Безхаберие на Министерството на транспорта затваря за българите Бяло море

бяло мрое

Заради бюрокрация българи рискуват солени глоби при пътуване до Гърция

Български шофьори, които влизат в Гърция без оригинала на големия талон (Свидетелство за регистрация, Част I), рискуват глоби до 9000 евро и сваляне на регистрационните номера, предупреждават от ИА „Автомобилна администрация“. Проблемът засяга най-вече служебни автомобили и лизингови коли, тъй като големият талон обикновено се задържа от собственика или лизингодателя. Това прави половината от българските автомобили неспособни да влизат законно в южната ни съседка.

Четиригодишно бездействие от страна на институциите

Изискването на гръцката пътна полиция за показване на оригиналния голям талон е в сила от 2011 г.. Проблемът е бил поставян многократно пред българските власти, но заради нередовните проверки в Гърция е останал незабелязан до Великден 2014 г., когато гърците започват стриктно да го прилагат.

Според Красимир Лалов, зам.-председател на Националното сдружение на българските превозвачи, българската страна е преговаряла с гръцките власти, за да бъде прието копие на талона, но гръцкото Министерство на транспорта е отказало, позовавайки се на Директива 1999/37/ЕО на ЕС.

Какъв е проблемът с българските документи?

Повечето държави в ЕС издават един документ за регистрация на превозното средство, докато в България се издават два талона – голям и малък. Проблемът е, че малкият талон не съдържа всички необходими реквизити като маса, натоварване на ос и брой места, които се изискват от контролните органи.

Предложения и решения

Българските превозвачи предлагат МВР да издава оригинални копия на големия талон, подобно на практиката при лицензите за превозвач. По думите на Лалов това ще спести на водачите риска от солени глоби и сваляне на табели.

„По-добре да си извадя оригинално копие, отколкото да плащам глоба от 9000 евро“, коментира Лалов. Той обяви, че превозвачите ще съдят държавата за нанесени финансови вреди, ако проблемът не бъде решен.

Според Илиян Филипов, собственик на ПИМК и член на БАСАТ, МВР носи отговорност за ситуацията, тъй като проблемът е в регистрацията на превозните средства. Той уточни, че освен големия талон, на борда на служебен автомобил трябва да има и оригинален трудов договор на водача.

„Държавата задължава водачите да си сменят талона и те го правят, плащат такси, но в крайна сметка се оказва, че отнасят огромни глоби“, коментира Лалов.