141 милиона лева – незаконна поръчка от АПИ за “Капш”

Без генерална промяна ТОЛ система ще носи все по-слаби резултати

141 милиона лева са били изхарчени незаконно от Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) за толсистемата. Това показа проверка на Сметната палата.

Според одитната институция пътното ведомство е избрало процедура “договаряне без предварително обявление”, за да изхарчи крупната сума. Видно от одитния доклад става дума за фирмата „КАПШ ТРАФИК СОЛЮШЪН” ДЗЗД, която по договор от 16.01.2018 г. е избрана да проектира и изгражда тол системата у нас.

Предметът на поръчката е “Проактивен мониторинг, експлоатационна поддръжка за взаимодействието между програмните и апаратните ресурси и надграждане с нови функционалности на електронната система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т (тол) и на база време за леки автомобили с обща технически допустима максимална маса до 3,5 т. (електронна винетка)”.

От Сметната палата са констатирали, че избраната процедура изключва на практика конкуренцията при избор на фирма в разрез с възможностите. Според АПИ поръчката е възложена чрез договаряне, защото друга компания освен избраната не може да я изпълни. Това обаче не е било съвсем така. В доклада на държавния одитор пише, че “толсистемата е проектирана и създадена като софтуер с отворен код и на възложителя АПИ са предадени изходният програмен код и техническата документация”. Така на практика всяка фирма с подобен опит може да изпълни поръчката, а не само една.

Освен неправилната процедура има и второ нарушение при изчисляване на стойността на поръчката, казват от Сметната палата.

“Не може да бъде установен с достатъчна степен на сигурност и начинът на изчисляване на прогнозната стойност – близо 118 млн. лв., и определянето на прогнозните единични цени и количества дейности”, пишат одиторите.

Припомняме, че регистрираното във Виена „КАПШ ТРАФИК СОЛЮШЪН” ДЗЗД спечели търга за изграждане и въвеждане на тол системата у нас като консорциум, в които влизаха подразделения на австрийската компания в Полша, Италия и Испания. 

Междувременно от Камара на автомобилните превозвачи в България (КАПБ) излезе с официална позиция по случая. От организацията напомнят, че нееднократно са сигнализирали не само за неефективната тол система, а и за възможни нередности при заплащането.

Камарата на автомобилните превозвачи в България пита:

– Тези 118 млн. лв. ще бъдат ли върнати на българския данъкоплатец?

– Затова ли тол системата е на загуба от момента на нейното създаване?

– Това ли е причината парите за изграждането, ремонт и поддръжка на пътища да не стигат?

– Сега ще бъде ли ревизирано решението за повишаването на тол таксите, което влезе в сила на 1 юли 2022 г. и по-конкретно ще бъдат ли взети предвид нашите предложения?

КАПБ ще търси отговорите на зададените въпроси. От организацията казват, че ако 118-те млн. лв. бъдат възстановени е редно да бъдат разпределени в помощ на бранша, тъй като България продължава да е единствената страна в Европа, която е оставила транспортния бранш да се оправя сам с високите цени на горивата.

Трако, изложение на локомотиви и вагони
ЖП транспорт

Trako отвори врати за посетители в Гданск

септември 23, 2023

Trako привлича стотици изложители и десетки хиляди посетители. Толкова голям интерес към събитието със сигурност се дължи на актуалните тенд…

Въздушен транспорт

Хеликоптер изчезна край Гърмен

септември 22, 2023

Хеликоптер е паднал край село Гърмен, което се намира в близост до град Гоце Делчев, съобщи БГНЕС. За момента няма информация за пострадали …