Европейската комисия (ЕК) глоби Австрийските федерални железници (ÖBB), Германските железопътни линии (DB) и Белгийските национални железници (SNCB) с обща сума от 48,594 млн. евро за нарушаване на антитръстовите правила на ЕС, свързани с трансграничните жп товарни услуги.
Глобата на DB представлява 99,4% от общата сума.
Разследване, проведено от ЕК, стигна до заключението, че трите жп оператори са участвали в схема за разпределяне на клиенти, която е забранена съгласно правилата на ЕС за конкуренция при трансгранични блок влакове, работещи по ключови европейски коридори. Според ЕК, железниците са обменяли тайни сведения относно искания на клиенти за конкурентни оферти и са предлагали по-високи цени, за да защитят бизнеса си.
Глобата на DB е 48.324 млн. евро. Тя е увеличена с 50%, тъй като това е второ нарушение на германските железници. Първото им наказание за картелно споразумение е от 2012 г. и е свързано с дейности, извършени между 2002 и 2007 г.
Глобата на DB и SNCB от 270 000 евро обаче е намалена съответно с 45% и 30% заради сътрудничество с ЕК по време на разследването. Освен това, с оглед на потвърждението за участие в картела и тяхната отговорност, ЕК прилага намаление с 10% върху глобите. ÖBB подаде молба за имунитет през април 2015 г. и като първи заявител получи пълен имунитет, избягвайки глоба от около 37 млн. евро.
SNCB казва, че дейностите са били проведени в рамките на бившето дъщерно дружество SNCF Logistics, сега Lineas Group. SNCB продаде мажоритарния си дял в компанията през октомври 2015 г. и към 14 януари 2021 г. вече не притежава акции в компанията.
„Спорните практики са възникнали в контекста на тристранни услуги за споделяне на товари, които са се предлагали от ÖBB, DB и бившата SNCB Logistics и имат за цел да осигурят позицията на„ водещ превозвач на един от участващите оператори“, каза говорител на SNCB , добавяйки, че компанията е оказала пълно съдействие на разследването от самото начало.
Говорител на DB Cargo заяви, че компанията оценява решението и все още не е готова да направи изявление.
Дейностите по нарушение са извършени в периода 8 декември 2008 г. – 30 април 2014 г., като SNCB участва от 15 ноември 2011 г.
Блок влаковете обикновено обслужват клиенти с голям обем, работещи по установени маршрути, като например между пристанищата и промишлените обекти. Съгласно модела за споделяне на товари, който е договор, предвиден в международното железопътно право, жп компаниите, извършващи трансгранични железопътни услуги, предоставят на клиентите една обща цена за услугата, изисквана по многостранен договор.
„Железопътният транспорт на товари е жизненоважен за модела на устойчива икономика, казва Маргрет Вестагер, изпълнителен вицепрезидент на ЕК, отговарящ за политиката на конкуренция. – Честната конкуренция е важна, за да се осигури на клиентите най-доброто предложение, когато използват устойчив транспорт. Картел между ключови оператори, предлагащи железопътни товарни услуги по основни жп коридори в целия ЕС, противоречи основно на тази цел. Днешното решение изпраща ясен сигнал, че този тип тайно поведение не е приемливо.“
Глобите се изчисляват въз основа на стойността на продажбите, постигната от участниците в картела за въпросните услуги през 2013 г., последната година на нарушения от тяхна страна.
Източник: https://www.logistika.bg/bg/menu/23/post/27558/48-mln-evro-globa-za-zhp-kartel?page=