– Господин Димитров, днес след срещата с премиера Борисов, от правителството обявиха, че има сближаване на позициите. Така ли е наистина?
– Ами може би е истина, ако приемем че сближаване на позициите означава, че те започнаха да установяват какви проблеми са натворили с тол системата. Все пак тази среща беше по-полезна от предишната, на 1 април, когато бяха поставени абсолютно неизпълними условия. Сега поне правителството разбра, че се нуждае отчаяно от решение на задачата, чието задание е сбъркано отначало.
– Разбра ли се в крайна сметка тол системата каква част от националната транспортна мрежа ще покрива?
– От МРРБ обявиха 65%, като по 10% от тези пътища няма да се събира такса, понеже са в лошо състояние. Както обаче и да го погледнеш 65% са си 65%, просто ще влязат в пълния си обем след ремонта. А играта с процентите също не е за пренебрегване. В тези останали 35% влизат основно третокласни и четвъртокласни пътища, по които по принцип бизнесът и сега не минава. Така че реално за нас – превозвачите – тол системата е със 100% покритие.
– Вие направихте ли някакъв компромис в преговорите?
– Ние приехме, че заради географски и релефни особености в България няма как всеки път от тол системата да бъде дублиран с друг републикански път, за да имат превозвачите избор. Предложихме и различни варианти, които са изпробвани на Запад и са реализирани успешно. Например ограничаването на транзитния трафик по определени пътища. Как е в Европа – ако се движиш в Унгария по път М5 до него има дублиращо шосе, което е със същите характеристики и качество, но за него не се изисква тол такса. Транзитът обаче е ограничен до М5 и ако ние решим да ползваме съседното шосе, това ще ни излезе няколко пъти по-скъпо отколкото тол таксата по М5. В същото време унгарските колеги нямат проблем да ползват дублиращия път, по който не плащат такса, тъй като возят вътрешни превози. По този начин унгарската държава хем прибира приходи, хем успява да подпомага своите превозвачи.
– Тол системата ще бъде отложена с три месеца. Кой печели от това отлагане?
– Със сигурност сроковете бяха твърде кратки. Не само превозвачите, но и спедиторските компании имат дългосрочни договори, в ценообразуването на които е включена и компонентата за превоз. При въвеждането на системата първоначалният удар ще го понесем ние, превозвачите. Само за пример един камион от най-масовите категория Евро 3, за който досега са плащани 1340 лева на година с новите тол такси по наши изчисления и заложените от правителството цени и покритие ще трябва да плаща между 105 и 120 хиляди лева за тол такси. Така на практика близо 60% от приходите ще отиват само за тол системата. И то още преди облагането с данъци.
Да, това отлагане ще даде възможност договорите да се изпълнят. Основният печеливш обаче е правителството на Бойко Борисов. Те получават отсрочка от 3 месеца за въвеждането на тол системата, която няма какво да се лъжем, няма как да стане готова в предвидените срокове.