До Крайова и назад за 30 лева

 

Само дни след пускането на влак  по международната линия Видин – Крайова вагоните пустеят. Пътниците, купили билети от гарата във Видин, чиято цена е 15 лв. в едната посока, се броят на пръстите на едната ръка, обясни касиерката. Затова между двете гари вече се движи влак  с един вагон. Обслужва се от румънските железници . Докога обаче са готови да губят, ще се разбере след месец-два. При това положение е безсмислено и България да пуска свои влакове по линията.

Хората, които пътуват, имат студенти в Крайова или вече женени деца и внуци в този град. Повече от 20 г. Румъния приема от 20 до 60 студенти на година от Видинския край. Това става чрез организациите на власите, които Румъния толерира. Броят на студентите е равен с този на румънците от български произход, които искат да учат у нас.

Причината за малкото пътници е неудобното разписание. При сегашното движение на влаковете пътуващите от Видин трябва да нощуват в Крайова, защото не може да се върнат същия ден. Първият влак  от Видин към румънския град тръгва в 12,25 часа и пристига в 15,35 часа. Последният влак  от Крайова към Видин потегля в 13,19 часа, т.е. 2 часа преди видинчани да са пристигнали в Крайова с първия. Румънците са облагодетелствани от разписанието. Те могат да пристигнат във Видин към 11 часа и да се върнат още същия ден с последния влак , който тръгва от българския град  в 18 часа.

Влакът, който преминава по моста "Нова Европа", изобщо не може да се ползва за пътуване до Калафат. Защото той минава покрай града, но не влиза на гарата, а продължава към Голенци. Билетът до там струва 7 лв. От нея до Калафат трябва да се вземе друг влак , който пътува 15 минути. Тази линия не е електрифицирана.

Линията е изградена за връзка с европейските железници , а не между Видин и Калафат, обясниха от фирмата, която управлява моста.

Връзката от Голенци до Видин обаче е примамлива за румънските земеделци. Около тази гара до село Пояна маре се намира голяма зеленчукова борса, на която доматите се продават по 50 ст., а краставиците – по 40. Около това село има много зеленчукови градини и оранжерии. Очаква се тези производители да се ориентират към българския пазар.

Още при пускането на моста през юни миналата година румънците опитаха да продават във Видин по-евтиния си зеленчук. Тогава обаче местните производители от селата от българската страна на моста се вдигнаха на бунт. Те поискаха държавата да налага мита и такси на преминаващите във Видин румънски търговци. Така евтината търговия бе спряна.

Но най-голяма пречка са таксите за преминаването по моста. За автомобил се вземат по 6 евро в едната посока. Ако човек стигне на пазар в Калафат с влак , то билетът в двете му посоки ще излезе 20 лв. Това обезсмисля купуването на по-евтини плодове и зеленчуци. "Пазарувам редовно от Калафат месо, колбаси, зеленчуци", казва Петранка Кучукова от Видин. "Излиза ми на сметка, защото аз продавам на пазара дребни стоки – дрехи, олекотени завивки, обувки. Разликата в цените е много малка по левче, два, не повече. Със спечелените пари си купувам продукти". Според жената месото и зеленчуците отвъд Дунава са по-вкусни. Защото са произведени от местни ферми и градини. Внос от Южна Америка или от Турция няма, твърди жената. Познава пазара на град Калафат още от времето на ферибота. Тогава й било поизгодно. Сега плаща такса за преминаване, която й убива печалбата. Ако се разреши на жителите на двата града да преминават без такса, както през първия месец след пускането на моста в експлоатация, това ще я облекчи. Затова веднага се е подписала, когато е научила, че се готви петиция до правителството за това.

"През ден съм във Видин", споделя Дан Вана, който работи в културния дом на Калафат. "Посещавам вашите събори, водя групи за участие в различни фестивали. Много се радвахме, когато се откри мостът, но сега се сблъскваме с неуредици", признава той. Първата са високите такси, а сега – и липсата на жп връзка между Калафат и Видин. Таксите за преминаване оскъпяват и цената на билетите за автобуса. По тази причина само месец-два след откриването на моста автобусната фирма, която откри редовни линии до Калафат, се отказа от тях. Няма пътници, призна собственичката й Красимира Асенова.

