Върховният административен съд в нарушение на закона вече 10-ти ден е без решение по жалбата на „Алстом“ срещу избора на победител в процедурата за доставка и поддръжка на 35 нискоемисионни мотрисни влака. Тя бе спечелена от Щадлер – Полска, която се отказа и за изпълнител бе избран втория класиран участник – PESA Бидгошч.
Изборът на изпълнител бе атакуван пред КЗК от друг участник – консорциумът „Булему“, с участници: Алстом Транспорт С.А. (Румъния), Алстом Феровиария С.п.А. (Италия) и РВП Инвест ЕООД (България). След като КЗК реши, че нарушение няма, консорциумът на „Алстом“ атакува решението на Комисията пред Върховният административен съд.
Любопитен факт бе, че ВАС даде ход на делото, а държавата бе представлявана лично от сегашния транспортен министър Красимира Стоянова, която подаде иск, с който се апелира за приоритетно разглеждане на касационната жалба, тъй като забавянето може да възпрепятства изпълнението на договора.
Въпреки искането, представено лично от транспортният министър ВАС наруши законоустановения срок за решение, който изтече на 24 октомври. Независимо, че от МТС досега няма официална реакция, нарушението на закона от страна точно на съда не остана забелязано и без широко коментирано от железничарите.
„Решението на (Не)зависимият български съд на практика саботира железопътната реформа. При това става дума за обжалване, което би могло да бъде решено много лесно, тъй като от „Алстом“ обжалват не защото не са спечелили, а само и единствено с цел да саботират процедурата“, написа във Фейсбук железопътния експерт Георги Ганчев.
Все още няма никаква информация от ВАС кога ще излезе решение по делото, като на официалната страница то все още е със статус „за решаване“. А докато Върховният административен съд спокойно нарушава законовите срокове се увеличава вероятността България да остане без влакове по най-голямата сделка по Плана за възстановяване и устойсчивост.