Товарен влак на превозвача „Булмаркет“ с 2 локомотива и 25 вагона с пропан-бутан се е движел от Илиянци към Пловдив. Около 4.15 часа сутринта на 16.02.2019г. на гара Пловдив при преминаването транзит, дерайлират двата локомотива и първите три вагона. Няма ранени граждани и служители, няма изтичане на газ и повредена арматура на вагоните
Екип следователи от Националната следствена служба поема разследването за дерайлиралия товарен влак в Пловдив, съобщи преди Dir.bg говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова. По думите и столичните следователи, както и служителите на двете криминалистични лаборатории вече са отпътували за града под тепетата по разпореждане на Сотир Цацаров.
„Прокуратурата и лично главният прокурор бяха уведомени за инцидента тази сутрин. Окръжният прокурор на Пловдив Румен Попов пък е на мястото на инцидента. Под негово ръководство се извършват процесуално-следствени действия„, уточни Арнаудова.
Говорителят на главния прокурор каза още, че в рамките на деня ще се извърши оглед на местопроизшествието, ще бъдат разпитани свидетели, за да се установи причината и евентуалната вина за настъпване на инцидента.
„Причинени са имуществени щети, няма пострадали хора, нито изтичане на газ. Институциите работят, има образувано досъдебно производство. Чака се тук да пристигне екип от Националната следствена служба. Към момента се разпитват свидетели. Общото с инцидента в Хитрино е, че водещият локомотив и на двете композиции е един и същ„, каза пред журналисти окръжният прокурор на Пловдив Румен Попов.
Позицията на „Булмаркет“
Причината за дерайлирането на влака в Пловдив е лошото състояние на железния път, съобщиха от компанията „Булмаркет“, която е собственик на композицията. Според GPS системата за контрол на локомотива, влакът се е движел със скорост 33 км в час при максимално разрешена 40 километра. Установена е счупена стрелка на приемно-отправен коловоз. Управителят на фирмата превозвач на композицията „Булмаркет Реъл Карго“ – Петър Ганев. каза пред бТВ
„След първоначалния оглед, при който стана ясно, че има счупване на език на стрелка, днес очакваме да има измерване за скрити пропадания. „Всички локомотиви са технически изправни – имат технически паспорти, регулярно минават на прегледи. Дерайлиралият локомотив е „Сименс” на около 15 години. те са много добри сравнени с локомотивите на БДЖ”, Цистерните също са проверени и са в изправност каза още Ганев.
Очаква се да се разследват и технологията и организацията на превозите на опасни товари от инфраструктурния оператор ДП НКЖИ. Спазени ли са изисквания на европейските регламенти и директиви и националната наредба за превоз на опасни товари, дали се вози по определени безопасни маршрути без конфликтни точки с пътнически влакове и гари. Имат ли превозвача и инфраструктурния оператор консултанти по безопасно на превозите на опасни товари и изпълняват ли своите функции.
Звеното за разследване на произшествия в железопътния транспорт към Министерството на транспорта е започнало разследване по случая. В момента се извършва оглед от пловдивски следователи.
От „Булмаркет“ припомнят, че през ноември 2018 година Европейската комисия обяви, че е внесла иск в Съда на ЕС срещу България заради неизпълнения на правилата относно безопасността на железопътния транспорт. Според ЕК българското законодателство не гарантира, че разследванията на тежки произшествия и инциденти се извърша от независим орган. И в момента такъв независим орган в България не съществува.
Източник: Dir.bg