Британци и германци окупираха ретро влаковете ни

Първият трен с парния локомотив на цар Борис III тръгва през март Маршрутите Драгоман – Бургас, Мездра – София и Ловеч – Троян най-предпочитани от туристите Британците са най-редовните пътници на атракционни пътувания с ретро влакове у нас. Освен тях сред най-големите любители на превоза с парни локомотиви са германски, холандски и австрийски туристи. Това са основните групи чужденци, които най-често се возят на атракционна железница и идват организирано с туроператорски фирми, съобщиха за „Монитор” от „БДЖ Пътнически превози “. От дружеството обясниха, че не могат да дадат точната бройка на чуждестранните посетители, защото резервацията се прави от агенцията и е за брой вагони а не за хора, които ще се возят. Повечето пътувания се организират в рамките на няколко дни и включват почти всички маршрути по железопътната мрежа в страната. А сред най-предпочитаните дестинации са Драгоман – Бургас, Мездра – София и Плевен -Черквица. Други търсени направления са от Димитровград към Момчилград и Подкова, от Левски през Ловеч към Троян, както и Алдомировци – Бели брег. Често избирани линии са от столицата към Пловдив, Карлово, Казанлък, Велико Търново, Плевен, както и от София кум Мусачево и Казичене. Предпочитан е и маршрутът Пловдив -Стамболийски – Пещера. Туристите избират и двете теснолинейни дестинации Септември – Добринище и Банско – Белица -Якоруда. 26 запитвания за атрак-ционни пътувания през тази година вече е получила железница . А първото ще се осъществи в края на март. Около 30 дни са нужни за организиране на туристическо пътуване е ретро железница , посочват още от БДЖ . И уточняват, че това е оптималният срок, който е нужен за подготовка. Няма точно фиксирана тарифа за едно пътуване. Цената се определя за всяко, като тя зависи от разстоянието на маршрута и подвижния състав В момента в експлоатация са три парни локомотива, с които се изпълняват пътуванията. Единият е ретро локомотивът с № 46.03, по-известен като „Баба Меца”, както и с това, че на него е работил като огняр Никола Вапцаров. Вторият е локомотив 03.12, който е теглил траурната композиция с тленните останки на цар Борис Ш. Той беше част от юбилейната композиция за 150-годишни-ната от построяването на първата жп линия в България от Русе до Варна. Третият е 05.01, който е представител на най-бързите парни локомотиви в историята на българските железници , като неговата конструктивна скорост е 120 км/ч. Извън организираните от туроператорите атракционни пътувания БДЖ организира и свои екскурзии. През миналата година към ретро влаковете са проявили интерес 1200 човека, като една от най-интересните дестинации беше от София към Черепишкия манастир. За тази година все още не са финализирани плановете за собствените атракционни пътувания, като продължават проучванията за маршрути, дати и състав на влаковете . Очаква се обаче първата ретро железница да тръгне преди великденските празници.