Димитър Димитров, Камара на автомобилните превозвачи: Горивата трябва да са по-евтини със 70 стотинки на литър, държавата си затваря очите

  • Господин Димитров, на вчерашната среща с премиера не постигнахте никакви резултати, дори бяхте изгонени от нея. Защо се получи това?
  • Ние за тази среща научихме от медиите и чак впоследствие се сетиха да ни поканят и нас, така че не сме имали големи очаквания от нея. Това, което разбрахме от срещата е, че никой не ни взема насериозно – очаквахме да дискутираме мерки, предложения, обосновки. Вместо това ни показаха вратата.
  • Доколкото разбрах премиерът ви е обяснил, че няма пари?
  • Това показва до каква голяма степен тези хора не са наясно с нашите проблеми и предложения. Това, което ние искаме в много малка част касае бюджета, основното, с което може да ни се помогне са съвсем друг тип мерки.
  • Искате намаляване на цените на горивата. Как може да се случи това?
  • За разлика от другите европейски държави, почти целия петрол, който внасяме е от Новоросийск- тип „Уралск“. Тъй като е с по-ниски качества той обикновено се търгува с 1-2 долара по-ниско от брента. От началото на кризата в Украйна обаче вече не са 1-2 долара, а са 30-35 долара дискаунт. Това означава по наши сметки, че цените на горивата трябва да са по-ниски с около 70 стотинки на литър само от тази разлика. Това обаче не се случва, а работа на държавата и в частност на КЗК е да установи защо това е така и дали има картел при горивата.
  • Какво друго очаквате например при акциза за горивата?
  • Този акциз не е пипан от много години, тъй като специално ставката върху дизела е на разрешения минимум. В началото на април обаче ЕК създаде механизъм, с които се разрешава на страните-членки да намаляват косвените данъци, за което има изпратено и писмо. Така че държавата може в такива извънредни условия да намали акциза за определен период от време. Това, че няма такава възможност не е истина, както не е истина и че сме с най-ниските цени на горивата в Европа. Друга възможност е да се ограничи временно изискването за 6% биокомпонента в горивата. Разбирам, че има бизнесинтереси и в производството на биогорива, но работа на правителството е да намери златната среда.
  • По какъв начин ще протестирате? Да очакваме ли камиони и автобуси в центъра на София?
  • За София сме взели разрешение за протест до 22 часа на 10-ти. Ще вземаме такова разрешение ден за ден. Планираме и други начини на протест, но все още ги обсъждаме с колегите. Със сигурност няма да създаваме проблеми за придвижването на леки автомобили.
  • Смятате ли, че хората ще разберат защо протестирате?
  • Една от основните цели на протеста е да бъдат намалени цените на горивата. Тяхната тежест ги изпитва на гърба си всяко едно домакинство – както директно при зареждането на автомобила на бензиностанцията, така и при увеличените цени на продуктите заради транспортната компонента.
  • След последната среща с вицепремиера Гроздан Караджов вие – превозвачите – поискахте неговата оставка, на финансови и на транспортния министър. Искате ли все още тези оставки?
  • Вижте, този въпрос с вас сме го обсъждали и при предните правителства, ще го обсъждаме и при следващите. Ние с политика не се занимаваме. Искаме да имаме диалог. Едва когато изчерпаме тези възможности за диалог тогава прибягваме до крайни мерки.
ЖП транспорт

Транспортното министерство не се отказва от трите лота за обществената жп услуга, но ще обсъди предложени от експертите корекции

декември 2, 2024

Транспортното министерство заяви твърдото си намерение да продължи с плановете за разделяне на обществената железопътна услуга в три лот…