80 лева за Тир да пресече България

Около 80 лв. ще излиза на един чужд ТИР да прекоси България след изграждането на новата ТОЛ система за тежкотоварни камиони.

Това стана ясно от думите на един от началниците на пътната агенция -Светослав Глосов. Според него цената няма да е по-различна от тази в страните от ЕС – между 10 и 12 евроцента на километър за МПС с маса над 12 т. Това означава, че след изграждането на системата тежките камиони ще плащат по 22 ст./км. На тази база излиза, че един чужд ТИР ще трябва да плати около 80 лв., за да прекоси страната ни по най-популярния маршрут от Турция за Западна Европа – 355 км между ГКПП Капитан Андреево и ГКПП Калотина. Такава ще бъде цената и по втория най-използван маршрут – 346 км от ГКПП Капитан Андреево до ГКПП Дунав мост 1 край Русе. Близо 120 лв. обаче ще излезе пътят на камион по линията ГКПП Капитан Адреево – ГКПП Дунав мост 2 при Видин – 540 км.

Скок

За сравнение при настоящата винетна система тези преходи излизат по 21 лв. за тежките МПС -цената на дневната винетка. Тя се използва най вече от транзитно преминаващите чужди камиони, за които новата система ще излиза точно четири пъти по-скъпа. Родните превозвачи обаче използват годишна винетка, която им струва 1743 лв. (б.ред. – 1340 лв., ако са с екологичен двигател). При тях крайната разлика в цената е трудно да бъде изчислена, тъй като зависи от броя километри, които изминават по родната пътна мрежа. Ако се вземат за база горните цифри, със сегашните пари за годишна винетка българските превозвачи ще могат да изминат 7900 км при новата система.

Системата, която ще следи по колко километра изминават тировете, ще покрива всички магистрали, първи и втори клас пътища. В плановете на правителството е тя да генерира по около 1 млрд. лв. годишно основно от транзитния трафик. Очаква се тя да струва около 200 млв. лв. без ДДС – средства, които ще инвестира частната фирма, избрана да я изгради. Системата ще трябва да е готова за 19 месеца след сключването на договор с фирмата изпълнител. Тя ще бъде определена днес, когато се отварят ценовите предложения на изкла-силите до финала на конкурса два участника – австрийския гигант в тол бранша „Капш,, и консорциум от три български фирми – „Телелинк“, „Сирма Солюшънс“ и „Си-енсис“. Инвестираната от победителя сума ще му се изплати от генерираните приходи от нея след внедряването й. 19-те месеца започват да текат от сключването на договора. Кога ще се случи това обаче, не е ясно, тъй като търгът може да бъде обжалван от всеки един от останалите четири участника, които бяха дисквалифицирани по технически причини.

 

в. Телеграф

Автомобилен транспорт

Служебният кабинет върна Бойко Рановски в Автомобилна администрация

Бойко Рановски се връща начело на Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация, съобщиха Нова и бТВ.  Рановски бе освободен от поста в средата на февруари, като той самият обясни, че не е […]

ЖП транспорт

Железничари с отворено писмо до транспортния министър

На дневен ред може би е необходимо предприемането на стъпки за изготвяне и приемане на национална транспортна политика, както и актуализиране на търговските политики в железопътните дружества с цел привличане […]

ЖП транспорт

Бившият директор на НКЖИ Красимир Папукчийски стана зам.-министър на транспорта

Със заповед на министър-председателя Гълъб Донев са назначени трима заместник-министри. На длъжността заместник-министър на транспорта и съобщенията е назначен Красимир Папукчийски. Заемал е различни ръководни длъжности в Национална компания „Железопътна […]