Фирмата-собственик на влака-убиец от гара Хитрино – „Булмаркет рейл карго“ е участвала в осем сериозни инцидента от началото на 2018 година досега, съобщиха източници на АФЕРА от транспортното министерство. Една част от инцидентите са квалифицирани като тежки и с тях се занимават както специализираните органи в министерството, така и прокуратурата. Последният инцидент стана обществено известен, когато на 16 февруари т.г. 2 локомотива и пет цистерни, от които две пълни с пропан-бутан, дерайлираха на гара Пловдив.
За другите инциденти обаче се появи твърде малко или никаква информация по медиите. А някои от тях са доста по – сериозни и са били с много по-висок потенциал на опасност от случая в Пловдив.
На 20 януари 2018 г. при грешка в маневрената дейност от релсите излиза вагон, натоварен с пропан-бутан. Грешката е на машиниста, който не вижда подадените му сигнали от маневрената бригада. Благодарение на бързата реакция на началника на влака и ниската скорост при маневрата дерайлира само един от трите пълни с пропан – бутан вагони.
Следват поредица от случаи, включително запалване на локомотив на композиция пълна отново с цистерни с газ пропан – бутан.
Най-фрапиращият случай обаче e от 7 януари тази година. Инцидентът се случва в 5:22 сутринта, когато влакова композиция с 26 вагона биодизел преминава през гара Ветово – само на 60 километра от Хитрино по същата жп линия. По разпореждане на влаковия диспечер композицията на „Булмаркет“ трябва да спре в гарата, за да бъде надминат от пътнически влак, който според железопътните правилници е с предимство преди товарния състав.
Въпреки че всичката необходима сигнализация е включена, композицията на „Булмаркет“ не спира на червения изходен сигнал, разрушава изходната стрелка и продължава към следващата гара Ястребово, където най-сетне спира.
Според официална позиция на компанията, машинистите са получили сигнал с фенерче за продължаване транзит от дежурния ръководител на гара Ветово. „Пълна глупост е това обяснение. Ако свети червен светофор, дори и транспортният министър да маха с фенерчето, машинистът е длъжен да спре. Единственият начин да се премине през червен сигнал (ако например е повреден) е дежурният ръководител да напише специален документ, т.нар. Образец 2А, да го връчи със съответните предписания на влаковата бригада и чак тогава композицията може да бъде пусната да пътува, при това със сериозни ограничения в скоростта на движение. При всички положения обаче машинистите е трябвало да спрат в гарата“, обясняват експерти пред специализирания сайт „Транспортал“. Според тях става дума за много сериозно нарушение на безопасността, което би довело до инцидент с десетки жертви.
Въпреки многобройните инциденти на компанията остава странно мълчанието и бездействието на контролиращия безопасността орган – ИА „Железопътна администрация“ в транспортното министерство.
Тя има изключителни правомощия, включително и възможността да издава и да отнема лицензи. Досега обаче от нейна страна реакция няма.
Няма и как да има, тъй като според разследвания на „Биволь“ фирмата „Булмаркет“ е тясно свързвана със собствениците на ПИБ Цеко Минев и Ивайло Мутафчиев. Според документите от българския и кипърския търговски регистър към момента на катастрофата в Хитрино е 60% собственост на кипърския безработен Георгиус Георгиу, който преди време чрез Legnano Enterprises е притежавал и 8% от ПИБ, които продал на Цеко Минев и Ивайло Мутафчиев. Проверка в информационните системи към момента обаче показват, че ПИБ няма участие в компанията, а заемът към банката е рефинансиран през май 2018 г. от Българо-американската кредитна банка.
Според търговския регистър едноличен сообственик на компанията-майка „Булмаркет ДМ“ и дъщерния жп превозвач „Булмаркет рейл карго“ е основателят на компанията Станко Станков. Самият Станков се ползва с добро име в железопътните среди, а експерти смятат, че ако има нарушения в безопасността те се дължат по-скоро на грешки на персонала, отколкото на някаква системна политика на неглижиране на изискванията за безопасност.