Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) възнамерява да увеличи инвестициите си в размер на 1 милиард евро в Турция през следващата година, като железниците ще получат солиден дял от тези средства.
ЕБВР очаква турската икономика да нарасне с повече от 2% през 2020 г., отбелязвайки обрат от състоянието си през 2019 г., когато тя се сви с около 0.2%. Добрите перспективи накараха банката да обяви, че ще увеличи инвестициите си през тази година.
Арвид Тюркнер, управляващ директор на ЕБВР за Турция, потвърди в Истанбул в четвъртък (16 януари), че финансирането ще достигне 1 млрд. Евро през 2019 г. и ще се увеличи през 2020 г. „Тъй като инвеститорите ще търсят финанси, ще се стремим да подкрепяме още повече инвестиционни проекти, които стимулират икономиката, създаването на работни места и подобряване на живота на хората. “
„По-голямата част от нашите инвестиции бяха в частния сектор, а половината от тях беше в подкрепа на програмата за устойчивост на Турция“, каза Тюркнер и добави, че проектите ще бъдат насочени към енергийна ефективност, възобновяема енергия и либерализиране на железопътния сектор.
Турското правителство реши през 2013 г. да отвори сектора, като част от реформите, вдъхновени от неговата вече застояла кандидатура за членство в ЕС, и планира да освободи автомобилния транспорт от голяма част от тежките товари.
Тези планове накараха държавния монополен превозвач (TCDD) да направи широки промени, включително да раздели търговските си дейности на две. Въпреки това опасенията за конкуренцията продължават да съществуват, както и монополът на TCDD.
Един от основните интереси на ЕБВР е високоскоростната линия Халкали-Капикуле, която ще свърже западния бряг на Босфора с българската граница. Строителството по проекта започна през октомври 2019 г. и се очаква да струва повече от 500 милиона евро през следващите четири години.
ЕС вече обеща безвъзмездни средства в размер на 275 млн. Евро чрез своя Инструмент за предприсъединителна помощ (ИПП) в началото на 2019 г., а понастоящем ЕБВР има желание да добави финансовия си ефект към усилията.
Комисарят по транспорта Виолета Булц обяви по време на церемонията по подписването, че „ЕС и Турция още веднъж показват, че могат да работят ръка за ръка в полза на своите народи и за съвместно и устойчиво бъдеще“.
Тя отбеляза продължаващо участие на ЕС в мащабни турски инфраструктурни проекти. Булц даде за пример предоставеният от Европейската инвестиционна банка заем от близо половин милиард евро през 2005 г. за изграждането на железопътен тунел под Босфора.
Еурактив