20 млн. лева инвестиции в „Пристанище Варна“ ЕАД

Над 20 млн. лева са реализираните инвестиции в „Пристанище Варна“ ЕАД за последните 12 месеца, сочат данните на дружеството, отбелязващо на 18 май своята 113-годишнина.

„Дружеството изпълнява успешно инвестиционната си програма. За последните 12 месеца са инвестирани над 16 млн. лева за закупуване на нова техника и обновяване на вече съществуваща, както и над 4 млн.лева за рехабилитация на пристанищната инфраструктура“, заяви изпълнителният директор Петър Сеферов.

Сред новите придобивки на най-голямото българско пристанище са два мобилни пристанищни крана от ново поколение, осигуряващи по-добри условия на труд за операторите им, както и увеличение ефективността при обработка на всички видове товари. Освен нови кранове, пристанището е обновило техническия си парк с нови вилкови повдигачи и челни товарачи, характеризиращи се с икономичен разход на гориво и ограничени вредни емисии.

Обновени са редица пристанищни складови съоръжения в двата терминала на варненското пристанище. В терминал Варна -Изток е осъществено мащабно обновяване на построената през 1967 г. „Магазия 6″, в която вече могат да се съхраняват трикратно повече товари, приемани през специално разтоварище за жп вагони и тежкотоварни автомобили, автоматизирано със система за транспорт с капацитет 200 т/ч. Рехабилитирана е и „Магазия № 5″ в пристанищен терминал Варна-запад.

„Акцентът в тазгодишната инвестиционна програма на дружеството остава върху обновяване на складовите съоръжения. Тази дългогодишна инвестиционна политика повишава конкурентоспособността на пристанището сред останалите участници на пазара и осигурява допълнителни възможности за привличане на товари“, допълва изпълнителният директор на дружеството Петър Сеферов.

Той изтъкна, че пристанището вече разполага с всички необходими разрешения по силата на новото общностно митническо законодателство. „От края на миналия месец пристанището е титуляр на разрешения за операции в съоръжения за временно и митническо складиране и е освободено от предоставяне на обезпечение. Разрешения-

та са издадени след извършена проверка в съответствие с Ръководството за одобрените икономически оператори и потвърждават безспорно, че дружеството отговаря на всички изисквания на новото митническо законодателство на Съюза, в т.ч. начините на поддържане на счетоводна отчетност на дружеството, поддържането на подходяща логистична система, високото ниво на административна организация и система за вътрешен контрол, наличието на компетентни служители, прилагането на адекватни мерки за сигурност и достатъчен финансов капацитет“, коментира още той. Наличните разрешения откриват пред „Пристанище Варна“ ЕАД допълнителни възможности за развитие на функциониращия контейнерен термина и за привличане на проектни товари.

„Пристанище Варна“ ЕАД е избрано за ключов черноморски партньор по проекти за реализация на нефтени и газови находища в Казахстан. В терминалите на пристанището се осъществява претоварване на свръхтежки и извън-

габаритни секции на различни съоръжения от тежковози на по-малки кораби тип река-море. „Тези товари са много специфични за пристанищна обработка, а тяхното привличане във Варна е сериозен успех, благодарение на високата технологична обезпеченост и способностите на квалифицираните специалисти, работещи в пристанището“, подчерта още Сеферов и допълни,че товари по проекта ще се обработват поне през следващите три години.

Търгът за строителство на варненското пристанище се състои на 4 февруари 1895 година. Предварителната оценка на строителството възлиза на 8 290 385 златни лева. В тази сума не влизат необходимите средства за хидравличната вар и цимента, които са използвани при градежа. Те са пряко осигурени за сметка на правителството, което поема и средствата за ръководния персонал, който управлява всички дейности по изграждането. На търга участват чуждестранни фирми от Хамбург, Париж и българското дружество „Михайловски и Хайрабедиян“. Родната фирма е избрана след като предлага 16,5% намаление от първоначалната тръжна цена или 6 922 472 златни лева. На 7 февруари е сключен официално договорът, с което се дава начало на строителството. До 1899 година фирма-та-изпълнител претърпява сериозни сътресения -след две зимни бури, които повреждат плавателния й състав и съоръжения. „Михайловски и Хайрабедиян“ почти фалира. Следствие на това продължаването на започналия градеж се прехвърля на едно новосъздадено анонимно акционерно дружество, в което главните акционери са участниците в първото предприятие. С учредителен протокол се поставя началото на „Безименно акционерни дружество за направа на Варненското пристанище“, което довежда проекта до успешно завършване през 1906 година. В церемонията по откриване участва лично Княз Фердинанд I, който пристига на борда на българския крайцер „Надежда“. Денят – 18 май, не е избран случайно – това е именният ден на княза. 23 военни и граждански парахода се включват в откриването. Има кораби от Румъния, Италия, Германия, Англия, Австро-Унгария, Гърция, крайцери от Руския императорски флот и над 300 официални гости. Знаменателното откриване е дадено с 21 топовни салюта от чуждестранни военни параходи и брегова артилерия.

вестник „Народно дело“

Автомобилен транспорт

Георги Свиленски, БСП: Трябва да е ясно кой носи политическата отговорност за изгорялата магистрала „Струма“

Трябва да е ясно кой носи политическата отговорност за изгорялата магистрала „Струма“. Това каза заместник-председателят на ПГ на „БСП за България“ Георги Свиленски по време на пресконференция, предаде репортер на […]

Воден транспорт

Изключиха българския морски флаг от всички списъци на Парижкия меморандум

България е изключена като собственик на морски флаг от всички списъци на Парижки меморандум – организация на всички европейски и част от световните морски страни, касаеща пристанищния контрол на корабите. […]

Автомобилен транспорт

Тишината на милиардите: Какво не ни казват за винетките и тол системата?

Година след започването на дългоочакваното изграждане на българската тол система, Агенция Пътна Инфраструктура (АПИ) поетапно отстъпва пред натиска на корпоративните интереси на австрийска група от фирми, водени от Капш Трафик […]