Булсатком напредва с проекта за първия български спътник

BulgariaSat-1 ще бъде изстрелян до края на годината и ще предлага телевизионни услуги за Балканите
Две години, след като „Булсатком " стартира производството и подготовката за първия български геостационарен комуникационен спътник, след няколко месеца предстои изстрелването на BulgariaSat-1 в орбита, съобщават от компанията. Въпреки че компанията изостава с няколко месеца от предварително анонсирания план, е възможно сателитът да бъде изстрелян до края на годината. Припомняме, че първоначално се очакваше изстрелването да се осъществи чрез ракета Falcon 9 през първата половина на 2016 г. от Кейп Канаве-рал.
Производството на спътника бе възложено на водещата в тази област компания Space Systems/Loral (SSL), базирана в Силициевата долина в САЩ. Към момента има значителен напредък в построяването и тестването на първия български комуникационен спътник. Има всички изгледи BulgariaSat-1 да стане готов предсрочно и да бъде доставен до площадката за изстрелване по-късно тази година. Когато бъде изстрелян, спътникът ще осигурява директно до домовете телевизионни и комуникационни услуги на Балканите и в други европейски региони.
„Успехът на тази мисия в Космоса не само ще защити националния
интерес и ще бъде една кулминация на изключителните усилия на професионалистите от „Булсатком " и „България Сат", но ще бъде едновременно с това и признание за доверието на клиентите ни, без които това постижение би било немислимо", коментира Максим Заяков, изпълнителен директор на „Булсатком " и на „България Сат".
SSL, с активното участие на българските инженери, вече завърши сглобяването на различните електронни и механични компоненти на спътника и започна тестове за съответствие с изискванията на „Булсатком ". Тъй като спътникът ще обикаля в космическа околозем-на орбита на разстояние 36 000 километра над Земята, където тестове не могат да бъдат извършвани, това налага да бъдат направени обстойни проверки дали съоръжението ще издържи на екстремните условия по време на изстрелването, както и в суровите космически условия.
След приключване на проверките инженерите и техниците ще тестват спътника, за да демонстрират, че той ще издържи полета на ракетата в Космоса и тежките условия там. Това включва подлагане на спътника на силни вибрации и високи нива на шум, за да се симулират условията по време на изстрелването на
ракетата.
Спътникът се тества и в термо-вакуумна камера във вакуумна среда с екстремно високи и ниски температури, подобни на условията в Космоса. След това съоръжението отново се проверява, за да се потвърди, че е в същото отлично състояние както преди това. Чак след потвърждаване на безупречни резултати, спътникът ще започне своето пътуване към площадката за излитане. За доставянето на спътника до стартовата площадка се очаква да се използва специално оборудван контейнер, който може да бъде превозен единствено на борда на най-големият товарен самолет Ан-124, опериран от Руската компания „Волга-Днепър".
Спътникът е построен върху цилиндрична структура, която е изключително здрава, лека и издръжлива. Радиочестотните компоненти, които се използват за комуникация, са разположени и монтирани на правоъгълни панели, прикрепени към стените на централния цилиндър. След като бъдат интегрирани комуникационните панели към структурата, които се наричат „полезен товар", ще започне обстойното тестване. В момента това интегриране на полезния товар е приключило и е налице значителен напредък по отношение тестването на електрониката, съобщават от компанията.
Основни етапи до о б-ратното броене преди изстрелването:
– До средата на април 2016 г. спътникът ще е готов, за да бъде подложен на изпитване в термо-вакуумна камера, в среда, която симулира екстремните условия в Космоса. Това е един от най-емблематичните моменти от процеса на създаване на всеки космически апарат.
– Тази есен ще започне тестване на антените в съоръжение, наричано Compact Antenna Test Range (CATR). Това ще е единствената възможност спътникът да бъде видян с поставени всички антени.
