Безхаберие на Министерството на транспорта затваря за българите Бяло море

Четиригодишно чиновническо безхаберие затваря за много българи гръцкото море. От 2011 г. пътната полиция в южната ни съседка изисква от водача на всяко превозно средство да показва оригинала на свидетелството за регистрация, Част I (т.нар. Голям талон). Проблемът става известен, чиновниците започват да работят по решаването му, но проверките в Гърция спират и у нас го "забравят". До Великден тази година, когато отново ескалира, тъй като комшиите започват да го прилагат по-стриктно. При липса на оригинала на големия талон те свалят номерата и налагат глоба до 9000 евро. Съседите връщат табелите, след като глобата бъде платена. Мярката прави невъзможно влизането в Гърция на служебните автомобили и на закупените на лизинг, тъй като големият им талон се задържа от собственика или лизингодателя. На практика това са половината от автомобилите, които посещават Гърция.
 
"Харен комшия и от брата е по-голям роднина."Така гласи стара българска поговорка. А по всичко личи, че ние, българите, не сме случили на съседи. Защото все имаме проблеми и още не сме се оправили с едните, другите ни заяждат за нещо – и така я караме повече от 1300 години.
 
Глобата до 9000 евро. която заплашва всеки водач, който влезе в Гърция без големия талон, важи за абсолютно всички МПС – от камионите и автобусите до леките автомобили, мотоциклетите и мотопедите, уточниха от ИА "Автомобилна администрация " (ИААА ) към транспортното министерство. Това е записано в официално писмо, получено в агенцията от Министерството на транспорта и комуникациите на Гърция.
"Проблемът не е нов. напротив. Ние този въпрос сме го поставяли за разрешаване още преди близо 4 години, когато изпълнителен директор.
 
При близане в Гърция всички превозни средства трябва да носят оригинала на големия регистрациофото "стандарт1 на ИААА беше Симеон Арнаудов", обясни Красимир Лалов, зам.-председател на Националното сдружение на българските превозвачи. И още тогава ръководството на агенцията е провело срещи с представители на МВР, където се извършва регистрацията на превозните средства, но по-неже гърците правят проверките на приливи и отливи, нещата са се успокоили и проблемът остана нерешен, коментира още Лалов.
Писмото на гръцкото транспортно министерство е в отговор на запитване от нашата ИААА дали не може да продължи практиката водачите да представят, както досега, само копия на големия талон. В отказа си съседите се позовали на Директива 1999/37/ЕО относно документите за регистрация на превозни средства.
 
Повечето държави издават само едно свидетелство за регистрация (т.нар. голям талон), докато България е приела, че ще издава два – голям и малък, обясни Лалов. Проблемът е, че не е спазила изискването в малкия талон да бъдат записани определени реквизити, които се изискват при проверка от контролните органи на пътя. като маса, натоварване на ос, брой места и пр. Още в края на април, когато гърците започнаха по-масирани проверки, ние многократно сигнализирахме в МВР за проблема, обясни Илиян Филипов, собственик на един от най-големите превозвачи – пловдивската ПИМК, и член на УС на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ). Защото това е проблем на регистрацията на автомобилите и съответно на МВР, не са ни виновни гърците, тъй като в европейските изисквания ясно и точно е записано
– на борда на автомобила трябва да се намира оригинал на Част I – това е, категоричен бе Илиян Филипов. Освен него на борда на всеки камион или друг служебен автомобил трябва да се намира и оригиналът на трудовия договор на водача
– на български език, коментира Филипов.
 
Ние предложихме на ИААА да предложи на МВР да започне да издава оригинално копие на Свидетелството за регистрация, Част I, така. както самата ИААА издава оригинално копие на лиценза за превозвач на общността, обясни още Лалов. Просто на документа се поставя един "прим", по който личи, че документът, който иначе е същият като оригинала, е копие и по този начин чрез него няма да може да се извършва смяна на собствеността на автомобила, обясни Лалов. Може би това ще отнеме време и ще струва някакви пари. но аз предпочитам да отида и да си извадя оригинално копие, вместо да плащам по 9000 евро. Съставили сме юридически екип, за да съдим държавата в лицето на МВР за нанесени вреди, добави още Лалов. Според него ситуацията е абсурдна. Държавата задължава водачите да си сменят талона и те го правят, като си плащат, а накрая отнасят солени глоби.
Източник: Стандарт
Воден транспорт

БСП: ГЕРБ бърза да назначи „политически калинки“ в края на мандата

В края на мандата си ГЕРБ се опитва да овладее колкото се може повече властови структури чрез назначаването на директори на държавни предприятия, това обяви депутатът от  БСП Христо Проданов. […]

Автомобилен транспорт

Автобусни превозвачи кандидатстват за финансова помощ от утре

От днес автобусните превозвачи може да кандидатстват по мярката за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за бранша. Общият ресурс на схемата е 30 млн. лв., като всяка фирма може да […]

Автомобилен транспорт

Лобизъм сви три пъти прогнозните приходи от тол-системата

Лобистките „хватки“, прилагани  активно и системно от фирмите за тежкотоварен автомобилен транспорт  у нас, са  основната причина приходите  от въведената на 1 март тол система да паднат  три пъти под […]