Кои каузи обединяват българите? Отговорът на прима виста е, че няма такива – всеки се спасява поединично. И все пак…
Преди Коледа много известни хора споделиха петиция във фейсбук срещу планираната от ГЕРБ национализация на пенсионните вноски. Подписите обаче трудно набъбнаха до 3000-4000. Въпреки че темата би трябвало да засяга всички работещи българи.
Тази и снимката по-долу са направени край село Варвара. На първата все още не е построен мостът, който може да се види на втората и който функционира и в наши дни.
Далеч по-успешно в социалната мрежа се разпространява една друга петиция: "Да спасим последната теснолинейка в България от закриване".
Общо 35 тунела са прокопани по теснолинейката. Снимки: Централен държавен архив
Тя е пусната от студента по специалност "Финанси" в УНСС Кристиан Ваклинов, който преди две години, още като ученик в 12 клас, изпрати писмо до тогавашния премиер Пламен Орешарски в защита на жп линията Септември – Добринище. И бе чут. Идеята за спирането на влаковете по вероятно най-живописната ни жп линия отпадна. Но за малко и отново е на дневен ред в плановете за съкращаване на разходи от страна на ръководството на БДЖ.
Ето текста на новата петиция на Ваклинов, която до днес бе подкрепена от 8500 души от цяла България:
Последната българска теснопътна железница от Септември, през Велинград и Банско, до Добринище е строена в периода 1920-1945 година и почти 70 години свъзва Горнотракийската низина с Родопите, Рила и Пирин. Тя има нетипичното уникално за Европа 760 мм междурелсие и това я прави уникат!
Тази жп линия в никакъв случай не трябва да бъде закрита, защото:
– е уникална и изключително сложна като съоръжение
– се определя като "чудо на инженерната мисъл за времето си"
– е най-високата жп линия на Балканския полустров
– е обявена за най-голямата "жп забележителност" в България
– е включена в списъка на "Най-красивите жп линии на света"
– пътуването по нея е уникално, различно и неповторимо
– защото теснолинейката е само една Строителството.
– трасето на малката жп линия от Септември до Добринище преминава през уникални местности
– от всяка гара и спирка има туристически забележителности на вековна възраст
– теснолинейката е действащ паметник на техниката
– трасето прави уникални за Европа извивки като "осморка" и "шестици"
– нашата родопска жп линия се посещава ежегодно от организирани групи и семейства от целия свят и нейната слава е доказана от Америка до Япония
– трябва да ценим богатсво като това – от национален ранг
– теснолинейката обслужва население, което няма друг превоз и дори път до селищата си
– пътуването по теснолинейката е приключение и свързва СПА и ски столиците на Балканите Велинград и Банско с най-високата гара на Балканите – Аврамово
Прокарване на трасето между стръмните склонове на ридовете Алабак (вляво) и Къркария (вдясно).
– природата, която обгръща тази 125-километрова железница е уникална и завладяваща
– десетки са дали живота си за нея
– мнозина разчитат на тази железница и тя е жизненоважна за тях, особено през зимата
– тя трябва да значи много за нас българите
Подкрепете петицията, в името на спасението на тази уникална последна българска жп линия с това междурелсие, защото всеки ден тя е под опасност от закриване. Спекулации и лъжи по адрес на Родопската теснолинейка се разнасят от уста на уста. Малката линия е смятана за ненужна, демоде и за пореден път е в опасност да бъде закрита, демонтирана и затрита от картата на България след близо век!
Обединете се и подкрепете инициативата!
С признателност, уважение и благодарност,
Кристиан Ваклинов!
Младежът, който ревностно защитава теснолинейката, обясни пред Клуб Z, че петицията му е заради планираната отмяна на 4 влака, които се движат по линията Септември – Добринище. В неофициален списък на БДЖ няхното спиране е насрочено за 1 февруари т. г., а според Ваклинов орязването на влаковете вероятно е предвестник на цялостното закриване на железния път. Той припомня, че при първия управленски мандат на ГЕРБ идеята е била точно такава.
Това е абсурд. Цялата политика, която се води в България в момента е срещу железниците, категоричен е младежът.
Той посочва, че две от общо седем гари, предвидени за закриване през 2015 г. са точно на теснолинейката. Това са Цветино и Белица.
Първата от тези гари обаче е много важна.
След закриването й ще се получи 30-километров участък, в който разминаванията на влакове ще са невъзможни. Това означава, че ако някой влак между гарите Велинград и Аврамово закъснее, то насреща няма как да тръгне друг. Ще се обърка целият график, предупреждава студентът.
Важно е да се знае, че Ваклинов се е ангажирал с проблема без изобщо да има непосредствен интерес от графика на движение на влаковете в този участък. По теснолинейката пътува само като турист и любител на жп транспорта докато за стотици хора от Родопите влакът няма алтернатива.
Винаги има изход, но той не е спирането на влаковете. Необходими са само воля и мисъл. Няма никаква логика от графика за движение да отпадат композиции, които са пълни на 60 или 70 процента, каза Ваклинов пред Клуб Z по повод планираните съкращения на 220 влака от графика на движение на БДЖ през 2015 година.
Източник: Клуб Z