Дизелът умира в Париж до три години

В любовта французите може да са романтици, но по отношение на колите са прагматици. Това се набива в очи както от липсата на места за паркиране и километричните задръствания в Париж, така и от световното автомобилно изложение, което отваря врати днес за очакваните 1,2 милиона посетители.

Да се стигне с кола до експо центъра „Порт дьо Версай” е изпитание дори за калените в тежкия софийски трафик шофьори (дори си мечтаем за него), но в бавно пъплещите колони човек може добре да огледа какви модели предпочитат жителите на френската столица. Преобладават малки, удобни, икономични и практични автомобили, повечето с дизелови двигатели и почти изцяло местно производство. Подобна е и картината в автосалона, но там фонът е много по-лъскав, масовите коли са изцяло нови и край тях са изложени ефектни студийни модели. Няма ги обаче супермощните, суперлуксозните и суперскъпите марки като Rolls-Royce, Lamborghini, Bentley, Aston Martin, защото Париж не е тяхна територия (за разлика от Лазурния бряг). Няма ги дори по-достъпните коли на Mazda, Ford и Volvo, защото изложението явно не се вписва в техните маркетингови стратегии. На своя земя обаче френските компании натискат мощно газта и показват всичко най-добро и най-ново, с което разполагат.

Citroen залага всичко на една карта и един джокер, каквито са новият сериен модел C3 и концептът CXperience. Естествено, с футуристичния си дизайн CXperience изглежда по-зрелищно и сякаш е кацнала от друга планета върху красивите си 22-инчови джанти с пет спици. Атлетичните пропорции (4,85 м дължина, 2 м широчина), ниският покрив (1,37 м), дългото междуосие (3 м) и късите надвеси демонстрират спортния характер, заложен зад екстравагантната външност. Ако надникнем под капака, ще открием най-авангардни технологии като хибридна задвижваща система от бензинов двигател и електромотор с обща мощност 300 конски сили, възможност за изминаване на 60 км в изцяло електрически режим и бързо зареждане на батерията с капацитет 13 киловатчаса. Колата е оборудвана с множество камери, сензори, микрофони и говорители, чрез които вътрешната комуникация може да става с видеоконференция или просто шофьорът да наблюдава какво правят децата на задната седалка върху огромния 19-инчов цветен екран на таблото. С едно натискане на бутон водачът може да фотографира или филмира в HD формат пътуването и да го споделя в интернет. По традиция Citroen залага на висок комфорт и приятна возия върху прогресивни хидравлични амортисьори, както и на ефектен кокпит, който се разкрива при открехването на срещуположно отварящите се врати. Хидравликата, воланът с една спица и оформянето на задната част в стил хечбек издават директната връзка с популярния през 70-те и 80-те години модел Citroen CX. Явно предстои и той да се събуди за нов живот по примера на легендарния DS. Докато това се случи, Citroen ще разчита много на най-важния автомобил в гамата си – C3, който направи премиера в Париж и бързо привлече вниманието с нетрадиционния си вид и предпазните въздушни капсули като на C4 Cactus.

Peugeot, другият производител в групата PSA, вдига самочувствието и позицията на седене на водачите с новите си четирицифрени модели 3008 и 5008, които са много повече SUV-ове, отколкото ванове. Френските „лъвове” са с по-просторни и комфортни пътнически кабини, по-самоуверен и мускулест дизайн, по-големи багажници, по-модерни двигатели и електронни системи.

Третата френска компания Renault направи няколко премиери (сред тях на обновеното Clio и спортния му вариант R.S.), но голямата звезда на щанда е концептът Trezor – зашеметяващ спортен модел с електрическо задвижване, който подпечатва водещите позиции и големите амбиции на производителя в сектора на електромобилите. На изложението (почти) всяка марка показва електрическа кола, защото явно това ще бъде превозното средство в близкото бъдеще. Французите и по-конкретно парижаните спешно имат нужда от такива модели, защото първата жена кмет на града Ан Идалго възнамерява да забрани всички дизелови автомобили от 2020 г.

 

Източник : www.trud.bg