Boeing спечели битка срещу субсидиите в ЕС за Airbus

 

От Брюксел казват на САЩ да не надценяват решението на СТО
Световната търговска организация постанови, че Европейският съюз и няколко от неговите страни членки „не са успели да приложат предишно решение на СТО да прекратят субсидиите или ефекта от тях" за европейския авиационен консорциум Airbus Докладът, заемащ над 570 страници, е победа за американската компания Boeing в дългогодишната й битка с нелоялната според нея практика да се подпомага основният й конкурент на световния пазар. Майкъл Фроман, министър на външната търговия на САЩ, приветства решението на СТО като „категорична победа" и призова ЕС незабавно да спре субсидирането на Airbus. Той поименно посочи още Германия, Франция, Великобритания и Испания, акционери в Airbus, като източник на субсидии, „нанесли на американските компании десетки милиарди долари пропуснати печалби".
Прибързана реакция
 Американската реакция обаче може да се окаже прибързана, защото още не е спечелена търговската война между двете страни на Атлантика. Говорител на Airbus заяви, че в САЩ погрешно тълкуват констатациите на СТО, и напомни, че организацията била обявила за „напълно незаконни" дарени милиарди долари за моделите 787 и 777 на Boeing. Освен това се очаква в бъдеще Световната търговска организация да вземе същото решение спрямо обвинения за данъчно субсидиране на Boeing 777Х – най-новия самолет с далечен обсег, от което се оплака ЕС в края на 2014 г.Така и ЕС, и САЩ си запазват правото да наложат санкции на износа на авиационна продукция. Засега обаче американците са крачка по-близо до възможността още от 2017 г. да наложат годишни мита за над 5 млрд. долара върху стоки и услуги от ЕС.Airbus е вторият по големина производител на авиационна техника в света и от години е в остра схватка със световния лидер Boeing за пазарен дял. Двата гиганта имат общо поръчки за почти 1.4 трилиона долара, но продължават взаимно да се обвиняват, че са изгубили сделки заради политиката на другата страна.Конкретното решение на СТО засяга модела А350 XWB за далечни дестинации, започнат като програма през 2006 г. в отговор на конкурента Boeing 787 Dreamliner. СТО потвърждава, че той е бил субсидиран от ЕС, но отхвърля американската претенция за „забранени субсидии", които трябва веднага да се спрат и възстановят като сума. Европейската комисия акцентира именно на втората част от решението, за да изтъкне, че САЩ надценяват тежестта на решението.
Натиск и от малки играчи
Субсидирането на самолети става терен на все по-ожесточени спорове и заради намесата на по-малки играчи. Канадската Bombardier например получи финансова инжекция от правителството на провинция Квебек в замяна на дял от програмата Cseries.Китай и Русия също разработват подобни модели и има опасения, че ще ги предложат на световния пазар със значителна правителствена подкрепа.Европейската комисия дава да се разбере, че вероятно ще обжалва решението на СТО, а специалисти, цитирани от Wall Street Journal, коментират, че този спор може да се проточи с години. Двете страниуредиха подобен спор през 1992 г., но 12 години по-късно американците се отказаха от споразумението, защото смятат, че дава нечестно предимство на Airbus. Сега САЩ казват, че може да продължат преговорите с ЕС, но след като правителственото финансиране бъде преоценено съгласно параметрите на капиталовите пазари.***Спънка u за TTIP Спорът може да се окаже още един довод срещу приключването на споразумението за Трансатлантическо търговско и инвестиционно партньорство (TTIP).
В петък
Австрия и Франция предложиха да се прекрати настоящият кръг преговори и те да започнат под ново име. Пред германския вестник Die Welt австрийският министър на икономиката Райнхолд Мителенер каза, че е нужен още нов фокус и повече прозрачност в тези преговори, както и да се изчака да минат президентските избори в САЩ на 8 ноември. Брюксел и Вашингтон искат преговорите да приключат, преди да изтече мандатът на президента Барак Обама на 20 януари 2017 г. Но тази цел изглежда все по-непостижима след решението на британците през юни за Brexit и коментарите на германския министър на икономиката Зигмар Габриел, че преговорите за TTIP са „фактически мъртви". Френският министър на търговията Матиас Фекл каза за деловия всекидневник Handeslblatt, че САЩ искали твърде много и прекалено малко били готови да отстъпват. „Върти се една луда машина, преговорите са провал, никой не вярва, че ще стигнат доуспешен край", заяви той, цитиран от Reuters. В четвъртък обаче 12 сдружения на френския бизнес призоваха преговорите да продължат „до постигане на амбициозни и балансирани резултати по всички въпроси".„Просто да се откажем от трансатлантически проект от историческо значение след само 3 години преговори изглежда изключително сериозно решение", заявяват лобистките организации, въпреки че критикуват иусловията, които американците поставят за достъпа на европейски компании до техния пазар.***СТО реши, че ЕС не е спрял да субсидира авиационния консорциум.***ЕС също се оплака пред СТО за данъчни облекчения в САЩ за Boeing

 

Източник: http://www.crossdisplay.bg, 26.09.2016г.

ЖП транспорт

Автомати за електронни билети за БДЖ за 400 хил. лв. не е предвидено къде да бъдат монтирани

Д-р Людмил Иванов, председател на Асоциацията по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия; проф. Симеон Ананиев, Асоциация на предприятията в железопътния транспорт, Бизнес старт, 24.02.2021 Автомати за електронни билети за […]

ЖП транспорт

И билетните автомати на БДЖ ли чакат … изборите?

Обществената поръчка за доставка на 30 новопроизведени автомата за продажба на хартиени билети и обработка на електронни безконтактни карти беше обявена от „БДЖ-Пътнически превози“ (БДЖ-ПП) на 30 януари 2020 г. […]