14-километровият жп тунел Елин Пелин – Костенец ще е най-дългият у нас | НКЖИ обяви два търга за над 1.6 млрд. лева от жп магистралата „Тракия“

REFILE - CORRECTING TYPO A miner stands in front of the drill machine 'Sissi' after it broke through the rock at the final section Faido-Sedrun, at the construction site of the NEAT Gotthard Base Tunnel October 15, 2010. With a length of 57 km (35 miles) crossing the Alps, the world's longest train tunnel should become operational at the end of 2017. REUTERS/Christian Hartmann (SWITZERLAND - Tags: TRANSPORT BUSINESS BUSINESS CONSTRUCTION POLITICS IMAGE OF THE DAY TOP PICTURE)

Планираният железопътен тунел между Елин Пелин и Костенец ще е 14 километра и ще е най-дългият в България. Ще струва около 500 млн. лева, които ще бъдат покрити с европейско финансиране и трябва да е готов за 6 години. Това става ясно от обявената обществена поръчка за продължаването на железопътната магистрала „Тракия“ между София и Бургас, чиято модернизация започна с европейски средства през първия програмен период. Този тунел ще е над два пъти по-дълъг от сегашния „първенец“- „Козница“ (5.8 км), който се намира между жп гарите Копривщица и Стряма и е построен за по-малко от три години в средата на миналия век. С близо година закъснение Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) обяви търговете за изграждането на два участъка. Единият е 51-километровият жп път от Елин Пелин до Костенец с прогнозна стойност над 1 млрд. лв. без ДДС. Той се финансира от оперативна програма „Транспорт“. Другият е 25-километровият жп път между Костенец и Септември за 361 млн. лв. без ДДС. Средствата се осигуряват чрез новия механизъм „Свързана Европа“. Търговете са на инженеринг – проектиране и строителство. Изборът на изпълнители ще стане чрез комплексна оценка, в която тежестта на цената е 60% . Очакванията са победителите да бъдат избрани следващата година, съгласно обявените срокове в процедурата. При обжалвания на търговете има риск строителството да се забави, а част от средствата да бъдат загубени. Крайният срок за усвояване на парите е до края на 2023 г. Ако жп линията бъде построена, пътническите влакове ще могат да развиват скорост от 160 км/ч, а товарните – 120 км/ч. Поръчката Елин Пелин – Костенец е разделена на три Модернизацията на отсечката от Елин Пелин до Костенец е разделена на три обособени позиции. Това е направено с цел по-бързото им изграждане. Най-сложен и най-скъп е първият участък с дължина от 20 км, където ще бъдат построени два двутръбни тунела с обща дължина от 15 342 метра, от които единият е дълъг над 14 километра. Предвидени са също 8 моста и естакади, нова гара в Елин Пелин, спирка Побит Камък и разделен пост при Вакарел. Прогнозната стойност на първите 20 км е 554 млн. лв. без ДДС. Срокът за изпълнение е 6 години. Втората обособена позиция е най-лека за изпълнение и е с най-ниска прогнозна стойност – 116 млн. лв. за 20 км железен път, по който ще има 3 моста. Срокът за изпълнение е 4 години. Третата обособена позиция е за изграждането на 11 километра железен път, от който близо половината е под земята, с прогнозна стойност от 354 млн. лв. В проекта е заложено изграждането на 8 еднотръбни тунела с обща дължина от 5478 метра, както и 13 моста и виадукта. Срокът за изпълнение е пет години и половина. Жп пътят между Костенец и Септември трябва да се обнови за 5 години Втората обществена поръчка е за модернизацията на жп пътя между Костенец и Септември с дължина от 25 км и прогнозна стойност от 361.4 млн. лв. без ДДС. Заложено е изграждането на 3 тунела за двойна жп линия с обща дължина ог 4568 метра, както и 23 моста и виадукти с приблизителна дължина 2230 м. Предвижда се и изграждането на нова жп гара в Костенец, която ще има връзка със старата. Ще бъде и обновена и гарата в Белово.

Източник: Медияпул