144 млн. лв. на година отиват за заплати и поддръжка на тол системата

На18 ноември, 2019г. в студиото на Нова ТВ –  Олег Асенов от Управителния съвет на АПИ разкри притеснителни данни за ефективността на предостящата за въвеждане тол система.

Горепосоченият, който е член на УС на АПИ, обясни в ефир, че до момента, за 2019 г. благодарение на електронната система за събиране на такси са събрани общо 358 млн. лв., което е около 10 млн. лв. повече от събраните такси за 2018 г.

В продължение на разговора стана ясно, че след пускане на тол системата от пътното ведомоство очакват приходи от тол такси в между 480 и 720 млн. лв на година. Към тези приходи се добавят и приходи от 240 млн. лв, които ще бъдат събирани от леките автомобили, които остават на винетна такса. Или общо между 720 млн. лв. и 960 млн. лв. на година. Припомняме, че за 2019 г. в България все още е в сила винетната система, при която всяко превозно – било то от леките или тежкоговарни превозни средства, заплаща такса за време – дневна, седмична, месечна или годишна винетка. През март 2020 г., когато се очаква да стартира тол системата, тежкотоварните превозни средства ще започнат да заплащат т. нар. “тол такса”, което представлява такса за всеки изминат километър по платената пътна мрежа.

Колко ще ни струва тол системата?

На въпрос за разходите, Олег Асенов от Агенция “Пътна Инфраструктура” се похвали, че поддръжката на тол системата ще струва на държавния бюджет 15% от събраните такси и това е изчислено на база на разходите до момента. Това означава, че само поддръжката на системата ще струва около 144 млн. лв. на година.

Интересен е факта обаче, че разходите по поддръжка на тол системата не са право-пропорционални на приходите, тъй като системата е собственост на държвата. Тоест, не би трябвало да се плащат лицензи или други разходи, които са обвързани с приходите. С други думи дали държавата събира 100 млн. лв. или 900 млн. лв на година – разходите за поддръжка не следва да варират съществено. Съгласно бюджета на Агенция “Пътна Инфраструктура”, разходите за издръжка  (включително и работна заплата) на 960 служители в Националното Тол Управление са 4.5 млн. лв на година. Това означава, че 142 млн. лв отиват за “поддръжка” на системата.

Важно е да се обърне внимание, че тол системата трябва да е собственост на държавата, за което бяха платени 150 млн. лв на австрийската фирма “КАПШ”. Задължение на тази фирма беше да изгради системата, да я предаде на държавата и да я поддържа 3 години (гаранционно). Оказва се обаче, че още от стартирането на системата държавата ще плаща такса за поддръжка в  размер на 142 млн. лв., което на практика е 95% от стойността на самата система.

140 млн. лв. на година за “лицензи”

От официалните изнесени данни от АПИ излиза, че държавата ще плаща стойността на тол системата всяка година под формата на “поддръжка”, което е огромен разход. Собственик на всички предадени лицензи по нея е австрийската фирма “КАПШ”, която и до момента изглежда, че е скрит собственик на системата. По-рано тази година стана ясно, че АПИ няма достъп до собствената си система, а тогавшния началник Олег Асенов дори открито го е заявявал пред фирми, които са искали да станат национални доствчици на услуги, сочат източници на екипа ни.

Разкритията доведоха до сезиране на прокуратурата и разследване за корупция и престъпна безстопанственост към шефа на Агенция “Пътна Инфраструктура” – Георги Терзийски и Олег Асенов.

Общество.орг

Автомобилен транспорт

Oтхвърлиха поправките по пакет „Мобилност“, българия завежда дело в Съда на ЕС

С голямо мнозинство на второ четене бяха отхвърлени поправките, внесени от българските евродепутати и техни колеги по пакета за международните превози. Преходният период е година и половина. След това камионите […]

Воден транспорт

Русия настъпва в Арктика, строи най-мощния ледоразбивач в света

Руското правителство има огромни амбиции за Арктика. Въпреки предизвикателната глобална икономическа среда заради кризата с коронавируса, Кремъл планира да построи поне пет нови ледоразбивача, които според премиера Михаил Мишустин ще […]

ЖП транспорт

ПРОМЯНА НА ДАТА НА КОНФЕРЕНЦИЯ IRFC 2020

В светлината на развитието на ситуацията по отношение на разпространението на коронавирусния COVID-19 в Европа, датата на международната конференция IRFC 2020 (Международен железопътен форум и конференция) беше отложена за дата […]