Дефилето на мъртвите проекти

Андрей Ковачев се занимава с дефилето на Кресна от 20 години. Опитва се да пресметне ефекта от пътя там върху животинските популации и екосистемата, която е уникална заради срещата на две климатични области – средиземноморската и умереноконтиненталната. Там за малко да остане завинаги миналата седмица, когато автомобил връхлита върху него и придружителя му, алпинистът и зоолог Боян Петров. Двамата извършват теренни проучвания дали е възможно да се направят проходи за животни под трасето. "Принципно трябваше две плочи да има там и това е", казва Петров, докато лежи във Военномедицинска академия в София. Оказва се, че двамата са имали доста късмет – нито един от тях не е влязъл под колата, нито е бил размазан върху бетонните плочи наблизо. Петров е доста тежко пострадал, но се надява да се възстанови скоро, а Ковачев е със счупена ръка и крак.

Докато лежат в болничните си легла, има една тема, която ги разпалва, и това – разбираемо – е Кресна. Тя според тях няма да има техния късмет, защото увеличението на трафика и оставането на пътя към Гърция там водят до вероятно необратима екокатастрофа. "На някои видове популациите са паднали 10 – 15 пъти от 2005 г. насам", казва Ковачев. Боян Петров допълва, че ако се вземе за изходна година 2003, "наземната фауна просто се е стопила". И двамата са категорични, че основният трафик трябва да се махне оттам.

Това обаче надали ще се случи. Тази седмица комитетът по наблюдение на оперативна програма "Транспорт" одобри предпроектното предложение за разделянето на две платна – едното ново, което да заобиколи от изток дефилето, а другото – стария път, и то ще бъде изпратено за оценка за въздействие (ОВОС). Така епичната битка за Кресна между институции, еколози и строители продължава.

Едно платно горе, едно долу…

"Ние още през 2002 г. изпратихме предложение за т.нар. Източен обход, който да заобикаля дефилето", казва Ковачев. Припомня, че след това местните жителите са поискали тунел, който според ОВОС-а е бил най-щадящ за околната среда и затова е залегнал в проекта. След като преди две години лобито на строителите в България провали точно преди започването му тунелния проект, драмата се проточи още, за да стигне до настоящия проект с по нещо за всички – път през склоновете на Пирин с 25 мостове и виадукти, 24 тунела и 3 пътни възела. Ковачев е съгласен с този проект, но казва, че това е само първи етап. "Вторият етап би бил цялото трасе да се изнесе там, включително другото платно." Само така, казва той, ОВОС-ът ще е спазил всички правила и ще покаже, че влиянието в дефилето е намалено, а директивите – изпълнени. "Те са длъжни да поискат в оценката да влезе и този проект".

Източник : www.capital.bg

ЖП транспорт

CER отчита мрачно първо тримесечие на 2021г за железопътния транспорт

През март 2021г пътническите оператори отчетоха намаление на 600 милиона евро на седмичните приходи. Shutterstock.com Приходите от пътниците останаха на половината от първото тримесечие на 2019 г. през първото тримесечие […]

ЖП транспорт

Настояще и бъдеще при модернизирането на железопътната инфраструктура в България

Гост в сутрешния блок по ТВ СКАТ: инж. Илия Илиев – Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия (RASTIA) ЕС е определил 2021 г. за Европейска година на железопътния […]