Държавата отказа да даде жп лиценз на Ковачки

Държавата в лицето на Министерството на транспорта и изпълнителна агенция "Железопътна администрация" е отказала да издаде лиценз за товарни железопътни превози на свързаната с Христо Ковачки "ТБД – Товарни превози". Компанията е 100% собственост на ТЕЦ "Бобов дол", която е част от енергийния бизнес на Ковачки, включващ множество мини за въглища и ТЕЦ-ве.  
 
С искането си за лиценз Ковачки се опитва да намали зависимостта си от държавния жп превозвач Български държавни железници. За БДЖ пък еманципирането на Ковачки означава загуба на най-големия клиент, който обаче от няколко години не плаща редовно на превозвача. Това постоянно води до финансови сблъсъци между двете страни и до заплахи от страна на БДЖ, че спира с превозите на въглища до ТЕЦ-вете.
 
Въпросът с натрупаните към държавната задължения отново излезе на дневен ред, след като БДЖ през миналата седмица е изпратило писмо с предупреждение, че ще спре превозите, ако финансовите договорки не започнат да се изпълняват. Сюжетът се развива паралелно с обжалването на отказа за лиценз, което "ТБД – Товарни превози" обжалва пред Върховния административен съд. Административното дело е образувано на 22 октомври и ще се гледа догодина.
 
Ковачки vs. държавата
 
"ТБД – Товарни превози" подава заявление за лиценз за товарни жп превози на територията на цялата страна в Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" на 21 март 2014 г. При разглеждане на документите комисията на министерството констатира пропуски и недостатъци по отношение на изискването за финансова стабилност, както и по отношение на изискването за наличие на материална база.
 
На 15 май "ТБД – Товарни превози" е било уведомено за несъвършенствата на заявлението си, като е предоставен 10 дневен срок за отстраняване на нередностите, т.е. до 25 май включително. "ТБД – Товарни превози" обаче е предоставило допълнителната информация на 5 юни. Като резултат на 2 септември 2014 г. министърът на транспорта излиза със заповед, че отказва издаването на лиценза, а сега "ТБД – Товарни превози" обжалва решението.
 
БДЖ vs. Ковачки
 
Дали като реакция на отказа на администрацията да има собствена жп компания, или просто заради липса на средства, сега свързаните с Ковачки компании са в нова серия финансови проблеми с БДЖ. Общо просрочените и текущите задължения за транспортната услуга са около 16 млн. лв. Прекият длъжник към "БДЖ – Товарни превози" са спедиторите на въглищата, но заради неплащане от страна на мините.   
 
Първите задължения от около 3 млн. лв. са натрупани по времето, в което спедитор на мините на Ковачки е "Ти Рейл България". Компанията е собственост на бившия директор на БДЖ Наско Цанев. Той бе изпълнителен директор на дружеството по време на кабинета "Сакскобургготски" през 2003 – 2005 г. Името му нашумя покрай продажбата на 40 нови кушет-вагона, представяйки ги като стари. Проблемите със задълженията на Ковачки започват през есента на 2012 г., като БДЖ завежда дело срещу "Ти Рейл България". От пролетта на миналата година мините на Ковачки започват да използват за спедитор офшорната "Тибиел". От есента на миналата година и този спедитор започва да трупа задължения към превозвача. Проблемът влезе в критична фаза през февруари 2014 г., когато "БДЖ – Товарни превози" спря да вози въглищата за мините за три дни. В резултат в края на февруари се стигна до споразумение между двете страни за погасяване на дълговете. От миналата седмица обаче има ново развитие по казуса, като от държавния превозвач са изпратили писмо с предупреждение, че спират превозите, тъй като споразумението от февруари не се изпълнява в договорения обем. От пресцентъра на БДЖ съобщиха, че до момента са изплатени едва 700 хил. лв. Превозите още не са спрени, като се водят разговори между двете страни за уреждане на въпроса. 
 
 
Приходите и загубата на "БДЖ-товарни превози" се увеличават
 
Леко увеличение на приходите и загубата на "БДЖ-товарни превози" показва отчетът на държавната компания за деветте месеца на годината. Постъпленията нарастват със скромните 54 хил. лв. и достигат 96.69 млн. лв. Това се дължи основно на увеличения обем превози с 331 хил. тона, се казва в анализа за дейността на дружеството.
Компанията е приключила 9-те месеца със загуба от 9.87 млн. лв., което е ръст от 344 хил. лв. на годишна база. Според ръководството на компанията увеличаващата се загуба се дължи на няколко фактора като неизпълнението на планираните количества превозени товари – с близо 80 хил. тона; заради по-големия дял на превозените товари на по-ниска цена; въведения разход от тази година за експертно обслужване от "Холдинг БДЖ" в размер на 1.4 млн. лв. и др.
Краткосрочните дългове на компанията са достигнали 107.25 млн. лв. От тях 64.4 млн. лв. са към доставчици – основно НКЖИ (55.3 млн.
лв.).
Източник: Капитал
Воден транспорт

Превозът на български въглища за Сърбия, удълбочаването на Дунав и нов интермодален терминал, обсъдиха Христо Алексиев и Томислав Момирович

България и Сърбия ще работят заедно за гарантирането на енергийните си ресурси с оглед на предстоящия зимен сезон. Това заяви вицепремиерът по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията […]

Автомобилен транспорт

Служебният кабинет върна Бойко Рановски в Автомобилна администрация

Бойко Рановски се връща начело на Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация, съобщиха Нова и бТВ.  Рановски бе освободен от поста в средата на февруари, като той самият обясни, че не е […]

ЖП транспорт

Железничари с отворено писмо до транспортния министър

На дневен ред може би е необходимо предприемането на стъпки за изготвяне и приемане на национална транспортна политика, както и актуализиране на търговските политики в железопътните дружества с цел привличане […]