Автобусен протест срещу сивата икономика и тол таксите

Затруднения в движението на автомобили в центъра на София създаде във вторник по обяд автобусно протестно шествие срещу сивата икономика в бранша и въвеждането на тол такса за платено преминаване на пътищата в страната. Подобна демонстрация имаше и във Варна, а за 10 май превозвачите заплашват с национален протест.

Около 150 автобуса преминаха по централни улици на София, тръгвайки от Горублянското ханче, където беше сборният им пункт. С бавна скорост шествието мина през бул. "Цариградско шосе", бул. "Цар Освободител", бул. "Княгина Мария Луиза", за да стигне до централната автогара в столицата.

Автобусите бяха украсени с плакати "Не на сивата икономика". Според бранша това е най-големият му проблем, затова настоява за ефективни мерки за борбата със сивия сектор. Друго основно искане е автобусите по редовните вътрешни линии да не плащат тол такса за преминаване по пътищата. Намеренията са от 2018 г. моторни превозни средства над 3.5 тона да плащат за определени участъци – разгледаните варианта за тол такса са за изминато разстояние – 12, 20 и 26 стотинки за километър. Според абвотубсните превозвачи обаче това ще доведе до сериозно поскъпване на билетите им.

Автобусните фирми искат още нова Републиканска транспортна схема, еднакви общи условия при възлагане на поръчки за обществен превоз на пътници, изработване на ясен маханизъм за компенсации и субсидии при обществените превози.

"Браншът на автобусните превози за последните три години е намалял наполовина, има нулеви инвестиции. Това са съвсем директни индикации, че нещата не вървят добре", коментира Ивайло Константинов от Националното сдружение на автобусните превозвачи пред БНР. По думите му, 60 общини у нас вече нямат превозвач, а средностатичстическият автобусен парк в страната е на възраст 28 години, което е повече дори от африканските държави.

"Основният проблем в бранша е сивият сектор. Споделените пътувания са само част от проблемите, трупани с години. Те просто преляха чашата", коментира Константинов.

Споделените пътувания според него се нуждаят от комплексно решение, защото превозните средства, с които те се извършват, не са класифицирани за превоз от типа автобусен, не подлежат на контрол от органите на автомобилната администрация, а попадат в ресора на МВР. В същото време дейността, която извършват, има допирни точки с Министерството на финансите.

Автобусите ни пътуват полупразни през цялата седмица, разказа още Константинов и допълва, че "един, двама или трима пътници не могат да обезпечат дори косвените разходи по пътуването, камо ли тол таксите за дадената дестинация".

Всякакъв начин, който би натоварил бюджета на автобусните превозвачи, е неприемлив, заяви Ивайло Константинов, запитан за варианти за изчисляване на тол таксите, срещу които превозвачите протестират

"Най-лесно е да се калкулира различна цена, въпросът е кой може да я понесе", допълни той.

Браншовата организация се закани, ако правителството не обърне внимание на исканията ми, на 10 май протестът им да затвори улици в София и да блокира големи булеварди.

Източник : www.mediapool.bg

ЖП транспорт

Христо Алексиев ще бъде за трети път служебен транспортен министър

Христо Алексиев ще бъде служебен транспортен министър за рекорден трети път, стана ясно след като президентът Румен Радев разпусна 47-ото народно Събрание и обяви състава на служебния кабинет Роден е […]

Воден транспорт

Де-мистификация на транспортните разходи за LNG доставки –как да ни излезнат сметките с  корабите с втечнен газ

к.д.п. Христо Папукчиев, експерт в областта на морския транспорт Напоследък темата за газовата независимост и енергийното оцеляване на България, а така също и на партньорите ни от ЕС се трансформира […]

ЖП транспорт

Приключиха пазарните консултации за внедряване на ERTMS в железопътния участък Русе-Каспичан

Приключиха пазарните консултации за внедряване на ERTMS – ниво 2, в железопътния участък Русе-Каспичан. Крайният срок за получаване на индикативни предложения от заинтересованите страни изтече на 26 юли 2022 г. […]