Да спасим теснолинейката Септевмри-Добринище

Кои каузи обединяват българите? Отговорът на прима виста е, че няма такива – всеки се спасява поединично. И все пак…

Преди Коледа много известни хора споделиха петиция във фейсбук срещу планираната от ГЕРБ национализация на пенсионните вноски. Подписите обаче трудно набъбнаха до 3000-4000. Въпреки че темата би трябвало да засяга всички работещи българи.


Тази и снимката по-долу са направени край село Варвара. На първата все още не е построен мостът, който може да се види на втората и който функционира и в наши дни.

Далеч по-успешно в социалната мрежа се разпространява една друга петиция: "Да спасим последната теснолинейка в България от закриване".


Общо 35 тунела са прокопани по теснолинейката. Снимки: Централен държавен архив
 

Тя е пусната от студента по специалност "Финанси" в УНСС Кристиан Ваклинов, който преди две години, още като ученик в 12 клас, изпрати писмо до тогавашния премиер Пламен Орешарски в защита на жп линията Септември – Добринище. И бе чут. Идеята за спирането на влаковете по вероятно най-живописната ни жп линия отпадна. Но за малко и отново е на дневен ред в плановете за съкращаване на разходи от страна на ръководството на БДЖ.

Ето текста на новата петиция на Ваклинов, която до днес бе подкрепена от 8500 души от цяла България:

Последната българска теснопътна железница от Септември, през Велинград и Банско, до Добринище е строена в периода 1920-1945 година и почти 70 години свъзва Горнотракийската низина с Родопите, Рила и Пирин. Тя има нетипичното уникално за Европа 760 мм междурелсие и това я прави уникат!

Тази жп линия в никакъв случай не трябва да бъде закрита, защото:

– е уникална и изключително сложна като съоръжение

– се определя като "чудо на инженерната мисъл за времето си"

– е най-високата жп линия на Балканския полустров

– е обявена за най-голямата "жп забележителност" в България

– е включена в списъка на "Най-красивите жп линии на света"

– пътуването по нея е уникално, различно и неповторимо

– защото теснолинейката е само една Строителството.
– трасето на малката жп линия от Септември до Добринище преминава през уникални местности

– от всяка гара и спирка има туристически забележителности на вековна възраст

– теснолинейката е действащ паметник на техниката

– трасето прави уникални за Европа извивки като "осморка" и "шестици"

– нашата родопска жп линия се посещава ежегодно от организирани групи и семейства от целия свят и нейната слава е доказана от Америка до Япония

– трябва да ценим богатсво като това – от национален ранг

– теснолинейката обслужва население, което няма друг превоз и дори път до селищата си

– пътуването по теснолинейката е приключение и свързва СПА и ски столиците на Балканите Велинград и Банско с най-високата гара на Балканите – Аврамово

Прокарване на трасето между стръмните склонове на ридовете Алабак (вляво) и Къркария (вдясно).
– природата, която обгръща тази 125-километрова железница е уникална и завладяваща

– десетки са дали живота си за нея

– мнозина разчитат на тази железница и тя е жизненоважна за тях, особено през зимата

– тя трябва да значи много за нас българите

Подкрепете петицията, в името на спасението на тази уникална последна българска жп линия с това междурелсие, защото всеки ден тя е под опасност от закриване. Спекулации и лъжи по адрес на Родопската теснолинейка се разнасят от уста на уста. Малката линия е смятана за ненужна, демоде и за пореден път е в опасност да бъде закрита, демонтирана и затрита от картата на България след близо век!
Обединете се и подкрепете инициативата!

С признателност, уважение и благодарност,
Кристиан Ваклинов!

Младежът, който ревностно защитава теснолинейката, обясни пред Клуб Z, че петицията му е заради планираната отмяна на 4 влака, които се движат по линията Септември – Добринище. В неофициален списък на БДЖ няхното спиране е насрочено за 1 февруари т. г., а според Ваклинов орязването на влаковете вероятно е предвестник на цялостното закриване на железния път. Той припомня, че при първия управленски мандат на ГЕРБ идеята е била точно такава.

Това е абсурд. Цялата политика, която се води в България в момента е срещу железниците, категоричен е младежът.

Той посочва, че две от общо седем гари, предвидени за закриване през 2015 г. са точно на теснолинейката. Това са Цветино и Белица.

Първата от тези гари обаче е много важна.

След закриването й ще се получи 30-километров участък, в който разминаванията на влакове ще са невъзможни. Това означава, че ако някой влак между гарите Велинград и Аврамово закъснее, то насреща няма как да тръгне друг. Ще се обърка целият график, предупреждава студентът.

Важно е да се знае, че Ваклинов се е ангажирал с проблема без изобщо да има непосредствен интерес от графика на движение на влаковете в този участък. По теснолинейката пътува само като турист и любител на жп транспорта докато за стотици хора от Родопите влакът няма алтернатива.

Винаги има изход, но той не е спирането на влаковете. Необходими са само воля и мисъл. Няма никаква логика от графика за движение да отпадат композиции, които са пълни на 60 или 70 процента, каза Ваклинов пред Клуб Z по повод планираните съкращения на 220 влака от графика на движение на БДЖ през 2015 година.

Източник: Клуб Z

 

Автомобилен транспорт

Европа се нуждае от зарядни станции

ACEA: Европа няма достатъчно станции за зареждане, за да отговори на нарастващото търсене на електрически превозни средства. Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) стигна до заключението, че инфраструктурата за зареждане […]

Въздушен транспорт

Съветът по транспорт към БСП: Само неотложни мерки сега ще запазят работните места в сектора

На няколко сектора ще бъде разделен Съветът по транспорт, информационни технологии и съобщения към Националния съвет на БСП. Железопътният транспорт, автомобилният, водният и въздушният са диференцирани като категории под шапката […]