Airbus изпревари Boeing no поръчки на авиошоу в Париж

Двете компании сключиха сделки за общо 107.3 млрд. долара.
След като в четвъртък сключването на сделки на авиошоуто в Париж приключи, ветераните от най-голямото за авиосектора търговско изложение се шегуваха, че това е най-тихото издание на форума от години. Не защото стойността на продадените от Airbus и Boeing самолети намаля в сравнение с миналогодишното изложение във Фарнбъроу, Великобритания, ^или с шоуто в Париж през 2013 г. А по-скоро поради факта, че новите двигатели, задвижвали самолетите по пистата на парижкото летище „Бурже", бяха подчертано по-малко шумни от предшествениците им, пише Financial Times.
Дългоочакваните пътнически самолети от серията „С" на канадския производител Bombardier, които миналата година не можаха да направят дебюта си вна изложение заради проблеми с двигателите си Pratt & Whitney, бяха една от звездите на шоуто в Париж, отбелязва изданието.
„Бях наистина изненадан от ниското равнище на шума", коментира пред FT Кристоф Менард, анализатор от Kepler Cheuvreux. „Новото поколение двигатели се движи в правилна посока по отношение на разхода на гориво и на шума", посочва той.
Повече продажби
Въпреки очакванията, че броят на продадените в Париж самолети ще е по-нисък в сравнение с отчетеното във Фарнбъроу миналата година, крайните числа и за Airbus, и за Boeing са малко по-високи спрямо 2014 г. „Получаваме повече, отколкото очаквах", казва главният изпълнителен директор на Airbus Том Ендърс.
„Обхватът на поръчките, които получихме, е впечатляващ", изтъква от своя страна Ранди Тинсет, вицепрезидент на Boeing, отговарящ за маркетинга. Той обаче признава, че поръчките е можело да бъдат и по-високи, ако не се налага клиентите да чакат толкова дълго за самолета си. „Това представлява особено предизвикателство, когато продаваш самолет", обяснява мениджърът.
Boeing има натрупани поръчки за 5700 самолета, a Airbus – за над 6300, което отлага доставките на някои от най-популярните модели за след осем или дори девет години, отбелязва FT. В Париж двата производителя заедно обявиха, че са получили поръчки и ангажименти от авиокомпании и лизинго-ви дружества за закупуването на общо 752 машини на стойност 107.3 млрд. долара (цени по каталог) в сравнение със сделки за 697 самолета на стойност 115.5 млрд. долара на изложението във Фарнбъроу миналата година. По-високият от очакванията брой на сделките в Париж би трябвало да успокои притесненията, че възходът от последните години е приключил, смята Тинсет.
Airbus спечели битката с Boeing, след като в последната минута оповести най-голямата поръчка на авиошоуто -ангажимент от унгарския нискотарифен превозвач Wizz Air за закупуването на 110 пътнически самолета А321пео на стойност 13 млрд. долара по каталог. Реалната цена за Wizz вероятно ще е значително по-ниска, тъй като авиокомпаниите обикновено успяват да си осигурят отстъпки, посочва FT. По време на изложението Airbus оповести сделки за продажбата на 421 самолета, оценявани на 57 млрд. долара, докато Boeing успя да продаде 331 машини на обща стойност 50.2 млрд. долара.
Ангажименти без договор
Анализаторът от RBC Capital Markets Роб Сталард обръща внимание на високия брой ангажименти за закупуване на самолети, направени от страна на авиокомпании и лизингови дружества по време на изложението. За разлика от твърдите поръчки тези ангажименти не са обвързващи договори. „Броят на меморандумите за разбирателство и на писмата за намерения на тазгодишното шоу изглежда значително по-висок от историческите равнища", изтъква той. Така например около 64% от сделките на Airbus и около 54% от тези на Boeing са именно в категорията ангажимент, като тези дялове са доста по-високи в сравнение с изложенията във Фарнбъроу през 2014 г. и в Париж през 2013 г.
Двете компании постигнаха и някои значителни победи за по-старите си модели -Saudi Arabian Airlines поръча регионална версия на широкофюзелажния АЗЗО, a Qatar Airways се договори за покупката на товарни версии на модела на Boeing за далечни разстояния 777. Тези сделки са жизненоважни, за да се поддържа гладката работа на производствените линии и да се подсилват печалбите, докато Airbus и Boeing извършват прехода към самолети с нови двигатели през следващите няколко години.