Британските шофьори на камиони, които извършват служебни пътувания в ЕС от 1 януари 2021 г., ще трябва да разполагат с различни видове документи и да гарантират, че те са валидни за необходимото време. Ето кои са те:
Паспортите трябва да са валидни 6+ месеца
Всички водачи, пътници и членове на екипа се нуждаят от валиден паспорт за пътуване до ЕС. Както препоръчва британското правителство, паспортите трябва да имат поне 6 месеца валидност след датата на пътуването.
Ако се поднови паспорта по-рано, към новия паспорт ще бъдат добавени допълнителни месеци. Тези месеци няма да се броят за необходимите 6 месеца. Това означава, че тези притежатели на паспорти ще трябва да имат повече от 6 оставащи месеца, за да пътуват.
Никой британски гражданин не се нуждае от виза за влизане в която и да е държава-членка на ЕС, ако притежава британски паспорт. Но може да е необходима виза, ако пътуват извън ЕС.
Шофьорска книжка
Шофьорите могат да използват настоящия си лиценз за Обединеното кралство, за да управляват категориите превозни средства във всички страни от ЕС и Европейското икономическо пространство (ЕИП). Те обаче може да се нуждаят от международно разрешително за шофиране (IDP), за да шофират в някои от държавите.
Международно разрешително за шофиране (IDP)
Шофьорите може да се нуждаят от IDP, за да шофират в някои страни от ЕС и Европейското икономическо пространство (ЕИП) (но без Ирландия).
Те ще се нуждаят от:
разрешително 1926 за шофиране в Лихтенщайн
разрешително 1949 за шофиране в Испания, Исландия, Малта и Кипър
разрешително 1968 за шофиране във всички други страни от ЕС, плюс Норвегия и Швейцария
Шофьорите могат да получат IDP на гише в пощенски клон, което струва £ 5,50. За да имат право да получат IPD, те трябва да са граждани на Великобритания или Северна Ирландия, да имат шофьорска книжка в Обединеното кралство и да са навършили 18 години.
Ако даден шофьор вече има IPD, той пак може да не бъде приет в някои страни след 28 март 2019 г. Можете да проверите дали държавата, която посещавате, ще приеме разрешително 1926 или 1949 след тази дата. (Видът на разрешителното е написан на лицевата страна на документа.)
Тахограф и CPC карта
Шофьорите трябва да се съобразяват с правилата на ЕС относно работното време и тахографите, ако управляват товарно превозно средство в рамките на съюза. Шофьорите от Обединеното кралство все още ще могат да оперират в ЕС с издаден от Обединеното кралство шофьорски CPC, когато управляват превозни средства, покрити от ECMT разрешително.
Гражданите на Обединеното кралство, които работят за компании от ЕС и шофират в ЕС и ЕИП, ще се нуждаят от CPC на водача, издаден от държава от ЕС или ЕИП. Шофьорите могат да обменят своята CPC за водач в Обединеното кралство за CPC за водач в ЕС. За целта шофьорите трябва да кандидатстват пред съответния орган в държава от ЕС или ЕИП.
Регистрация на ремарке
Превозвачите трябва да регистрират ремаркета за работа над 750 кг, както и всички ремаркета над 3500 кг, преди да пътуват през страни, ратифицирали Виенската конвенция за пътното движение от 1968 г.
Това включва следните страни в ЕС, ЕИП и Европа:
Албания, Андора, Армения, Австрия, Азербайджан, Беларус, Белгия, Босна и Херцеговина, България, Хърватия, Чехия, Дания, Естония, Финландия, Франция, Грузия, Германия, Гърция, Унгария, Италия, Казахстан, Латвия, Лихтенщайн, Литва , Люксембург, Македония, Молдова, Монако, Черна гора, Холандия, Норвегия, Полша, Португалия, Румъния, Русия, Сан Марино, Сърбия, Словакия, Словения, Швеция, Швейцария, Украйна.
Ремаркетата, извършващи международни пътувания, трябва да бъдат регистрирани в Агенцията за лицензиране на водачи и превозни средства (DVLA), те трябва да имат собствена регистрационна табела (отделно от превозното средство, което ги тегли). Те също така трябва да могат да представят Trailer Registration Certificate на чуждестранен орган при поискване.
Превозвачите трябва да знаят производителя, номера на шасито, допустимата максимална маса, и масата без товар на ремаркето си. Не е необходимо превозвачите да регистрират ремаркета, използвани в Испания, Кипър или Малта. Те обаче трябва да регистрират ремаркета, ако преминават през някоя от изброените по-горе държави, за да стигнат до дестинацията си.
Документи и тахографи за часовете на водача
Шофьорите трябва да спазват правилата на ЕС относно работното време и използването на тахограф, ако управляват товарни превозни средства над 3,5 тона при международни пътувания. Нищо не се променя по този въпрос.
Шофьорите все още трябва да имат тахографски диаграми и всички законово изисквани ръчни записи за текущия ден и предходните 28 календарни дни, както и дииталната смарт карта на водача, ако притежават такава.
Медицински документи
В някои държави шофьорите носят законова отговорност за своите товари, независимо дали знаят или не за съдържанието им. Британското правителство препоръчва да се направят фотокопия на всички медицински, застрахователни и правни документи, резервни копия на семейството или приятелите, в случай че имате нужда от копия извън нормалното работно време на вашата компания.
В някои страни превозното средство трябва да носи предупредително оборудване, като например светлини за видимост и предупредителни триъгълници. Тъй като Европейската здравноосигурителна карта (EHIC) е валидна до 31 декември 2020 г., по-добре шофьорите да имат подходяща застраховка за пътуване.
Документи за каботаж
Шофьорите трябва да могат да докажат, че работят в рамките на правилата за каботаж. Те трябва да имат документи, предоставящи:
име, адрес и подпис на подателя и превозвача
място и датата на поемане на стоките и мястото, определено за доставка
име и адрес и подпис на международния получател с датата на доставката
общо описание на стоките, начин на опаковане, брой опаковки и техните специални марки или номера
брутна маса на стоките или тяхното количество, изразено по друг начин
регистрационни табели на моторното превозно средство и ремаркето
Зелена светлина от услугата „check an HGV is ready to cross the border“.
Превозвачите трябва да използват услугата check an HGV is ready to cross the border, за да докажат, че камионът има правилните документи за внос и износ на стоки от ЕС преди да премине границата.
Източник: https://www.kamioni.bg