2024: Най-смъртоносната година за авиацията от 2018 г.

Въпреки поредицата авиационни инциденти през 2024 г., летенето продължава да бъде най-безопасният начин за пътуване. Как индустрията работи, за да направи въздушния транспорт още по-сигурен?
Снимка: Pixabay

2024 г. донесе редица фатални инциденти в авиацията, което предизвика безпокойство сред пътниците. Само в рамките на няколко дни през декември две катастрофи – на Azerbaijan Airlines в Казахстан и на Jeju Air в Южна Корея – отнеха живота на над 200 души.

Годината започна с инцидент в Япония, където самолет на Japan Airlines претърпя аварийно кацане след пожар, при който загинаха петима служители на бреговата охрана. През лятото катастрофа в Бразилия с Voepass взе още 62 жертви.

Според данни на Aviation Safety Network, през 2024 г. загинаха 318 души при самолетни инциденти – най-високият брой от 2018 г. насам. Но въпреки тези трагедии, авиацията продължава да се счита за най-безопасния транспорт.

Летенето става все по-сигурно

Според данни на MIT рискът от фатален инцидент в авиацията е намалял драстично през последните десетилетия. В периода 2018-2022 г. вероятността за фатален инцидент е 1 на 13.7 милиона полета – значително подобрение спрямо минали години.

Проучвания на Embry-Riddle Aeronautical Academy сочат, че до 80% от инцидентите се дължат на човешка грешка, като основните причини са грешки на пилотите и проблеми при излитане и кацане.

Конфликтните зони – риск за авиокомпаниите

Катастрофата на Azerbaijan Airlines в Казахстан вероятно е причинена от удари по самолета от руската противовъздушна отбрана, напомняйки за трагедията с Malaysia Airlines през 2014 г., когато самолет беше свален над Украйна.

Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) съветва авиокомпаниите да избягват конфликтни зони. Въпреки това много азиатски и близкоизточни авиокомпании продължават да летят над Русия, за разлика от европейските превозвачи, които напълно избягват това въздушно пространство.

Всяка катастрофа прави авиацията по-безопасна

Всяка катастрофа в авиацията води до нови мерки за безопасност. Данните от “черните кутии” се анализират, за да се предотвратят бъдещи инциденти. Например:

• След сблъсък над Гранд Каньон през 1956 г. е въведен съвременен контрол на въздушния трафик.

• След инцидента с TWA Flight 800 през 1996 г. са въведени мерки за предотвратяване на експлозии в резервоарите.

• Изчезването на полет MH370 на Malaysia Airlines доведе до въвеждането на проследяване на самолетите в реално време.