16 милиарда евро, заделени за железопътен транспорт в Полша

Полша ще бъде най -големият бенефициент от предстоящата финансова перспектива на ЕС за 2021–2027 г. Очаква се около 170 милиарда евро да бъдат отделени за страната. Общо 16 млрд. Евро са заделени за развитието на железопътния транспорт. Това се заключава в доклада на полския железопътен пазар 2020-2021 г., изготвен от Яна Пиеригуд и поръчан от Икономическия и търговски отдел на холандското посолство в Полша.

Докладът представя възможностите за инвеститорите в железопътната индустрия, които според Pieriegud са многобройни. Въпреки че средствата на ЕС все още предстои да бъдат одобрени от Европейската комисия, през следващия финансов период ще настъпи значително увеличение на средствата на ЕС за полския железопътен пазар. Pieriegud ще представи доклада на срещата на върха на RailFreight в Лодз, която започва утре. Докладът ще бъде предоставен от холандското посолство на посетителите на срещата на върха. „Плановете за следващите няколко години за разширяване и модернизиране на железопътната инфраструктура са много амбициозни“, казва Sanne Kaasjager, икономически съветник в холандското посолство. На срещата на върха той се надява да помогне за свързването на чуждестранни компании с полски железопътни товарни компании и да ги запознае с огромните възможности. За холандските участници на пазара е направено специално споразумение. „Посланикът на Холандия ще бъде там лично, за да се срещне с холандски компании и да подчертае значението, което холандското правителство придава на железопътния товарен сектор.

Кои средства? Бюджетът на ЕС се състои от типичната многогодишна финансова рамка (МФР) и новите фондове на ЕС за възстановяване, от които Полша е третият по големина бенефициент. Най-важният елемент на този инструмент е Механизмът за възстановяване и устойчивост (RRF), предназначен да осигури стимулиране на инвестициите през първите години от финансовата перспектива в подкрепа на икономическото възстановяване след епидемията от COVID-19. Средствата от RRF ще бъдат използвани за разходите за енергиен преход, нисковъглероден транспорт и цифровизация. Железопътните проекти ще бъдат съфинансирани от RRF, Националния план за възстановяване (KPO) и Кохезионния фонд (CF), се обяснява в доклада. „Това включва европейските програми за инфраструктура, климата и околната среда (EFICE) и регионалните оперативни програми (ROP). Подобряването на железопътната инфраструктура по коридорите на основната мрежова мрежа TEN-T и коридорите за железопътни товарни превози (RFC5 Балтийско-Адриатически коридор; RFC8 Северно море-Балтийски коридор и RFC11 кехлибарен коридор) също ще бъде подкрепено от Механизма за свързване на Европа (CEF 2.0). Високо търсене Икономическите прогнози на Полша са благоприятни, се обяснява в доклада. Регионалните и местните власти посочиха значително търсене на железопътни инвестиции. Мазовия и Малополските войводства декларират най -голямото търсене на пътнически подвижен състав. Регионалните власти и пътническите железопътни оператори се интересуват особено от хибридни и водородни задвижвания, както и от двуетажни единици за влакове. Товарните оператори възнамеряват да закупят електрически локомотиви, оборудвани с бордова Европейска система за управление на влаковете (ETCS), и интермодални платформи. Цялата предвидена инвестиция в железопътната инфраструктура възлиза на около 14,3 млрд. Евро. Това е 1,1 милиарда евро в пътнически подвижен състав и 550 милиона евро в товарни локомотиви и вагони.

Инвестиции от товарни оператори Проучване, проведено от Полската служба за железопътен транспорт (UTK) през 2020 г., показва, че 80 % от товарните оператори са заявили, че ще закупят локомотиви през следващите години. Други 60 % ще купуват товарни вагони. Една трета от тях ще инвестират в ИТ системи, а една четвърт от тях в претоварни терминали. Съществува значително по-малък интерес към системите за управление, управление и сигнализация на влака, включително ERMTS. Въпреки необходимостта от обновяване на локомотивния парк, операторите на товарни превози планират само ограничени покупки на нови блокове. Най -често решават да го отдадат под наем или да модернизират съществуващия подвижен състав. Една от причините за този подход е ниската ефективност на използване на подвижния състав поради непрекъснатото модернизиране на железопътните линии и големия брой ограничения на скоростта в мрежата и отклоненията. Забавяне на ERTMS Забавянето при изпълнението на инфраструктурната програма ERTMS край железниците кара железопътните оператори да отлагат инвестициите си в нов подвижен състав, съвместим с ТСОС. В края на 2020 г. са работили 276 локомотива (от които 30 пътнически електрически, 155 товарни електрически и 91 товарни дизелови) и 317 множество агрегати, оборудвани с бордови системи ETCS. През следващите пет години товарните оператори планират да закупят около 100 нови локомотива, оборудвани с ETCS, докато пътническите оператори планираха цели 390 единици. В случай на товарни вагони, най -голямо търсене се очаква за отворени вагони и интермодални платформи. В подкрепа на развитието на устойчив транспорт ще бъдат осигурени около 185 милиона евро в рамките на Националния план за възстановяване за развитие на интермодален транспорт, включително закупуване на подвижен състав и изграждане на претоварни терминали. Общите инвестиции на операторите на товари в нов подвижен състав до 2027 г. се изчисляват на прибл. 2,5 млрд. PLN (около 0,55 млрд. EUR). Срещата на върха на RailFreight в Лодз Срещата на върха на RailFreight в Лодз се провежда в сряда, 1 септември и четвъртък, 2 септември. Физическите билети са толкова разпродадени, но все пак е възможно да присъствате на събитието с онлайн билет.

ЖП транспорт

В БТПП бяха дискутирани високи технологии в железопътния транспорт с акцент ускорената цифровизация на бранша

Председателят на Българската търговско-промишлена палата Цветан Симеонов и президентът на КТ „Подкрепа” инж. Димитър Манолов откриха и участваха в експертно обсъждане, посветено на „Европейска система за управление на влаковото движение” […]