141 милиона лева – незаконна поръчка от АПИ за „Капш“

141 милиона лева са били изхарчени незаконно от Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) за толсистемата. Това показа проверка на Сметната палата.

Според одитната институция пътното ведомство е избрало процедура “договаряне без предварително обявление”, за да изхарчи крупната сума. Видно от одитния доклад става дума за фирмата „КАПШ ТРАФИК СОЛЮШЪН” ДЗЗД, която по договор от 16.01.2018 г. е избрана да проектира и изгражда тол системата у нас.

Предметът на поръчката е “Проактивен мониторинг, експлоатационна поддръжка за взаимодействието между програмните и апаратните ресурси и надграждане с нови функционалности на електронната система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т (тол) и на база време за леки автомобили с обща технически допустима максимална маса до 3,5 т. (електронна винетка)”.

От Сметната палата са констатирали, че избраната процедура изключва на практика конкуренцията при избор на фирма в разрез с възможностите. Според АПИ поръчката е възложена чрез договаряне, защото друга компания освен избраната не може да я изпълни. Това обаче не е било съвсем така. В доклада на държавния одитор пише, че “толсистемата е проектирана и създадена като софтуер с отворен код и на възложителя АПИ са предадени изходният програмен код и техническата документация”. Така на практика всяка фирма с подобен опит може да изпълни поръчката, а не само една.

Освен неправилната процедура има и второ нарушение при изчисляване на стойността на поръчката, казват от Сметната палата.

“Не може да бъде установен с достатъчна степен на сигурност и начинът на изчисляване на прогнозната стойност – близо 118 млн. лв., и определянето на прогнозните единични цени и количества дейности”, пишат одиторите.

Припомняме, че регистрираното във Виена „КАПШ ТРАФИК СОЛЮШЪН” ДЗЗД спечели търга за изграждане и въвеждане на тол системата у нас като консорциум, в които влизаха подразделения на австрийската компания в Полша, Италия и Испания. 

Междувременно от Камара на автомобилните превозвачи в България (КАПБ) излезе с официална позиция по случая. От организацията напомнят, че нееднократно са сигнализирали не само за неефективната тол система, а и за възможни нередности при заплащането.

Камарата на автомобилните превозвачи в България пита:

– Тези 118 млн. лв. ще бъдат ли върнати на българския данъкоплатец?

– Затова ли тол системата е на загуба от момента на нейното създаване?

– Това ли е причината парите за изграждането, ремонт и поддръжка на пътища да не стигат?

– Сега ще бъде ли ревизирано решението за повишаването на тол таксите, което влезе в сила на 1 юли 2022 г. и по-конкретно ще бъдат ли взети предвид нашите предложения?

КАПБ ще търси отговорите на зададените въпроси. От организацията казват, че ако 118-те млн. лв. бъдат възстановени е редно да бъдат разпределени в помощ на бранша, тъй като България продължава да е единствената страна в Европа, която е оставила транспортния бранш да се оправя сам с високите цени на горивата.

ЖП транспорт

Железничари с отворено писмо до транспортния министър

На дневен ред може би е необходимо предприемането на стъпки за изготвяне и приемане на национална транспортна политика, както и актуализиране на търговските политики в железопътните дружества с цел привличане […]

ЖП транспорт

Бившият директор на НКЖИ Красимир Папукчийски стана зам.-министър на транспорта

Със заповед на министър-председателя Гълъб Донев са назначени трима заместник-министри. На длъжността заместник-министър на транспорта и съобщенията е назначен Красимир Папукчийски. Заемал е различни ръководни длъжности в Национална компания „Железопътна […]

Автомобилен транспорт

АПИ обяви обществена поръчка за проект на магистрала “Гюешево – Дупница“

Агенция „Пътна инфраструктура“ днес стартира обществена поръчка за избор на изпълнител за изработването на идеен и технически проект с подробен устройствен план – парцеларен план за изграждането на автомагистрала „Гюешево […]