните шест години е изправен пред сериозни предизвикателства по отношение на модернизацията на своя пътнически подвижен състав. Според публикуваните данни, от 2018 г. до момента са проведени 18 процедури, от които едва 5 са били успешни, а цели 13 са се провалили, показва анализ на жп експерта от неправителстения сектор Георги Ганчев. Тази тревожна статистика отразява дългогодишните проблеми в железопътния сектор на страната и трудностите и слабата организация при обновяването на подвижния състав.

Тук не се включват процедурите на Министерство на транспорта по Плана за възстановяване и устойчивост, като с тях картинката става още по-плачевна.

Резултатът щеше да е 15,5:5, като в тях се включват прекратената обособена позиция за маневрените локомотиви за влакообразуващите гари, провалената процедура за 7-те двуетажни ЕМВ и тази за 20-те пуш-пул влака. Единствената реализирана процедура е за доставката на 8 електрически маневрени локомотива от русенската компания „Експрес Сервиз“.

Трябва обаче да се отбележи, че процедурите по ПВУ се проведени от министерството и няма никаква гаранция, че тази техника ще бъде получена от БДЖ, въпреки че в комисията са включени техни представители, включително шефа на „Пътнически превози“ Венцислав Славков.

Провалени процедури:

  • Поръчка през 2018 година за 41 ЕМВ.

Процедурата е прекратена поради жалби на големите производители на подвижен състав относно законосъобразността на въпросната поръчка.

https://www.economic.bg/bg/a/view/bdzh-tryabva-da-pusne-porachka-za-41-novi-vlaka-do-1-mesets-87701

  • Поръчка през 2018 година за 42 ЕМВ.

Процедурата е прекратена поради жалби на големите производители на подвижен състав относно законосъобразността на въпросната поръчка.

  • Поръчка през 2019 година за 40 нови вагона. Процедурата е прекратена поради рефериране на участниците към модернизация на стари, а не производство на нови вагони.

  • Поръчка през 2019 година за производство на до 16 ЕМВ.  Процедурата е прекратена на 06.04.2021 година поради явяване само на един участник на финалния етап. Истинската причина: техническа спецификация за регионални влакове, а не за такива за дълги разстояния.

https://www.bdz.bg/bg/a/bdzh-prekrati-protsedura-za-zakupuvane-na-elektricheski-motrisi

  • Процедура за модернизация на 15 вагона от серии 2974 и 1974 за нуждите на БДЖ с подписан договор с вагонен завод „Интерком-АД“ – гр. Дряново на 22.04.2021. Поръчката е прекратена с решение на БДЖ от 29.12.2023.

