- Господин Димитров, на вчерашната среща с премиера не постигнахте никакви резултати, дори бяхте изгонени от нея. Защо се получи това?
- Ние за тази среща научихме от медиите и чак впоследствие се сетиха да ни поканят и нас, така че не сме имали големи очаквания от нея. Това, което разбрахме от срещата е, че никой не ни взема насериозно – очаквахме да дискутираме мерки, предложения, обосновки. Вместо това ни показаха вратата.
- Доколкото разбрах премиерът ви е обяснил, че няма пари?
- Това показва до каква голяма степен тези хора не са наясно с нашите проблеми и предложения. Това, което ние искаме в много малка част касае бюджета, основното, с което може да ни се помогне са съвсем друг тип мерки.
- Искате намаляване на цените на горивата. Как може да се случи това?
- За разлика от другите европейски държави, почти целия петрол, който внасяме е от Новоросийск- тип „Уралск“. Тъй като е с по-ниски качества той обикновено се търгува с 1-2 долара по-ниско от брента. От началото на кризата в Украйна обаче вече не са 1-2 долара, а са 30-35 долара дискаунт. Това означава по наши сметки, че цените на горивата трябва да са по-ниски с около 70 стотинки на литър само от тази разлика. Това обаче не се случва, а работа на държавата и в частност на КЗК е да установи защо това е така и дали има картел при горивата.
- Какво друго очаквате например при акциза за горивата?
- Този акциз не е пипан от много години, тъй като специално ставката върху дизела е на разрешения минимум. В началото на април обаче ЕК създаде механизъм, с които се разрешава на страните-членки да намаляват косвените данъци, за което има изпратено и писмо. Така че държавата може в такива извънредни условия да намали акциза за определен период от време. Това, че няма такава възможност не е истина, както не е истина и че сме с най-ниските цени на горивата в Европа. Друга възможност е да се ограничи временно изискването за 6% биокомпонента в горивата. Разбирам, че има бизнесинтереси и в производството на биогорива, но работа на правителството е да намери златната среда.
- По какъв начин ще протестирате? Да очакваме ли камиони и автобуси в центъра на София?
- За София сме взели разрешение за протест до 22 часа на 10-ти. Ще вземаме такова разрешение ден за ден. Планираме и други начини на протест, но все още ги обсъждаме с колегите. Със сигурност няма да създаваме проблеми за придвижването на леки автомобили.
- Смятате ли, че хората ще разберат защо протестирате?
- Една от основните цели на протеста е да бъдат намалени цените на горивата. Тяхната тежест ги изпитва на гърба си всяко едно домакинство – както директно при зареждането на автомобила на бензиностанцията, така и при увеличените цени на продуктите заради транспортната компонента.
- След последната среща с вицепремиера Гроздан Караджов вие – превозвачите – поискахте неговата оставка, на финансови и на транспортния министър. Искате ли все още тези оставки?
- Вижте, този въпрос с вас сме го обсъждали и при предните правителства, ще го обсъждаме и при следващите. Ние с политика не се занимаваме. Искаме да имаме диалог. Едва когато изчерпаме тези възможности за диалог тогава прибягваме до крайни мерки.