Следващия месец започва изграждането на най-дългия тунел на Балканите по жп линията Елин Пелин-Костенец, съобщава „Монитор“.
В тунела влаковете ще могат да се движат със скорост 160 км/час, съобщи генералният директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ инж. Красимир Папукчийски. По думите му през следващия програмен период България ще получи 730 млн. евро за изграждане на ж.п. линии и гари.
Железопътният транспорт единствен работи в направление екология. Изключително важно е намерението на Европейската комисия за обявяване на 2021 г за „Европейска година на жп транспорта“, обяви инж. Папукчийски като подчерта, че в следващия програмен период жп транспортът е приоритет.
2 млрд. евро е общият бюджет на новата програма „Транспортна свързаност”, от които 730 млн. евро са за ж.п. проекти на НКЖИ.
Акцентите на новата оперативна програма са транспортната свързаност, подобряване на връзките между отделните видове транспорт – с летище, пристанище и развитие на Северна България чрез пътни проекти и изграждане на жп възли, заяви инж. Галина Василева, която е ръководител на Управляващия орган на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“.
По сегашната оперативна програма двата големи проекта за модернизацията на жп участъците Елин Пелин-Костенец и Пловдив-Бургас е постигнат значителен напредък след средата на 2019 г, съобщи тя. Всички основни договори по тях вече са подписани и се изпълняват.
Предвижда се първа фаза на проекта „Елин Пелин-Костенец“ да се изпълни в сегашния програмен период. Следващата фаза е предвидена да се изпълнява през следващия програмен период.
Поради невъзможност ресурсът да бъде усвоен в сегашния програмен период се подготвя съществена промяна на Оперативната програма. Затова като допълващ е включен проектът за модернизация на жп линията Волуяк-Драгоман, който ще бъде завършен до 2023 г.
По механизма за „Свързана Европа“ от наличния бюджет за България от 406 млн. евро европейско финансиране, 87% или 350 млн. евро са за проекти, които НКЖИ изпълнява в момента.
Допълнително в началото на тази година бяха договорени още 30 млн. евро за пет по-малки проекта, с които НКЖИ кандидатства наравно с другите държави членки от общия пакет за „Свързана Европа“.
Основните заложени приоритети са завършване на направлението Волуяк-Драгоман, границата, започване на жп връзката между София и Северна Македония. Има готовност да бъде започнат жп участъкът Перник-Радомир. Трети приоритет е изграждането на съоръженията по жп линията Карнобат-Синдел, която е изключително натоварена.
В новата оперативна програма са включени също изграждане на съоръжения, иновации, модернизация на гаровите комплекси.