48 млн. евро глоба за жп картел

Европейската комисия (ЕК) глоби Австрийските федерални железници (ÖBB), Германските железопътни линии (DB) и Белгийските национални железници (SNCB) с обща сума от 48,594 млн. евро за нарушаване на антитръстовите правила на ЕС, свързани с трансграничните жп товарни услуги.

Глобата на DB представлява 99,4% от общата сума.

Разследване, проведено от ЕК, стигна до заключението, че трите жп оператори са участвали в схема за разпределяне на клиенти, която е забранена съгласно правилата на ЕС за конкуренция при трансгранични блок влакове, работещи по ключови европейски коридори. Според ЕК, железниците са обменяли тайни сведения относно искания на клиенти за конкурентни оферти и са предлагали по-високи цени, за да защитят бизнеса си.

Глобата на DB е 48.324 млн. евро. Тя е увеличена с 50%, тъй като това е второ нарушение на германските железници. Първото им наказание за картелно споразумение е от 2012 г. и е свързано с дейности, извършени между 2002 и 2007 г.

Глобата на DB и SNCB от 270 000 евро обаче е намалена съответно с 45% и 30% заради сътрудничество с ЕК по време на разследването. Освен това, с оглед на потвърждението за участие в картела и тяхната отговорност, ЕК прилага намаление с 10% върху глобите. ÖBB подаде молба за имунитет през април 2015 г. и като първи заявител получи пълен имунитет, избягвайки глоба от около 37 млн. евро.

SNCB казва, че дейностите са били проведени в рамките на бившето дъщерно дружество SNCF Logistics, сега Lineas Group. SNCB продаде мажоритарния си дял в компанията през октомври 2015 г. и към 14 януари 2021 г. вече не притежава акции в компанията.

„Спорните практики са възникнали в контекста на тристранни услуги за споделяне на товари, които са се предлагали от ÖBB, DB и бившата SNCB Logistics и имат за цел да осигурят позицията на„ водещ превозвач на един от участващите оператори“, каза говорител на SNCB , добавяйки, че компанията е оказала пълно съдействие на разследването от самото начало.

Говорител на DB Cargo заяви, че компанията оценява решението и все още не е готова да направи изявление.

Дейностите по нарушение са извършени в периода 8 декември 2008 г. – 30 април 2014 г., като SNCB участва от 15 ноември 2011 г.

Блок влаковете обикновено обслужват клиенти с голям обем, работещи по установени маршрути, като например между пристанищата и промишлените обекти. Съгласно модела за споделяне на товари, който е договор, предвиден в международното железопътно право, жп компаниите, извършващи трансгранични железопътни услуги, предоставят на клиентите една обща цена за услугата, изисквана по многостранен договор.

„Железопътният транспорт на товари е жизненоважен за модела на устойчива икономика, казва Маргрет Вестагер, изпълнителен вицепрезидент на ЕК, отговарящ за политиката на конкуренция. – Честната конкуренция е важна, за да се осигури на клиентите най-доброто предложение, когато използват устойчив транспорт. Картел между ключови оператори, предлагащи железопътни товарни услуги по основни жп коридори в целия ЕС, противоречи основно на тази цел. Днешното решение изпраща ясен сигнал, че този тип тайно поведение не е приемливо.“

Глобите се изчисляват въз основа на стойността на продажбите, постигната от участниците в картела за въпросните услуги през 2013 г., последната година на нарушения от тяхна страна.

Източник: https://www.logistika.bg/bg/menu/23/post/27558/48-mln-evro-globa-za-zhp-kartel?page=

ЖП транспорт

CER отчита мрачно първо тримесечие на 2021г за железопътния транспорт

През март 2021г пътническите оператори отчетоха намаление на 600 милиона евро на седмичните приходи. Shutterstock.com Приходите от пътниците останаха на половината от първото тримесечие на 2019 г. през първото тримесечие […]

ЖП транспорт

Настояще и бъдеще при модернизирането на железопътната инфраструктура в България

Гост в сутрешния блок по ТВ СКАТ: инж. Илия Илиев – Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия (RASTIA) ЕС е определил 2021 г. за Европейска година на железопътния […]