– В края на годината предстои изстрелването на първия български геостационарен комуникационен спътник -BulgariaSat-1 в орбита.
Разбира се, възможно най-вълнуващите кадри ще бъдат от самото изстрелване чрез ракетата-носител Falcon 9 на фирмата SpaceX, което ще бъде предавано на живо.
Предистория и финансиране:
„Булсатком " разполага с точка на геостационарната орбита от над пет години, но преди година и половина старозагорската компания договори всички детайли по договора и обяви официално старта на проекта.
Припомняме, че финансирането за проекта бе осигурено чрез кредит от страна на банката за експортно ориентиране на САЩ Eximbank и консорциум от европейски банкови институции,воден от Deutsche Bank – Лондон. Сред останалите инвеститори са
Citibank, Raiffeisenbank, "Си-банк" чрез КВС и производителят Space Systems Loral. По думите на единия изпълнителен директор на „Булсатком " Максим Заяков сумата на проекта е конфиденциална информация по сключения договор, но е малко над сумата, договорена от кредиторите в размер на 150 млн. долара. Българската компания очаква да изплати кредита си в рамките на 7 и половина години. За тази цел около 60-70% от
капацитета на сателита ще бъдат отдавани под наем, като вече са проведени разговори сред някои компании, сред които и Romtelekom.
„Когато спечелихме конкурса за орбиталната позиция на България от Комисията за регулиране на съобщенията, не предполагахме, че ще отнеме толкова време да намерим производител и инвеститор. Оказа се, че това не е проста работа", заяви преди година и половина при представянето на проекта пред Investor.bg Пламен Генчев, изпълнителендиректор на „Булсатком ".
„Впоследствие се оказа, че този проект има много аспекти, като строителството и извеждането в орбита, управлението впоследствие. Трябваше да се построят центровете за управление, да се научим да го управляваме, да реагираме при непредвидими ситуации", поясни и другият изпълнителен директор – Максим Заяков. Единият център за контрол на спътника ще бъде в Полски Тръмбеш, а другият, който тепърва трябва да се изгради, ще се намира в София.
По думите на Генчев една от причините за стартирането на проекта е икономическата му целесъобразност. Досега „Булсатком " използва под наем гръцкия спътник Hellas, задаразпространява каналите си. Той бе собственост на телекомуникационната компания ОТЕ, която на-скоро го продаде на Arab Sat.
„Неговият капацитет бе малък и не можехме да предлагаме нови услуги на клиентите си. Освен това ползването на собствен спътник е в пъти по-евтино от наемането на чужд", поясни пред Investor.bg Генчев.
„България Сат-1" ще е базирана на спътниковата платформа LS1300, която осигурява предоставяне на услуги за 15 и повече години. Сателитът ще се захранва от 6 слънчеви панела, генериращи общо 10kW, и ще разполага с 32 мощни транспондера. Покритие ще има над цяла Европа – от Израел до Англия, от Северна Африка до Скандинавските страни, поясниха от компанията.
Източник: Добруджанска трибуна
ЖП транспорт

Товарните влакове между Турция и Китай вече се движат редовно по график

Първият Китай-граница влак от Турция тръгна на 4 декември миналата година, а вторият току-що пристигна в централно разположения китайски хъб. Услугата ще работи два пъти месечно. Това е положителен старт […]

ЖП транспорт

Flixmobility с жалба пред Европейската комисия против държавна помощ на ДойчеБан

FLIXMOBILITY, германското дружество с отворен достъп Flixtrain и автобусния оператор на дълги разстояния Flixbus, подаде официално оплакване пред Европейската комисия (ЕК) за милиарди евро държавни помощи, предоставени на германския железопътен […]

ЖП транспорт

Много скъпо. Много бавно. Много опасно. Що е то? БДЖ трябва да умре…

Какво се случи след – продължение на историята от 2016 г. Компания Български държавни железници (БДЖ) e един от редовните сюжети на „Черната книга на правителственото разхищение“. Годишното издание им посвети […]