Европейският производител на автомобили Airbus иска да остане във Великобритания независимо от изхода на Brexit, съобщи Еурактив. Причината е, че страната е „много важен стълб“ за компанията, което бе заявено от новия изпълнителен директор Гийом Фаури на 21 май, обърщайки на 180 градуса отрицателните коментари, направени от неговия предшественик Том Ендърс.
Еърбъс, смятан за резултат от индустриалната интеграция в създаването на европейски „шампиони“, също иска да бъде „по-азиатски“, за да бъде по-близо до най-бързо развиващите се пазари.
Фаури говори с журналисти, поканени на иновационните дни в централата на компанията в Тулуза.
В една от първите си големи медийни изяви, откакто бе издигнат през април, Фаури подчерта, че Великобритания е „много важен стълб“ за Airbus.
Поради тази причина, каза той, „ние искаме да останем във Великобритания“, независимо от резултата на Brexit и бъдещата дългосрочна връзка между Лондон и ЕС. Като предимства ой подчерта висококвалифицираната работна сила и изследователски съоръжения на компанията във Великобритания.
„Великобритания е част от Airbus и Airbus е
част от Обединеното кралство … и ние бихме искали да запазим това“, каза
Фаури.
Неговият предшественик, Том Ендърс, предупреди през януари, че Еърбъс може да вземе „много вредни решения“ за Обединеното кралство в резултат на развода с ЕС.
Компанията се е подготвила за потенциални прекъсвания на границите, предизвикани от Brexit без сделка и може да засили дейността си в това направление преди крайния срок от 31 октомври, в който Великобритания трябва да напусне.
Поглед на изток
Но компанията също иска да се препозиционира по целия свят.
Еърбъс се превърна в ключова дума в дебата за създаване на европейски „шампиони“, подкрепено от преразглеждане на правилата на ЕС за конкуренцията. Особено ако аргументите за ограничаване на антитръстовите правомощия на Европейската комисия идват от Франция или Германия.
Но европейският производител на планове изглежда е насочил своя поглед другаде. Еърбъс е „символ“ на паневропейската индустриална интеграция, заяви главният търговски директор Кристиан Шерер пред репортери.
Но той добави, че компанията, която празнува 50-годишнината си, не е френски или американски, а „истински световен играч“, позовавайки се на главния си конкурент, американския Boeing.
Airbus вижда себе си „далеч по-напреднал” от своите конкуренти в стремежа си да стане глобална фирма. Но за целта се нуждае от по-големи корени в Азия.
Бихме искали да бъдем „тясно свързани с създаването на стойност, където са клиентите ни“, каза Шерер.
От 37 000 самолета, които ще бъдат придобити от авиокомпаниите тази година, почти половината от тях ще бъдат дислоцирани в Азия. В резултат на това „трябва да станем малко по-азиатски“, каза той.
Възможностите на Китай
Китай е ключова част от тази стратегия. Миналия март „Еърбъс“ постигна забележителна сделка с Пекин за продажба на 300 самолета. В допълнение, компанията разполага с изследователски център и производствена линия в град Шенжен.
– Ставаме истински китайски играч – обясни Фаури.
Докато Airbus търси на изток, експерти, включително френският министър на икономиката Бруно ле Мар, споменаха, че перлата на европейската индустрия на въздушното пространство се е превърнала в пример в процеса на създаване на европейски шампиони.
За Ле Мар, историята на успеха на Airbus доказва, че са необходими сливания, подкрепени от държавата, за да се конкурират китайските индустриални гиганти.