Закъснения, закъснения, закъснения. Това е основният рефрен, която се чува винаги, когато става дума за „БДЖ – Пътнически превози“. Закъсняват всеки Божи ден не само влаковете, но и изпълнението на процедурите за обществени поръчки, както и плащанията по тях и към доставчици и т.н.
На 19 февруари „БАНКЕРЪ“ публикува проучване по обществената поръчка за доставка на 30 нови автомата за продажба на билети под заглавие „И билетните автомати на БДЖ ли чакат … изборите?“ Тогава се оказа, че с повече от 3-месечно забавяне по гарите са монтирани 18 от 30-те произведени билетни автомата, като нито един от тях не работи!
Оказва се, че днес, четири месеца по-късно (и два месеца след редовните парламентарни избори), картинката не се е променила съществено.
Нещо повече – вече наближава предсрочния парламентарен вот), а пътници и железничари продължават да се забавляват с майтапчийски коментари в жп групите във Фейсбук, пускайки фотоси на стърчащите като паметници по гарите билетни автомати. На някои от тях от месеци се върти рекламни клипове как да бъдат използвани устройствата, но информация от кога наистина те ще бъдат пуснати в експлоатация продължава да липсва.
Затова, както и през февруари, отново се опитахме да разберем какво е бъдещето на билетните автомати, закупени от „БДЖ – Пътнически превози“ ЕАД (БДЖ-ПП) с пари на данъкоплатците.
Защо намесваме и тук данъкоплатците? Ами защото над 80% от приходите на компанията вече идват не от търговската й дейност – превоз на пътници, а от директната субсидия от държавния бюджет, която беше увеличена на 190 млн. лева. На 109 млн. лв. бе увеличен и капиталовият трансфер към дружеството, така че за тази година държавата ще налее в
касите на БДЖ-ПП общо 299 млн. лева.
Припомняме, че обществената поръчка за доставка на 30 новопроизведени автомата за продажба на билети беше обявена от БДЖ-ПП още преди година и половина – на 30 януари 2020 година. Процедурата – на обща стойност 595 200 лв., беше спечелена от „Клубфербанд – ИТА“ ООД (една от най-старите и известни фирми в сектора у нас) с доста прилична цена – 429 750 лв., от които 65 700 лв. бяха предвидени за пълно гаранционно обслужване на автоматите за срок от 72 месеца.
Договорът между БДЖ-ПП и „Клубфербанд – ИТА“ е сключен на 10 юли 2020 година. Според клаузите му, 30-те автомата трябваше да бъдат монтирани и да заработят до 10 ноември 2020 година. Днес обаче за билетните автомати все още се говори в бъдеще време. Цели 7 месеца след изтичане на крайния срок!
„БАНКЕРЪ“ реши да направи проучване по въпроса. Главно, защото в условията на пандемия тези 30 билетни автомата сериозно намаляват рисковете от заразяване на пътници и БДЖ-служители. Още повече, че машините трябва да работят с безконтактни банкови карти, а не с пари в брой.
От кореспонденция между БДЖ-ПП и фирмата изпълнител става ясно, че
30-те автомата са произведени в договорения срок.
С писмо от 6 ноември 2020 г., БДЖ-ПП честно информира управителя на „Клубфербанд – ИТА“, че „поради забавяне от трети лица… нямаме готовност да осигурим възможност за монтиране и въвеждане в експлоатация на произведените от Вас автомати. В тази връзка осъзнаваме невъзможността от Ваша страна да спазите заложените в Договор 183/10.07.2020 г. срокове“. Разбира се, това важи и за плащането на произведените, но недоставени не по вина на производителя, автомати.
Месец след изтичането на срока по договора, фирмата получава списък с 16 гари, на които трябва да бъдат монтирани 18 от автоматите: на 15 гари – по един, а на Централна гара – София – три. Малко по-късно се появява втори списък с гарите, нарочени за автоматизиране, а още по-късно – и трети списък. Той е доста по-различен от предишните два, нищо че в тях също съвпадат само някои от гарите.
