- Господин Димитров, какво точно се случи на вчерашното гласуване в Европарламента?
- Ами гласуваха се около 200 предложения, след което надепутатите им писна и взеха решение текстовете да се гласуват анблок, като се приеха всички предложени изменения. В момента няма евродепутат, който да знае какво точно е гласувал.
- А текстовете, които засягаха директно българските превозвачи?
- Всичко е прието. Ще се връщат шофьори, ще се връщат камиони, но точно как са записани нещата никой не знае. Трябва време да се обработят текстовете, да се оформи крайния документ, от който както ние, така и самите евродепутати ще разберат какво са гласували.
- Вчера беше първо четене на текстовете. Какво предстои?
- Следват т.нар. триалози между Европарламента, Съветът на Европа и Еврокомисията. Тези триалози могат да обърнат текстовете с краката нагоре, както няколко пъти се случваше досега. След тези триалози текстовете минават на второ четене в Европарламента. Вероятността тези триалози да свършат преди последното заседание на Европарламента, което е 15-18 април е минимална. Самите триалози продължават с месеци и то при доста по-малко спорни текстове от тези.
- И значи все пак второто четене ще се извърши при следващия европарламент?
- Нашите протичници сега имат един много силен предизборен коз – виждате ли ето направихме всичко възможно и успяхме да гласуваме текстовете. От друга страна в новия парламент ще имат много силен довод – че текстовете са приети на първо четене и евентуално че ще са минали през триалозите.
- Тоест получаваме лоша стартова позиция за следващото гласуване?
- Точно така. На всички наши предложения ние получавахме съответно контрапредложение с още по-утежняващи условия. Например на предложението за прибирането на шофьора да бъде поълвана от него декларация къде ще почива се прие абсурдът шофьорът да се прибира в съответната база на фирмата. Например български шофьор, работещ в Германия задължително ще трябва да се прибира в базата си, вместо при семейството си.
- А тези текстове не са ли опит за кражба на бизнес?
- Това не е само опит, това си е чиста кражба. От еднастрана на бизнес, от друга облагодетелстване на техните данъчни и осигурителни системи, защото вече е факт – част от превозвачите започнаха да регистрират фирми в Западна Европа.
- А вие като бранш станахте ли вече евроскептични?
- Със сигурност сме станали евроскептични. От влизането в ЕС нашия бранш е получавал преди всичко удари, но не и помощ. Виждате, че в момента се налага едно мнение едва ли не превозвачите са изкарани черните овце на бизнеса, престъпници, отнасящи се некоректно с разботниците си. И сега едва ли не превозвачите ще си получат заслуженото. Не. Действително малкия бизнес ще пострада. При големия ще се получат сътресения, ще се ориентира към други държави. Какво обаче ще се случи с България, с нейните данъчни и осигурителни системи, ако този бизнес се изнесе в чужбина/
- И колко ще загуби бюджета при един такъв сценарий?
- Ами това са между 15 и 17 процента от БВП на страната, които се внасят от транспортния бранш. Нашите прогнози са че между 70 и 80 процента от този бранш ще спре да работи или ще се изнесе в чужбина. Тоест можем да говори за около 12% по-малко приходи в държавния бюджет годишно.