„БДЖ Пътнически превози“ ще купува нови влакове със средства от еврофондовете. Това става ясно от думите на министъра на транспорта Ивайло Московски по време на заседанието на кабинета от 18 юли, когато правителството отпусна до 100 млн. лв. за покупката на нов подвижен състав на железниците.
Идеята е от следващата година „БДЖ – пътнически превози“ да се позиционира в „такова добро финансово състояние, че те вече да могат да бъдат бенефициент по оперативните програми, както по „Транспорт“, така и по „Околна среда“ и да може да започне и постепенно обновяване чрез европейските структурни фондове на нов подвижен състав, така както го правим за столичното метро“, казва Московски, видно от публикуваната стенограма.
В момента „БДЖ Пътнически превози“ не е бенефициент по двете програми, финансирани с евросредства.
От изказването на Московски не става ясно дали държавния жп превозвач може да получи европари за влакове от сега действащите оперативни програми, или ще трябва да изчака следващият програмен период – след 2020 г. Вторият вариант е по-вероятен.
По време на втория кабинет на Бойко Борисов Московски нееднократно обявяваше планове как БДЖ ще стане бенефициент на оперативна програма „Транспорт“, за да може да купи нови влакове.
От изказването му става ясно, че за да се случи това, БДЖ трябва да сa в добро финансово здраве. Към момента дружеството има дългове още за около 100 млн. лв., но непрекъснато е на държавни дотации, защото от години е губещо.
Към момента правителството обяви план с част от 550-те млн. лева от авансовото плащане по концесията на летище „София“ да бъдат погасени задълженията на държавния превозвач, а другата част да отидат за покупката на нов подвижен състав.
Става въпрос за придобиването на 42 електрически мотрисни влака с прогнозна стойност от 450 млн. лв., обяснява Московски. Това е с 30 млн. лв. повече спрямо съобщаваната от него до момента прогнозна цена от 420 млн. лв. Обществената поръчка за покупката на новите мотриси още не е обявена.
Типовете влакове, които ще бъдат купени са – регионални ЕМВ 4-секционни – 22 броя; пътнически ЕМВ 3-секционни – 12 броя и пътнически ЕМВ 4-секционни – 8 броя, казва Московски. Това е първата фаза на обновяването на подвижния състав.
За втория етап се предвижда покупката на 44 мотрисни влака за още 450 млн. лв. Решението за това обаче трябва да вземе следващото правителство, коментира преди време Московски.
В момента локомотивният парк на „БДЖ Пътнически превози“ е на средна възраст около 40-45 години, а на две трети от вагоните – над 25 години, твърди транспортният министър.
„Експлоатационните пътнически вагони не отговарят на европейските стандарти по отношение на скорости, комфорт, хигиена и качество, а поддържането и ремонтът изискват значителни средства“, казва Московски.
Той отчита, че „качеството на предоставените пътнически железопътни услуги през годините намалява“. Причините за това са недостиг на изправен подвижен състав, който води до сериозни затруднения при изпълняване на графика за движение на влаковете, ниски скорости, липса на комфорт на пътуване и предлагане на търговски услуги във влака. Именно за това е „крайно необходима доставката на нов подвижен състав“, мотивира се Московски пред министрите.
Той посочва, че доставката на електрически мотрисни влакове ще се финансира и със средства от капиталов трансфер от държавата за „БДЖ Пътнически превози“. В актуализираната средносрочна бюджетна прогноза са разчетени по 35 млн. лева годишно за държавният превозвач.
Премиерът Бойко Борисов дава задача на Московски успоредно с купуването на влаковете да мисли как да накара хората да използват жп транспорта – „така както е в цяла Европа, 100% екологично чист, и в същото време да освободим магистралите от този огромен трафик“.
Само за денонощие сега през страната минават по 15 хиляди гастербайтери, съобщава Борисов.
„С изграждането на инфраструктурата и затова ТОЛ системата ни е толкова важна, защото действително тя ще стане за държавата печатница за пари. Защото този трафик, който минава, ще може да се съберат всичките тези такси“, казва премиерът.
„За това сега отговорът е – качете се на влака. Но казват – мръсен, духа, студен, локомотивите се палят, на по 50 години са, не е сигурен транспорт, като време, че ще стигнеш и т.н.“, посочва Борисов.
„С изграждането на новата контактна мрежа и новите жп линии, с тази точка даваме възможност Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията да подготви и да закупим такъв състав, но паралелно с него трябва да направите и необходимите крачки с бранша, да може като си тръгнат за Бургас или за Варна да се качи на влака и да стигне по разписание. Това е целта на мероприятието“, казва още премиерът.
Източник: Mediapool