България, Македония и Албания приеха декларация за развитие на Коридор №8

България, Македония и Албания приеха Декларация за координирани действия по изграждането на транспортното направление Бари/Бриндизи – Дуръс/ Вльора – Тирана – Скопие – София – Бургас/ Варна. Това е резултатът от конференцията "Балканите – инфраструктура и транспортни връзки между Черно и Адриатическо море", организирана от "Форум за Балкански транспорт и инфраструктура". Тя се проведе в София миналата седмица.
 
България ще работи по включването на транспортното направление Бари/Бриндизи -Дуръс/Вльора – Тирана – Скопие – София -Бургас/Варна (Коридор №8) в Трансевропейска транспортна мрежа (TEN-Т). Това обяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Николина Ангелкова по време на брифинг, след като приветства участниците в конференцията.
 
За Коридор №8 пред форума министър Ангелкова подчерта, че "предвид важността на това направление не само в регионален, но и в общоевропейски аспект, сме положили усилия и сме защитили включването на по-голямата част от трасето в "основната" Трансевропейска транспортна мрежа (TEN-Т). Направлението София – Пловдив – Бургас е част от коридор "Ориент/Източносредиземноморски", както и от създадената с Регламент 913/2010 железопътна мрежа за конкурентоспособни товарни превози".
 
Тя допълни, че проектирането на железопътната линия Радомир – Гюешево е включено в новия програмен период на ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020 г.". Обмисля се вариант за бюджетно финансиране от ДП "Пристанищна инфраструктура" за проекта за интермодален терминал във Варна, уточни министър Ангелкова. Жп трасето Драгоман – София – Елин Пелин ще кандидатства по "Механизма за свързана Европа" през 2015 г., припомни тя.
 
Конференцията "Балканите – инфраструктура и транспортни връзки между Черно и Адриатическо море" откри Петър Мутафчиев, председател на "Форум за Балкански транспорт и инфраструктура". Той припомни някои от проектите на България по Коридор №8, свързващ трите страни. Постави акцент върху активното строителство на пътища и железници в Македония и участието там на Китайската банка за развитие.
 
Македонският министър на транспорта и връзки на Миле Янакиески съобщи, че до 2022 г. ще има жп връзка между Скопие и София.
 
Първата част от нея Куманово – Беляковци вече се строи. Финансирането е от Европейската банка за възстановяване и развитие – 47 млн. евро.
 
Втората част от трасето Беляковци – Крива Паланка е в процес на подготовка на тръжна процедура и ще стартира 2015 г. Участъкът Крива Паланка – границата при Деве баир е предвидена за 2017 г., но финансиране все още не е осигурено. Дължината е 24 км необходими са 330 млн. евро.
 
Сред жп приоритетите на Македония са Кичево – Лин (70 км, 570 млн. евро) и още 3 км от запад към Лин.
 
От пътните проекти в процес на изграждане са Милатиновци – Щип
 
(49 км за 208 млн. евро) с финансиране от китайската EXIM банк.
 
Пак от EXIM банк се финансира трасето Кичево – Охрид (57 км, стойност 374 млн. евро).
 
Демир Капия Смоквица е с дължина 28.2 км и 210 млн. евро стойност. Финансирането отново е от EXIM банк.
 
Така основните приоритети са Кичево – Охрид и Скопие – Щип. Важни за Македония са и връзките с Косово.
 
Планирани за публично-частно партньорство са Скопие – Блаче (124 км, 70 млн. евро) и Готсивар – Кичево (42 км, 276 млн. евро).
 
Албания също работи по инфраструктурата си. Министърът на транспорта и инфраструктурата на Република Албания Едмонд Хаджинасто подкрепи изграждането на инфраструктурата по Коридор №8, включително и полагането на оптичен кабел и свързването на пристанищата на Албания с тези на България.
Източник: Строителство Градът
ЖП транспорт

Оферта от БДЖ: Работите при нас 5 г., не плащате такса във вуз

„Булгартрансгаз“, „Български пощи“, „Винпром АД“, ТЕЦ „Марица Изток 2“ ЕАД, Националната електрическа компания, „Джи Пи Груп“, „Аджибадем Сити клиник“, БДЖ, „Монтюпе“ и т.н. – това са само част от 146-те […]