Актуализира се срокът за разработване на нормативна уредба за въвеждане на тол системата

До 20 декември 2016 г. се удължава срокът на работната група за изготвяне на необходимите законодателни промени и на подзаконовата нормативна уредба за функционирането на системата за комплексно обслужване при електронно събиране на пътни такси, реши кабинетът.  Тази промяна е направена в РМС 908/2015 за приемане на модел за въвеждане на смесена система за тол такса за тежкотоварни моторни превозни средства и електронна винетка за леки моторни превозни средства, както и предоставяне на европейски услуги за електронно таксуване и даване на съгласие за провеждане на процедура за избор на изпълнител за комплексно обслужване при електронно събиране на пътни такси.
Удължаването на срока се налага, тъй като работата на работната група е в пряка зависимост от приключването на други процедури по въвеждане на тол системата.

"Освен мандата ни за провеждане на процедури за избор на изпълнител, който да внедри тази смесена система, имаме ангажимент да направим промяна в законодателството, свързана с внедряването й, за начина по който вече ще се таксуват превозвачите и ще се събират таксите". Това коментира след редовното правителствено заседание на 17 август, министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.

Въвеждането на смесената система за електронна винетка и тол-такса изисква промени в Закона за движение по пътищата, обърна внимание министърът. Със сателит ще следим по номера на моторното превозно средство къде се движи, откъде е минало и дали водачът си е платил таксата, информира тя. Екипи на Министерството на вътрешните работи и на Агенция "Пътна инфраструктура", които ще са мобилни, ще имат възможност да отидат и да глобят водача на място, ако е в нарушение. Това ще направи събираемостта на глобите по-добра, ако има нарушение, защото сега не можем да следим толкова стриктно дали винетката е стабилно залепена на стъклото или не, заяви Павлова. За 12 месеца трябва да прецизираме законовата и подзаконова уредба, като включим в нея по-суровите санкции и събираемост, допълни тя.

Според нея аргумент в посока необходимостта от промяна в системата е и резултатът от направените целенасочени проверки на транзитния трафик. Установихме, че българските граждани съвестно си купуват и си залепят винетките според изискванията на закона, информира Павлова. Проверката ни показа, че имаме масово транзитно преминаващи гастербайтери, които не залепят винетките на стъклата на автомобилите. В повечето случаи те си закупуват винетка, не карат без, но не са изцяло залепени на стъклото или са залепени с фолио, за да могат да бъдат местени от кола на кола, обърна внимание тя и допълни, че има случаи, при които стикерите се намират в жабката на автомобила, каза още тя. Засечени са и непродупчени винетки, както и такива, които нямат придружаващ документ с номера на автомобила, каквото изискване беше въведено с осъществяването на по-строг контрол. При направената проверка на АМ "Тракия" в рамките на няколко дни са засечени 500 нарушения, съобщи министърът.

Готвените промени в законодателството ще въведат по-строги санкции и глоби за нарушителите. Предвижда се да има възможност докато не се плати глобата от водач на транзитно преминаващ автомобил, той да не може излезе от страната, защото в противен случай глобите стават несъбираеми, обърна внимание регионалният министър. Затова сега, освен че глобяваме водачите, проверяващите екипи лепят стикерите стабилно на стъклото, за да не могат да бъдат препредавани, допълни тя. При проверките са установени дори ТИР-ве и леки автомобили през август със седмични винетки, закупени през април, обърна внимание тя. Очевидно става дума за изградена вътрешна система, с която се създават проблеми, затова искаме и много по-строги мерки и глоби, които да налагаме на момента, защото излязат ли от България няма как да съберем глобите, категорична беше Павлова.

Министър Павлова съобщи, че до м. август тази година са продадени 4,5 млн. броя винетни стикери, което е със 150 хиляди повече в сравнение със същия период миналата година. Очаква се нов ръст на продажбите отново през септември и декември заради почивните дни и празниците. Статистиката сочи, че има увеличение на броя на безплатните винетки за инвалиди – 210 хиляди коли се движат по пътищата с такива стикери. Тъй като те се предоставят по линия на социалното подпомагане, реално тези 20 млн. лв., които те струват, тях не постъпват в бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура" и не могат да бъдат реинвестирани в пътищата, обясни Павлова.

Източник : www.infrastructure.bg

Симеон Ананиев
ЖП транспорт

Проф. Симеон Ананиев: От 30 години нищо не се прави за безопасността в жп транспорта

декември 1, 2022

Вчера отново имаше инцидент с влак. Той се блъсна в паднала скала по пътя София –Бургас, между Клисура и Христо Даново. Един от вагоните и локомотивът дерайлираха. Професор Симеон Ананиев, […]

ЖП транспорт

НКЖИ: Дъждът е причина за катастрофата на влака София – Бургас

декември 1, 2022

Дъждовното време е причинило свличането на земна маса, след което скала падна върху железопътната линия София – Бургас. Това заяви за „Хоризонт“ главният ревизор от „Национална компания железопътна инфраструктура“ Кирил […]

Автомобилен транспорт

Кабинетът засекрети тол системата като обект от национална сигурност

декември 1, 2022

С постановление на Министерския съвет Национално тол управление, което е част от структурата на Агенция „Пътна инфраструктура“, е определено за стратегически обект от значение за националната сигурност. Целта е обезпечаване […]