https://app.eop.bg/today/125671

  • Среден/капитален ремонт на 133 пътнически вагона, капитален ремонт с обновяване на 5 броя кушет вагони и капитален ремонт с възстановяване на 5 броя спални вагони за нуждите на „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД, разделена на 15 обособени позиции, за срок от 26 месеца.
  • https://app.eop.bg/today/352883
  • Изтъкнатата причина за прекратяване беше в закупуването на 76 немски вагона втора употреба от Дойче Бан, което налагало промяна на списъка и броя вагони от настоящия подвижен състав, подлежащи на ремонт. Твърдеше се също така, че с тези 76 вагона се обезпечава ГДВ до края на 2024 година.
  • Покана за участие в пазарни консултации във връзка с чл. 44, ал. 1 от ЗОП с предмет: „ Възстановителен ремонт с допълнителни ремонтни дейности свързани с възстановяване функционалността на основни възли и системи на вагоните и частично обновяване на пътнически вагони от серии 2044, 2563, 2297, 2150, 2974, 8480, 8444 и 8597” за нуждите на „БДЖ-Пътнически превози” EООД разделена на девет обособени позиции.
  • https://app.eop.bg/today/343770
  • Една оферта, получена от „Коловаг-АД“ без последващо пускане на открита процедура.
  • Капитален ремонт на пътнически вагони от серия 8597. Пусната и прекратена на два пъти.
  • https://app.eop.bg/today/286077         
  • https://app.eop.bg/today/325144
  • Прекратена на първо четене заради несъответствия с документацията от страна на възложителя и на второ четене поради предложен по-кратък срок за ремонт на всеки един вагон от „Коловаг-АД“, който срок не бил заложен в техническата спецификация на БДЖ-ПП.
  • „Покана за участие в пазарни консултации във връзка с чл. 44, ал. 1 от ЗОП с предмет: „ Производство, доставка и последваща поддръжка на 50 броя пътнически вагони за междурелсие 1435 мм за нуждите на „БДЖ-Пътнически превози” EООД „
  • https://app.eop.bg/today/331067
  • Никакви публикувани резултати, нито последвала открита процедура.
  • „Покана за участие в пазарни консултации във връзка с чл. 44, ал. 1 от ЗОП с предмет: „Планов ремонт/обновяване на 289 броя пътнически вагони, собственост на „БДЖ-Пътнически превози ЕООД“ разделена на седем обособени позиции във ВР Завод за срок от 4 години“
  • https://app.eop.bg/today/315437
  • Публикувани резултати на 19.03.2024 – оферти от Полското предприятие Fabryka Pojazdów Szynowych: FPS, фалиралият Интерком-АД и Коловаг-АД.
  • Няма пусната открита процедура впоследствие.
  • Среден ремонт с допълнителни ремонтни дейности свързани с възстановяване функционалността на основни възли и системи на вагоните и частично обновяване на пътнически вагони от серии 2044, 2563, 2297 и 8444.
  • Пусната и прекратена на два пъти.
  • https://app.eop.bg/today/264842 – прекратена поради липса на подадени оферти.
  • https://app.eop.bg/today/300900 – Отказ на Коловаг-АД от последващо подписване на договор. Проблемен трудов казус с Интерком-АД – гр. Дряново.

  • Покана за участие в пазарни консултации във връзка с чл. 44, ал. 1 от ЗОП с предмет: „Капитален ремонт с допълнителни ремонтни дейности свързани с подобряване функционалността на основни възли и системи на вагоните и частично обновяване на пътнически вагони от серии 2150 и 1940.
  • https://app.eop.bg/today/235936
  • Обявени резултати с една подадена оферта от Коловаг-АД.
  • Няма последвала открита процедура по ЗОП.
  • „Капитален ремонт с обновяване на 6 (шест)броя пътнически вагона от серия 2150 за търговски превози“
  • https://app.eop.bg/today/242237
  • Обявени резултати с една подадена оферта от Коловаг-АД.
  • Няма последвала открита процедура по ЗОП.

Успешни процедури:

  • Капитален ремонт и преустройство на 10 локомотива Шкода от серия 44 и 45. Преустройството включва преобразуване на локомотив серия 45 в такъв от серия 44. – Спечелена от Обединение „Рейл Сървисис“. Сключен договор през Юни-Юли, 2020 година за срок от 24 месеца.

  • Капитален ремонт на 10 локомотива Шкода от серии 44 и 45. Процедура, спечелена от ЖОС-Врутки, Словакия. Сключен договор през Юни-Юли, 2020 година за срок от 36 месеца.

  • Производство и доставка на 10 нови магистрални електрически локомотива за нуждите на БДЖ-ПП. – Процедура, спечелена от обединение „Сименс – Трон“. Склюен договор през месец Май, 2020 година.
  • В последствие, към действащия договор е включен анекс за производство и доставка на още 5 нови локомотива Сименс Смартрон.

  • Доставка и гаранционна поддръжка на 10 броя новопроизведени магистрални електрически локомотиви за нуждите на „БДЖ-Пътнически превози” EООД” – Още една процедура, спечелена от обединение „Сименс – Трон“. Сключен договор през месец Декември, 2023 година.

https://app.eop.bg/today/321986

  • „Доставка на 76 броя пътнически вагони за междурелсие 1435 мм, използвани в конвенционалната железопътна система на ЕС, за нуждите на „БДЖ-Пътнически превози” ЕООД“ – Процедура по пряко договаряне с Deutsche Bahn. Подписан договор през месец Април, 2024 година.

https://app.eop.bg/today/362953

локомотив на бдж
ЖП транспорт

Пожар избухна във влака Варна-Шумен

октомври 4, 2024

Пожар избухна във влака Варна–Шумен, съобщават от МВР. Пътник във влака Варна-Шумен е забелязал дим във втори вагон. Той незаб…