“Булмаркет” изпрати съболезнователно писмо до Хитрино

Съболезнователно писмо до кмета на село Хитрино и всички пострадали и близки на загиналите при инцидента изпратиха вчера от "Булмаркет рейл карго". В него се изказват най-искрени съболезнования на близките на загиналите и съпричастност към пострадалите.

Русенската компания "Булмаркет" е превозвачът на цистерните, които взривиха Хитрино в събота сутринта. 8 души загинаха, а 29 бяха ранени при мощна експлозия на цистерни с газ пропанбутан, след като товарен влак дерайлира в района на гарата. Десетки къщи са разрушени. Всички жители на Хитрино – около 1000 души, бяха евакуирани.

В писмото на "Булмаркет" до хората от Хитрино се уточнява още, че фирмата оказва пълно съдействие на разследващите органи от всякакъв характер във връзка с изясняване на случая, както и че дружеството участва с целия си технически и кадрови потенциал, с който разполага, в дейностите, насочени по обезопасяване на мястото на инцидента и ограничаване на последиците от него.

В разговор за "Бряг" часове след инцидента собственикът на "Булмаркет" Станко Станков заяви, че компанията му "Булмаркет рейл карго" спазва всички изисквания и за 10-годишната си история не е имало такъв инцидент. Той, както и ръководният екип на железопътната му компания бяха в Хитрино часове след като се разбра за взрива. Стана ясно, че композицията с цистерни пълни с газ е пътувала от Бургас за Румъния. Тъй като тримата машинисти и собственикът на фирмата са били на разпити през целия съботен ден, с тях нямаше никаква връзка.

В неделя сутринта в ефира на Нова Станков по телефона заяви, че една от вероятните версии за инцидента е висока скорост. "Това се потвърждава от дешифрираните данни на черните кутии на първи и втори локомотив", заяви Станко Станков. Той уточни още, че влакът се е движил с малко над 70 километра, при разрешение 40 в дадената отсечка. Каза обаче, че не е видял още самата разшифровка. Станко Станков разказа в ефира на телевизията, че фирмата никога не е пренебрегвала правилата за безопасност и за 10 години няма констатирани нарушения на нормативите. Поясни още, че контролът от страна на институциите е много строг. Става дума за това, че няма как да се допусне за движение претоварен влак или да не се изпълнят всички експлоатационни правила.

Комисия в "Булмаркет" ще прави вътрешно разследване на инцидента. Станков е успял за кратко да разговаря с тримата машинисти, които бяха задържани за разпити в следствието в Шумен. Те са му обяснили, че вероятно са влезли с висока скорост в завоя и това е причинило дерайлирането на част от вагоните. Станков обаче не съобщи дали са му казали защо са го направили. Вчера тримата машинисти се прибраха в Русе, но докато тече следствието те не могат да разказват подробности за случая. Пред Нова един от машинистите на влака -Владимир Петров, вчера заяви само: "Все още съм в шок. Нямах поглед върху всичко, което се случва. Не съм участвал във взимането на решението за спиране. Знам, че имаше скъсване на вагоните, усетих придръпване".

Собственикът на "Булмаркет" отхвърли тезата за умишлени действия, но пък използва думата "мистериозно" за случилото се. Той подчерта, че най-добре е да се изчака експертите да излязат със становище дали причините за катастрофата са висока скорост, проблем в железния път или технически проблем в някой от вагоните, фирмата вече се е ангажирала с претоварването на цистерните, русенски екипи работят в Хитрино, заедно с колегите си от "Лукойл". Целта е максимално бързо да се махне товарът, подчерта Станко Станков. На въпрос дали компанията би подпомогнала семействата на жертвите, той отговори, че това ще бъде направено, но при стройна организация. Отказа да говори повече по тази тема, защото действия в тази посока би могло да се тълкуват по превратен начин, завърши изявлението си за Нова русенският бизнесмен.

Припомняме, че в интервю за "Бряг" през май, когато фирмата чества 20-годишен юбилей, Станков разказа за най-новите проекти, които пак са свързани с газ. Амбицията е в развитие на перспективния LNG-бизнес. Върви изграждането на терминали за втечнен газ, като този в Русе е вече готов, предвижда се същите да има в София и Пловдив. Обмисля се и строителството на завод за втечняване на природен газ. "Ще инвестираме около 16 милиона евро за преработката на 200 хил. куб. метра дневно. Избрали сме дори изпълнител на проекта, но още не сме решили дали заводът да е в Русе или в Гюргево", разказа тогава русенският бизнесмен.

 

в.Бряг

ЖП транспорт

CER отчита мрачно първо тримесечие на 2021г за железопътния транспорт

През март 2021г пътническите оператори отчетоха намаление на 600 милиона евро на седмичните приходи. Shutterstock.com Приходите от пътниците останаха на половината от първото тримесечие на 2019 г. през първото тримесечие […]

ЖП транспорт

Настояще и бъдеще при модернизирането на железопътната инфраструктура в България

Гост в сутрешния блок по ТВ СКАТ: инж. Илия Илиев – Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия (RASTIA) ЕС е определил 2021 г. за Европейска година на железопътния […]