Преди броени дни БДЖ получи първия си маневрен локомотив, произведен в България. Моделът ES3000 на русенската фирма “Експрес Сервиз“ вече работи в депото в „Подуяне“ (София), след като подобни локомотиви от години се използват в десетки страни по света, включително в депото на влаковете стрели в Лион, Франция.
Маневрените локомотиви се използват в депа и гари, за да придвижват вагони и влакове в самите гари, сервизни центрове и депа. ES3000 притежава внушителен теглителен капацитет от 3000 тона. Самата машина е 3-осна, акумулаторна, т.е. тя не изисква контактна мрежа и не отделя вредни емисии. Батерията е с капацитет 220 кВтч, зарежда се за около пет часа и половина и осигурява достатъчно енергия за цял работен ден. Системата е подобна на тази при електрическите автомобили – разчита на рекуперация при спиране (което има значение, когато спираш няколко хиляди тона) и е несравнимо по-лесна и евтина за управление от тази при старите модели локомотиви.
Новите локомотиви са разработени изцяло в България с части, предимно произведени в Русе. Те са несравнимо по-модерни от използваните в момента дизелови маневрени машини, произведени преди най-малко 50 години. Управляват се дистанционно, т.е. машинистът може изобщо да не стои в кабината, което е доста полезно в големи депа.
“Експрес сервиз“ ще достави още осем локомотива. В цената на поръчката от 10,5 млн. лв. влиза обучение на машинистите на БДЖ и сервизирането на локомотивите за 15 години напред.
„Това е една закъсняла с 10 години, но все пак осъществена модернизация на деповските дейности в България. Благодарение на МТС и ЕК, която финансира беземисионни проекти по Националния ни План за Възстановяване и Устойчивост.
ES3020 е първият от общо 9 договорирани с нас локомотива за депата в България. Първоначално бе планирано закупуването на 18 акумулаторни локомотива, но след промяна на техническите спецификации, търгът за останалите 9 броя пропадна.“, съобщиха от компанията производител.