„БДЖ-Пътнически превози” се отказва да купува 30-те половинвековни пътнически вагона от Германия, научи Economic.bg от свои източници в централата на ул. „Иван Вазов” 3 в София. Причината за това решение, както прогнозирахме още в началото на февруари, са изключително негативните оценки от техническия оглед на возилата, извършен преди няколко дни в Германия.
Припомням, че на 14 ноември „БДЖ-Пътнически превози” обяви обществена поръчка за закупуване на „до 30 броя пътнически вагони”, използвани в ЕС. Общата прогнозна стойност на поръчката беше 1.89 млн. лв. без ДДС. До крайния срок – 26 ноември, не бяха подадени оферти за доставка. В резултат процедурата беше прекратена и се пристъпи към директно договаряне с „Дойче бан”. От германския жп превозвач изпратиха у нас списък с 30 бракувани вагона, на които експерти от БДЖ и външни консултанти трябваше да направят технически оглед.
От данните в списъка веднага на очи се набива фактът, че 24 от 30-те пътнически вагона, предоставени за оглед, са произведени от 1964 до 1973 г., следователно са на възраст между 56 и 47 години. От останалите 6 вагона един е излязъл от завода през 1975 г., един – през 1976-а, три – през 1977-а, а един през 1980 г. Всички те са произведени в жп завод в гр. Лайпциг, провинция Саксония на бившата Германска демократична република.
От 5 до 8 февруари от „БДЖ-Пътнически превози” в Лайпциг бяха командировани жп експерти, за да направят технически оглед на предлаганите от „Дойче бан” вагони и да решат дали те ще могат да бъдат експлоатирани у нас. Три дни вместо да разглеждат прекрасния град, родно място на Готфрид Лайбниц, Рихард Вагнер и двама композитори от фамилията Бах, те се завирали из половинвековните вагони, бракувани от „Дойче бан”. И за разлика от колегите си отпреди 13 години, които тогава подкрепиха вноса на 30 допотопни вагона, 18 от които така и не пристигнаха у нас, командированите сега жп експерти се оказали на висотата на своя професионализъм. Те не си затворили очите за състоянието на 30-те архаични вагона, нито за купищата несъответствия с нашите условия, а докладвали на ръководството на БДЖ, че не препоръчват закупуването им.
Оказало се, че 11 от 30-те вагона изобщо не отговарят на техническите спецификации на „БДЖ-Пътнически превози”, а тъй като били и на полувековна възраст, в материала на основните им носещи елементи вече била натрупана умора. Освен това, повечето от предлаганите вагони били оборудвани с такава модификация талиги „Минден Дойц”, каквато не се използва в България.
Голяма част от колелата на колоосите били вече с изчерпан ресурс и задължително трябвало да се подменят с нови. Като цяло за тотална подмяна били и накладките на дисковите спирачки на 30-те вагона. По-същественият проблем бил, че досега в „БДЖ-Пътнически превози” нямали опит с експлоатацията на такъв тип дискова спирачна система с теглово регулиране на спирачната сила.
Друг проблем, който открили нашите експерти, бил с челните врати на вагоните, чиято конструкция не позволява използването им като първи и последен вагон.
30-те вагона били оборудвани с такъв тип акумулаторни батерии, за какъвто поделенията на БДЖ не били оборудвани с техника да ги зареждат и поддържат.
Но може би най-големият проблем бил, че за да бъдат използвани в България, било необходимо пълно преустройство на енергозахранващите и отоплителните инсталации на всичките 30 вагона, което изисква немалки инвестиции. Най-накрая – всички вагони били за цялостно пребоядисване, което си е напълно нормално.
Единствените положителни страни на 30-те вагона, които открил екипът, извършил огледите в Лайпциг, била сравнително ниската им цена от 30 хил. евро на брой, доброто състояние на вътрешното им оборудване и наличието на вакуумен тип тоалетни, които обаче се оказали само по една във вагон.
Освен че се обявили категорично против закупуването на 30-те архаични вагона, командированите в Германия жп експерти свършили и друга полезна за БДЖ работа. Те научили, че в близките седмици и месеци „Дойче бан” ще спира от експлоатация други, много по-нови вагони, отговарящи на всички съвременни изисквания, които те горещо препоръчали на ръководството на „БДЖ-Пътнически превози” да закупи. За целта обаче то трябвало да направи предварително запитване до търговската дирекция на „Дойче бан”.
Източник: economic.bg