Държавата клекна за концесията на гара Пловдив, плаща над 10 милиона на спонсор на ГЕРБ

Държавата в лицето на транспортния министър Николай Събев е капитулирала пред исканията на концесионера на гара Пловдив Миролюб Столарски, съобщиха от пловдивски медии и от седмичника „Капитал“. Така концесията ще бъде прекратена, а на Столарски ще бъдат изплатени всички инвестирани средства, каквото беше и искането на бизнесмена, който е познат преди всичко като спонсор на управлявалата в последните 10 години партия ГЕРБ.

До разваляне на концесията се стигна заради проекта за пробив под Централна гара. Концесионерът още в началото алармира, че подземният тунел навлиза в територията на концесията, което е нарушение на договора. Впоследствие той подаде жалба в Административния съд срещу издаденото от Община Пловдив строително разрешение. Първоначално Столарски поиска от принципала да се променят някои условия на концесията – да се удължи  договора с 4-5 години, колкото се очаква да продължат строителните дейности, както и да се намали концесионната такса. Към миналата година той изчисляваше инвестициите си на над 10 милиона лева.

Най-вероятно средствата ще бъдат изплатени от активите на ДП „НК Железопътна инфраструктура“, а компанията ще стане собственик освен всичко друго и на безполезен за своята дейност хотел 3 звезди.

Според информацията на „Капитал“ от МТС все още извършват оценка на инвестициите. Експерти коментираха пред Транспортал, че голяма част от тях не би трябвало да бъдат признати, тъй като не са свързани с концесионната дейност – например изграждането на хотела. Освен това има калкулирани дейности като оценката за ОВОС, която е била близо 10 пъти над нормалните стойности за подобен вид строителство.

Намеренията на транспортния министър Николай Събев са по най-бързия начин да се обяви нова концесия на гара Пловдив. Най-вероятно обаче няма да се търси отговорност от виновните за допускането на отклоненията от концесионния договор, а за държавното предприятие НКЖИ ще остане плащането на милиони за хотел – пари, които трябва по принцип да отидат за поддръжка и ремонт на железопътната инфраструктура.