211 моста в страната плачат за ремонт

211 моста от републиканската ни пътна мрежа се нуждаят от ремонт, стана ясно по време на вчерашното правителствено заседание, което се проведе ден след като край италианския град Генуа рухна такова съоръжение, отнемайки десетки човешки животи.

От стенограмата от заседанието става ясно, че премиерът Бойко Борисов е поискал план за реновиране на всички мостове. Той разпоредил на министрите на регионалното развитие и на транспорта Николай Нанков и Ивайло Московски да предложат решение, което да дава възможност ремонтите на автомобилните и жп мостовете да се реализират едновременно. „Знаете, откакто са построени в България мостовете не бяха ремонтирани по магистралите, имаме по над 120 метра високи мостове и в момента продължаваме да ги укрепваме и да им правим основни ремонти, по „Тракия“ и по Витиня те са по план. Искам решение и не един по един да ги правим, а едновременно да влезем и да ги правим всички мостове“, заръчал Борисов и допълнил, че за целта може да се търси заем от ББР или пък да се използва целево финансиране.

В отговор Нанков изтъкнал, че има мостови

съоръжения на по 35-40 години които не са ремонтирани основно, а по някои от тях няма дори и частични ремонти. Нанков дал и справка, според която 211 моста се нуждаят от ремонт, като 34 били по магистралите, а 17 от тях били в лошо състояние. Той припомнил, че през 2017 година са били ремонтирани 7 мостови съоръжения по „Хемус“ и по „Тракия“. В момента пък били извършвани планови ремонти на други 5, но нямало осигурено финансиране. „17 мостови съоръжения са в лошо състояние. Много често не сме разбирани и от шофьорите, ние го правим, разбира се, за тяхна безопасност, за безопасност на българските граждани, за това, че правим ремонти на долното строене, на колоните на мостовете, където арматурата е корозирала нуждаят се от основно подменяне на арматура, на бетонните постаменти“, казал Нанков, визирайки виадуктите на магастралите и обещал, че следващата сряда ще има готов график и механизъм, по който да се стартират ремонтите. Московски на свой ред предложил да бъдат добавени и мостовете и над железопътната инфраструктура. „Ефектът от неремонтирани дълги години и неподдържани дълги години такива съоръжения е еднакъв и за железница и за пътища“, казал той пред колегите си от МС.

Борисов пък допълнил, че ремонтите на тези съоръжения са изключително скъпи и за фирмите. Той дал и пример как строителите работят на 100 метра височина, трябва да ги укрепват, работата е много сложна и трудно се намирали специалисти. Аз искам да свършим работа, защото от празнодумци ми е омръзнало, да тръгнем да обясняваме, че 45 години не са пипани е безсмислено. Така че и двете министерства да подготвят и всичко да започне да се отремонтира и да се укрепва. Ако трябва целеви заеми, след това ТОЛ системата да ги връща или целево да търсим пари от бюджета“, разпоредил Борисов.

В тази връзка пък вице-премиерът Валери Симеонов отбелязал, че качеството на строителство на този тип съоръжения е добро и ремонтите на мостове просто трябва да се ускорят. „Не искам да се създаде впечатлението за катастрофичност и че едва ли не тези съоръжения не са поддържани. Напротив – достатъчно показателен е фактът, че до момента нямаме пътно съоръжение, което да е повредено, което означава, че се работи и плановите ремонти си вървят и че не се допускат такива ситуации, на каквито сме свидетели примерно сега в Италия, колкото и грозно да звучи“, казал Симеонов. „Това, че сме направили повече от всички досега взети заедно по укрепването и ремонтите, е факт, но да стартираме и да влезем и на другите места, а да не чакаме догодина януари или март, когато им идва срокът и планът. И хората да знаят, че тези огромни съоръжения се правят“, казал в заключение Борисов, по чиито думи трябвало да се благодарим на тези, които са строили мостове през 80-те години, защото „са направени добре“ и да се ядосваме на онези, които не са ги поддържали след това.

По-късно в сряда от МРРБ уточниха, че за извършването на спешен ремонт на въпросните 17 моста в лошо състояние по магистралите ще бъдат заделени 130 млн. лв. В същото време от 2017 година насам с общо 110 млн. лв. били реновирани 12 такива съоръжения.