Данък уикенд за возене на шефа от работа до вкъщи

Фирмите декларират ДДС за личното ползване до 14-и всеки месец

На мушка ще са коли и недвижими имоти

Фирмите ще трябва да плащат ДДС за превоза на шефа от работа до вкъщи и обратно, освен ако той не реши да ползва работническия микробус или автобус . Това става ясно от указанията на Националната агенция за приходите (НАП) за начисляването на косвения данък за активите, които се ползват едновременно за бизнеса и за лични нужди.От приходната агенция се позовават на решение на Съда на европейския съюз, според което се счита, че служебният превоз е за нуждите на бизнеса само ако е организиран по начин, който изключва личното ползване. Това означава да се извършва с автобус или микробус, при предварително определен маршрут и с предварително определени места за качване и слизане. Едва тогава за този микробус или автобус , както и за разходите по него ще може да се възстанови на 100% ДДС. Когато обаче на шефа или на някой служител е предоставен лек автомобил по начин, който не изключва личното ползване, то за времето на това ползване фирмата трябва да плати ДДС. Това не важи за хората, работещи като търговски пътници.В този обяснителен режим с данъчните обаче ще влязат само фирмите, които при покупка на автомобила или всеки друг актив с „двойно“ ползване (за бизнеса и за лични нужди) не са се отказали доброволно от пълния размер на данъчния кредит, а са си възстановили ДДС 100%. Те ще трябва да си изработят методика, по която да разделят начина на ползването на различните активи. Освен това всеки месец до 14 февруари регистрираните по ДДС компании трябва да декларират данъка за ползваните за лични нужди служебни активи. Това ще става с подаване на месечната справка декларация и дневниците за покупки и продажби пред НАП. Това важи и за ДДС, свързано с разходите по използването на актива – горива, ремонт и всякакви други консумативи. Компаниите, които са се отказали от определен процент ДДС, съобразно личното ползване още при покупката на дадения актив, няма да се занимават с всичко това. По отношение на методика за разпределяне на разходите в зависимост от степента на използване на съответната стока и/или услуга за лични нужди, фирмите имат свобода да изберат критериите за прилагане на този механизъм. Това обаче трябва да стане предварително, като при ревизии на данъчните трябва да се предоставя методиката.За недвижимите имоти например разделянето на употребата им за фирмени и лични цели може да става на квадратен метър или в зависимост от времето на ползване – часове или дни. Може да бъде използвана комбинация между двете, като тя е приложима за стая в хотел, която се използва както за настаняване на гости на хотела, така и за лични нужди на собственика, дават за пример от НАП. За колите най-логичното е това да става на база пробег.На мушката ще бъдат основно фирмени активи като джипове, леки коли, яхти и недвижими имоти, личи още от примерите в указанието на НАП. Още в края на миналата година шефът на НАП Бойко Атанасов каза, че акцентът на ревизиите ще са точно тези активи. За таблети, телефони и друга подобна техника с възможна „двойна" употреба данъчните едва ли ще хабят сили.Фирмите, които са си купили активи преди 1 януари тази година и са си възстановили ДДС-то 100%, но сега декларират, че го ползват за лични нужди, ще трябва да плащат ДДС за личното ползване назад във времето, обясниха още от НАП.***текст под снимка Само за служебния автобус ще може да се възстановява 100% от ДДС-то.

http://www.crossdisplay.bg

Воден транспорт

БСП: ГЕРБ бърза да назначи „политически калинки“ в края на мандата

В края на мандата си ГЕРБ се опитва да овладее колкото се може повече властови структури чрез назначаването на директори на държавни предприятия, това обяви депутатът от  БСП Христо Проданов. […]

Автомобилен транспорт

Автобусни превозвачи кандидатстват за финансова помощ от утре

От днес автобусните превозвачи може да кандидатстват по мярката за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за бранша. Общият ресурс на схемата е 30 млн. лв., като всяка фирма може да […]

Автомобилен транспорт

Лобизъм сви три пъти прогнозните приходи от тол-системата

Лобистките „хватки“, прилагани  активно и системно от фирмите за тежкотоварен автомобилен транспорт  у нас, са  основната причина приходите  от въведената на 1 март тол система да паднат  три пъти под […]