БДЖ с мутренски действия на път да вкара България в дипломатически скандал при старта на европредседателството

Само два месеца преди началото на българското европредседателство БДЖ с мутренски прийоми от 90-те години на миналия век е на път да развали дипломатическите отношения на страната ни с най-новия член на ЕС – Хърватия и да изкара стотици работници на протест в центъра на София. Причината – държавният жп превозвач умишлено блокира работата на смесеното българо-хърватско дружество за ремонт и поддръжка на локомотиви „БДЖ-Кончар“, в който – парадокс – БДЖ има акционерно участие.

Сагата между БДЖ и хърватския ремонтен холдинг „Кончар“ започва преди повече от 10 години, когато на междудържавно ниво се решава да бъде създадено смесено дружество за поддръжка и ремонт на локомотиви. От своя страна хърватите предоставят лицензи, ноу хау и ремонт на електрониката, които само те са в състояние да извършват. БДЖ осигуряват хале в района на Подуене, където да започне да функционира предприятието, като осигури ремонта и привеждането му в състояние за нормална дейност.

Още от началото обаче започват „българските“ номера. „БДЖ Кончар“ е заставено да плаща наем от 24 хил. лв. месечно – почти 3 пъти по-висок от първоначално договорения между двете страни. Въпреки постоянните проблеми в продължение на годините предприятието продължава да изпълнява функциите си. И така до 2009 година, когато на власт идва първото правителство на Бойко Борисов и новото ръководство на БДЖ  начело със сегашния изпълнителен директор Владимир Владимиров. То веднага спира дори минималните плащания към дружеството, въпреки че в същия момент в него се ремонтират 5 локомотива на компанията, за които БДЖ дължи пари. Започват съдебни дела между страните, като от своя страна БДЖ (която междувременно е прехвърлила собствеността на халето на „БДЖ – Пътнически превози“) претендира за неизплатени наеми. Съдът обаче отрязва мераците на държавното предприятие. БДЖ обаче е над закона и решението на съда не важи за него. От „БДЖ – Пътнически превози“ се опитват да спрат водата и тока на „БДЖ – Кончар“, при което едва не се стига до физически сблъсъци между служители на двете предприятия.

Междувременно сигналите за произвола да на държавния превозвач достигат до транспортния министър Московски и премиера Борисов. По нареждане на министър-председателя е направен одит на съвместното предприятие, като са установени редица нарушения на БДЖ. Въпреки извършения одит обаче БДЖ е над одита и решенията на министър и премиера не важат за него. Направените констатации и изисквания в ревизионния документ не се изпълняват.

На 27 септември колективът на „БДЖ – Кончар“ изпраща отворено писмо до министър Московски, премиера Борисов и до хърватския посланик в София. В него се канят тримата да посетят предприятието и да се запознаят на място с проблемите.

На другия ден сутринта от смесеното дружество с изненада установяват, че от държавния превозвач са блокирали коловозите, по които железопътната техника влиза в халето. Това става в момента, в който 6 локомотива на частни жп превозвачи чакат да влязат за планов ремонт. Ситуацията е абсурдна, понеже се оказва, че никой от БДЖ не е издавал такава заповед. Стрелките са блокирани по устна заповед на … техник от депо Подуене, според когото дървените траверси на тези стрелки са изгнили и те са опасни за експлоатация. А ремонтът щял той да реши кога да бъде извършен.

Последните действия са преляли чашата, като Бдж-кончар е най-голямата хърватска инвестиция у нас. Очаква се проблемът да се прехвърли на дипломатическо ниво, като е възможно вместо предложенията на София по време на европредседателството акцентът да бъдеи зместен към нарушенията на българската страна.

Работници от предприятието пък споделиха във Фейсбук, че се организират с колеги от други пострадали от железопътната администрация жп ремонтни предприятия да протестират пред НДК по време на откриването на официалното председателство на България през януари. Според тях се очаква да се съберат няколкостотин човека, които да успеят да привлекат вниманието на премиера Борисов към опитите да бъдат оставени на улицата без работа.

 

Очаквайте в понеделник: Как шефът на железопътната администрация блокира лицензи на конкуренцията, за да разчисти бизнеса за свой другар

локомотив на бдж
ЖП транспорт

Пожар избухна във влака Варна-Шумен

октомври 4, 2024

Пожар избухна във влака Варна–Шумен, съобщават от МВР. Пътник във влака Варна-Шумен е забелязал дим във втори вагон. Той незаб…