Дейвид О’Брайън, „Райънер“: Когато стъпим на пазара, цените падат

В сряда най-евтиният нискотарифен авиопревозвач "Райънер" (Ryanair) обяви мащабен план да развива българския пазар с полети по 21 дестинации от и до София. До Лондон и Пиза полетите започват от април, останалите от есента. Компанията обяви, че в края на октомври ще разкрие своя база в столицата, в която ще има три самолета. Какви са мотивите да стъпи на малкия български пазар точно сега, планира ли полети и от морските летища, дали планът на правителството да даде на концесия летищата в София и Пловдив (откъдето "Райънер" вече лети до Лондон и Франкфурт) ще повлияе на развитието им – по тези и други въпроси разговаряме с Дейвид О'Брайън, главен търговски директор на компанията.

Какво ви накара да стъпите на този малък и труден пазар в момента?

– Не смятам, че това е точно труден пазар. Мисля, че е неразвит пазар, има само 52 маршрута и е доминиран от високи цени. Така че ние решихме да го развием значително. Планираме чрез нашата дейност през следващата година да увеличим броя на преминалите през летище "София" пътници с 37 на сто.

Каква е стратегията ви за отнемане на дял от компании, сред които и нискобюджетни, които вече летят по някои от дестинациите, които и вие ще предлагате от България като Барселона, Брюксел?

– Историята на нашата компания се определя от това, че развиваме нови пазари. Да вземем например сравнително нов маршрут, по който летим – от Единбург до Лондон, на който монополът се държеше преди от "Изиджет", 28 хил. пътници бяха превозвани по това трасе тогава, а с началото на нашите полети те на практика се удвоиха. Другият ефект е, че на конкурентите се наложи да свалят цените. Доколкото ми е известно и българите знаят, че има по-евтини полети по дадени дестинации от летища в съседни държави като Румъния – Букурещ, например, отколкото от София. Така че с нашата дейност ние на практика помагаме съответният пазар да порасне.

Вие вече имате полети от Пловдив, обмисляте ли да имате и от морските летища във Варна и Бургас?

– Проблемът с бургаското летище е, че е контролирано от частен монопол, който няма истински интерес от развиване на трафика. Когато си монополист, основната ти цел е да повишаваш цените докъдето можеш. Така че в момента ние имаме интерес главно в това да развиваме софийския пазар. Надяваме се правителството да не направи така, че да превърне софийското летище в скъп порт както се случи, например в Тирана и други примери за провал (летището на Тирана е било дадено на концесия, какъвто план има и за това в София – бел. ред. ).

Общо до 21 дестинации планирате полети от София. В какъв период бихте обявили още?

– В момента правим програмата си за лятото на 2017 г. Не смятам, че дотогава ще разработим нови маршрути от и до София, защото има голяма нужда от развитие на други пазари като Испания, например, но вероятно след това ще обмислим и полети до още дестинации. Освен ако разбира се някой тук не направи някоя глупост с цените за ползване на летището, което ще доведе до точно обратното.

Говорите за готвената концесия на летището. В преговорите си с летище "София" преди да решите да откриете своя база тук, останахте ли с впечатление, че има някаква опасност това да оскъпи услугите на порта?

– Не мисля, че този въпрос е съвсем коректен, защото всичко е в ръцете на правителството. Разговорите ми с ръководството на летището бяха много професионални и не са оставили у мен някакви причини да се притеснявам. Ако имам някакво притеснение, то е свързано с пресните случаи на концесиониране и приватизация в няколко държави – Албания, Гърция и др. Към момента на планирането им всички те звучаха добре, но после не се получи така. Нека вземем за пример Кипър – те направиха такава концесия преди време и сега правителството се наложи да създаде фонд, чрез който да насърчава финансово авиокомпаниите да изпълняват полети до Кипър.

Авиокомпаниите плащат пари на скъпи летища, които правителството взима от концесията на летището, за да плати обратно на авиокомпаниите, за да ги привлича. Правителството в Гърция, например, взима по 12 евро на превозен пасажер, от които 8 дават на летището, нищо че е отдадено на концесия.

Аз не съм запознат с детайлите в България, просто се притеснявам, че правителствата продължават да допускат едни и същи грешки. В Грузия също летището в Тбилиси беше дадено на концесия на турска компания и сега правителството насърчава авиокомпаниите да летят до Кутаиси, защото летището в Тбилиси стана много скъпо. То изглежда много добре, разбира се, но какво от това като никой не лети до там?!

Кои компании приемате за големите си конкуренти на софийския пазар?

– Никои. Предизвикателството тук ще е, ако цените за ползване на летището се повишат. Тогава ще преосмислим позицията си. За да расте пазарът, цените трябва да паднат. Знам, че основно се конкурираме с "Уиз ер" и "България ер". "България ер" обаче има по-малко възможности да маневрира с цените. От друга страна, ако погледнете цените на "Уиз ер" те са с около 30 на сто по-високи от нашите. Така че не искам да звучи арогантно, но фактите показват, че ние имаме най-добрите цени в сравнение с всички, така че ще спечелим.

Неотдавна се говореше, че компанията планира да пусне нискобюджетни полети през Океана, после се отказахте. Окончателно ли остава в миналото тази идея?

– Не че планирахме, по-скоро така се говореше. Никога не сме планирали това. Всъщност, честно е да се каже, че моят шеф – Майкъл О’Лиъри, говореше в миналото за това, но не непременно свързвайки го с "Райънер". Разсъждаваше се как би изглеждал един нискобюджетен презокеански полет, но това е всичко.

Защото се е сметнало за невъзможно да има такива нискобюджетни полети по толкова дълга дестинация ли?

– Основният проблем при такъв дълъг полет е с цената – най-вече тази, която се плаща за летателната машина, а тази, подходяща за подобни полети, не е евтина. Освен ако човек не се сдобие с нискобюджетна. Това е.

Източник : www.dnevnik.bg

локомотив на бдж
ЖП транспорт

Пожар избухна във влака Варна-Шумен

октомври 4, 2024

Пожар избухна във влака Варна–Шумен, съобщават от МВР. Пътник във влака Варна-Шумен е забелязал дим във втори вагон. Той незаб…