Към момента на приключване на проверката – 7 юни 2021 г., фирмата изпълнител вече е доставила и монтирала на посочените от БДЖ-ПП обекти общо 22 от 30-те договорени билетни автомата, съобщи за „БАНКЕРЪ“ управителят на „Клубфербанд – ИТА“ д-р инж. Борислав Павлов. Предадени са и други два автомата – по един на БДЖ-ПП и на „Информационно обслужване“ АД. Причината е, че според сключения договор „Клубфербанд – ИТА“ е ангажирана да произведе и достави само „желязото“, т.е. билетни автомати като машини. А тяхното съживяване, т.е. изработването на софтуера е възложено на
другия държавен мастодонт – „Информационно обслужване“ АД.
„Нямам представа докъде е стигнало „Информационно обслужване“ със софтуера за билетните автомати. Но със сигурност нещо правят, тъй като забелязах, че билетният автомат, който по-рано бях предал на БДЖ-ПП, лежеше разглобен на модули на една маса в „Информационно обслужване“.
Ние сме предали автоматите с операционна система Windows, а от „Информационно обслужване“ са качили Linux – най-разпространената система по сървърите на администрацията на предприятията, тъй като е безплатна. Така че явно хората на „Информационно обслужване“ вече работят, но кога ще приключат – не знам. Практически ние сме предали 24 билетни автомата, 22 от които са монтирани по гарите. Единият от другите два автомата сме доставили на БДЖ-ПП, които са го разглобили и са го предали на „Информационно обслужване“ в насипно състояние. А последният автомат сме доставили директно на „Информационно обслужване“.
Реално вече сме си получили парите за 22-та автомата по гарите, чакаме осребряване и на другите две издадени фактури. Каква ще е съдбата на останалите 6 автомата, които са произведени преди осем месеца и които държа на склад – нямам никаква представа. Моето лично усещане е, че ръководството на БДЖ-ПП има интерес колкото се може по-скоро да приключи работата по пускането на билетните автомати в експлоатация, но явно много неща не зависят от него“, коментира за „БАНКЕРЪ“ управителят на „Клубфербанд – ИТА“ инж. Борислав Павлов.
Той изрази надежда, че масираните проверки на служебното правителство и в БДЖ-ПП, ще ускорят работата по приключването и на тази забавена процедура, но…
Оказва се, че освен забавянето на „Информационно обслужване“, има още няколко еднотипни причини за неизпълнението на срока по договора: неразбирателство
между ръководствата на БДЖ-ПП и НК „Железопътна инфраструктура“,
собственик на жп гарите. Неразбории има още около автоматите на отдадената на концесия гара Пловдив, станциите на столичния „Метрополитен“ АД и все още тънещата в ремонт старозагорска гара.
От централния офис на БДЖ-ПП обясниха оптимистично, че за въвеждането на билетните автомати в експлоатация „усилено“ се работи и че това скоро ще бъде факт.
„В момента заедно с „Информационно обслужване“ правим демо версията на софтуера за билетоиздаващите автомати. След като стане готова, ще трябва да сертифицираме този нов канал за продажби на билети пред НАП и БИМ (Българския институт по метрология). Успоредно с това работим и по внедряването на новата система за продажба на билети във влака от преносимо устройство с малък принтер. Надяваме се всичко това да бъде въведено в експлоатация наесен – през септември или най-късно – октомври 2021 г.“, заяви представителят на ръководството на БДЖ, но предпочете да остане анонимен за аудиторията на „БАНКЕРЪ“.
Това е. Ще поживее и ще видим какво ще се случи. Нали и пилците се броят наесен?
Източник: https://www.banker.bg/upravlenie-i-biznes/read/biletnite-avtomati-na-bdj-sushto-chakat…-redoven-kabinet