Михаил Рангелов
Въведените промени в графика на движение на влаковете, влезли в сила от 1 октомври, оставиха без пътници гарата в Троян, алармираха хора от града. Причината са намалените влакове, както и промяната на часовете, които на практика правят невъзможни връзките с други влакове към различните райони на България.
„Положението е трагично и пътниците са принудени да пътуват с автобус или автомобили заради новото разписание“, коментира пред Транспортал инж. Венелин Стайковски, бивш началник на гарата в Троян и активен жп ентусиаст. Той посочи за пример сутрешният влак, тръгващ доскоро в 8:20 ч. от Троян и правещ връзки на гара Левски за Свищов, Русе, Горна Оряховица, Варна и Южна България и др., който вече е преместен в 9:50 ч., което на практика го прави безполезен за пътниците от Троян. По същия модел следобедният влак в 14:20 ч. от Троян направо е спрян. А той е бил с перфектни връзки за Силистра и Добрич, както и вече споменатите София, Видин, Лом, Свищов, Русе и Варна.
„ЖП гара Троян е в много добро състояние, инфраструктурата също. От години шепа ентусиасти с помощта на общината правим всичко възможно да рекламираме жп връзката на града с останалата част на България и за това време успяхме да създадем един постоянен пътникопоток. Троян е добре развиващ се град със стабилна икономика и добре развит туризъм. Само ще ви дам един пример – преди 10 дни за годишния Фестивал на Сливата влаковете с посетители бяха пълни.“
Резултатът от новия график вече е факт – още на 1 октомври – първия ден от новия график – сутрешният влак, който допреди три дни е возил десетки хора пристига на гара Троян без нито един пътник.
Друга промяна, която създава сериозен проблем е в разписанието на влаковете за Ловеч и обратно, които се ползват от ученици, учещи в областния град. Докато досега са имали удобни влакове, сега децата трябва да пристигат след първия час и да си тръгват преди края на последния.
„Други години сме получавали покани за обсъждане на графиците на влаковете, които ни засягат като община и сме давали своите предложения за корекции преди влизането им в сила. Сега обаче никой не ни е търсил и останахме изненадани от въведените промени“, коментира пред Транспортал Донка Михайлова, кмет на Троян. Според нея освен незабавни корекции на графика е необходимо да се вземат мерки за намаляване на времето за пътуване между Троян и Ловеч, което би увеличило пътуващите с влака между двата града.
Михайлова е категорична, че още на следващото заседание на общинския съвет ще внесе за разглеждане проблема с осакатеното разписание на влаковете и след това ще се излезе с обща официална позиция.
ЖП експертът д-р Людмил Иванов коментира пред Транспортал, че вероятната причина за орязването на композициите за Троян се дължи на увеличаването на влаковете по други направления. Съгласно Договора за извършване на услуга с обществен транспорт БДЖ получава субсидия за изминати влаккилометри, която не се намалява дори и във влака да няма нито един пътник. Приходите от билети са пренебрежимо малки в сравнение с парите, които БДЖ прибира от бюджета. Това положение няма шанс да се промени скоро, след като служебният транспортен министър Красимира Стоянова обяви, че ще търси начин за удължаване на изтичащия договор на компанията с още две години, в които клиентите ще се радват на същото качество на услугата като досега.