 Няма пътници за влака от Видин до румънския град Само дни след пускането на влак по международната линия Видин – Крайова вагоните пустеят. Пътниците, купили билети от гарата във Видин, чиято цена е 15 лв. в едната посока, се броят на пръстите на едната ръка, обясни касиерката. Затова между двете гари вече се движи влак с един вагон. Обслужва се от румънските железници . Докога обаче са готови да губят, ще се разбере след месец-два. При това положение е безсмислено и България да пуска свои влакове по линията. Хората, които пътуват, имат студенти в Крайова или вече женени деца и внуци в този град. Повече от 20 г. Румъния приема от 20 до 60 студенти на година от Видинския край. Това става чрез организациите на власите, които Румъния толерира. Броят на студентите е равен с този на румънците от български произход, които искат да учат у нас. Причината за малкото пътници е неудобното разписание. При сегашното движение на влаковете пътуващите от Видин трябва да нощуват в Крайова, защото не може да се върнат същия ден. Първият влак от Видин към румънския град тръгва в 12,25 часа и пристига в 15,35 часа. Последният влак от Крайова към Видин потегля в 13,19 часа, т.е. 2 часа преди видинчани да са пристигнали в Крайова с първия. Румънците са облагодетелствани от разписанието. Те могат да пристигнат във Видин към 11 часа и да се върнат още същия ден с последния влак , който тръгва от българския град в 18 часа. Влакът, който преминава по моста "Нова Европа", изобщо не може да се ползва за пътуване до Калафат. Защото той минава покрай града, но не влиза на гарата, а продължава към Голенци. Билетът до там струва 7 лв. От нея до Калафат трябва да се вземе друг влак , който пътува 15 минути. Тази линия не е електрифицирана. Линията е изградена за връзка с европейските железници , а не между Видин и Калафат, обясниха от фирмата, която управлява моста. Връзката от Голенци до Видин обаче е примамлива за румънските земеделци. Около тази гара до село Пояна маре се намира голяма зеленчукова борса, на която доматите се продават по 50 ст., а краставиците – по 40. Около това село има много зеленчукови градини и оранжерии. Очаква се тези производители да се ориентират към българския пазар. Още при пускането на моста през юни миналата година румънците опитаха да продават във Видин по-евтиния си зеленчук. Тогава обаче местните производители от селата от българската страна на моста се вдигнаха на бунт. Те поискаха държавата да налага мита и такси на преминаващите във Видин румънски търговци. Така евтината търговия бе спряна. Но най-голяма пречка са таксите за преминаването по моста. За автомобил се вземат по 6 евро в едната посока. Ако човек стигне на пазар в Калафат с влак , то билетът в двете му посоки ще излезе 20 лв. Това обезсмисля купуването на по-евтини плодове и зеленчуци. "Пазарувам редовно от Калафат месо, колбаси, зеленчуци", казва Петранка Кучукова от Видин. "Излиза ми на сметка, защото аз продавам на пазара дребни стоки – дрехи, олекотени завивки, обувки. Разликата в цените е много малка – по левче, два, не повече. Със спечелените пари си купувам продукти". Според жената месото и зеленчуците отвъд Дунава са по-вкусни. Защото са произведени от местни ферми и градини. Внос от Южна Америка или от Турция няма, твърди жената. Познава пазара на град Калафат още от времето на ферибота. Тогава й било по-изгодно. Сега плаща такса за преминаване, която й убива печалбата. Ако се разреши на жителите на двата града да преминават без такса, както през първия месец след пускането на моста в експлоатация, това ще я облекчи. Затова веднага се е подписала, когато е научила, че се готви петиция до правителството за това. "През ден съм във Видин", споделя Дан Вана, който работи в културния дом на Калафат. "Посещавам вашите събори, водя групи за участие в различни фестивали. Много се радвахме, когато се откри мостът, но сега се сблъскваме с неуредици", признава той. Първата са високите такси, а сега – и липсата на жп връзка между Калафат и Видин. Таксите за преминаване оскъпяват и цената на билетите за автобуса. По тази причина само месец-два след откриването на моста автобусната фирма, която откри редовни линии до Калафат, се отказа от тях. Няма пътници, призна собственичката й Красимира Асенова. Белоградчик кани туристи от Калафат Туроператори правят опити за включване на градовете Калафат и Крайова в еднодневни екскурзии. "Още не е тръгнал и един автобус, но и това ще стане", смята кметът на Белоградчик Борис Николов. Общината в скалния град ще представи своите забележителности в Калафат и Крайова, за да предизвика интереса у румънците. "Посрещаме гости от Америка и Австралия, но в Калафат, който се намира на 60 км от Белоградчик, не знаят за нашите скали и крепост", казва Николов. Има какво да се види при съседите Ако имаше удобна връзка, то и видинчани могат да прекарат уикенда си в Крайова. Румънският град е много оживен, голям университетски център е. Притежава уникален музей със 110 000 експонати – от археология до фондове на политически, културни и исторически личности. В къщата на бановете може да се видят инструменти за земеделие, ловуване, грънчарство, килимарство, народни носии, икони от стъкло. Сградите в Крайова впечатляват със своята архитектура, защото са строени от френски и италиански архитекти и майстори. Такава е сградата на музея на изкуствата "Жан Михаил", където могат да се видят произведения на световното изкуство. В Крайова интересна е и сградата на кметството, която има богата декорация и венецианска мозайка, както и църквата "Свети Димитър", изографисана от френските художници Емил Менпиот и Бориес. Всичко това се намира "на една ръка разстояние", но е недостъпно за видинчани. При все че красив мост с автомобилен път и жп линия свързва двата града.

http://www.standartnews.com, 19.05.2014g.

ЖП транспорт

Товарните влакове между Турция и Китай вече се движат редовно по график

Първият Китай-граница влак от Турция тръгна на 4 декември миналата година, а вторият току-що пристигна в централно разположения китайски хъб. Услугата ще работи два пъти месечно. Това е положителен старт […]

ЖП транспорт

Flixmobility с жалба пред Европейската комисия против държавна помощ на ДойчеБан

FLIXMOBILITY, германското дружество с отворен достъп Flixtrain и автобусния оператор на дълги разстояния Flixbus, подаде официално оплакване пред Европейската комисия (ЕК) за милиарди евро държавни помощи, предоставени на германския железопътен […]