Британската икономика рискува изпадане в застой поради липса на шофьори на камиони и това изисква незабавни действия. Това беше най-рязкото предупреждение от ръководителите в транспортна индустрия на конференция, организирана от Асоциацията на превоз на товари (FTA).
Мащабът на ескалиращия проблем бе очертан от Volvo Trucks UK и нейния управляващ директор за Ирландия, Арне Кнабен. "Великобритания е с недостиг от 40 000 шофьори, 45,000 са се пенсионират през следващите две години, а само 17 000 се присъединяват към сектора годишно", коментира той.
Няколко са причините, поради които индустрията е станала толкова непривлекателна за бъдещите кандидати: нивото на заплащане, лоши условия на труд и и регулаторната тежест. Увеличаването на заплатите е сериозен проблем предвид факта, че ниската цена за превоз е един от важните фактори за спечелване на поръчката. Кнабен подчертава, че той не иска да види правилата облекчени до такава степен, че безопасността да бъде изложена на риск. "Трябва да се намери добър баланс между намаляване на ограниченията и запазването на сигурността", коментира той.
Ако продължи подценяването на проблема, според FTAможе да се достигне до критичен недостиг на 60 000 шофьори на камиони в много близко време.
"Във Великобитания няма безработни камионджии", подчертава изпълнителния директор на FTA Тео Де Пенсиер. "В резултат на това, ако сте все още дишате и имате лиценз за необходимата категория за товарни камиони, тогава има почти сто процентова вероятност да си намерите работа.", шегува се той.
Водачите са обикновено на средна възраст или по-големи поради застаряването на работната сила. "Около 60% от шофьорите на камиони са на възраст между 45 и 65 в сравнение с 35% средно за останалите сектори," посочва Де Пенсиер.