След трагедията с руския самолет, който на 31 октомври се разби на египетския полуостров Синай с 224 души на борда, много експерти по авиационна сигурност призоваха за сериозни промени правилата за безопасност по летищата, пише "Гардиън".
Британският в. "Обзървър" информира, че в Египет е започнало разследване на целия персонал на летището в Шарм ел Шейх, който може да е бил в контакт с руския "Еърбъс А321". Този ход допълнително подхрани теориите, че катастрофата може да е причинена от бомба, поставена в куфар от служител на аерогарата или от човек, който е имал достъп до багажното отделение.
На фона на трагедията редица експерти по авиационна сигурност предупредиха, че са необходими нови правила, които да предотвратят възможността терористите да се възползват от пропуските в сигурността по летищата. Според тях е необходимо спешно да бъдат одобрени мерки за по-детайлни проверки на служителите по аерогарите и за по-внимателен подбор на персонала.
Според Матю Фин, който ръководеше международната конференция по авиационна безопасност, провела се в Дъблин миналия месец, един от проблемите, на които трябва да се отдели специално внимание след трагедията с полет 9268, са работниците, които отговарят за качването на багажите на пътниците в самолета, без преди това да бъдат подложени на адекватни проверки.
"Необходима е международна реакция по въпроса как да бъдат проверявани всички, които работят по летищата", обяснява Фин, който е управляващ директор на независимата фирма за съвети по авиационна безопасност Augmentiq. "Трябва да сме сигурни, че хората, които имат достъп до самолетите, са правилните хора, че наемаме адекватните за съответните позиции служители. Трябва да има международна рамка за това какви проверки да се извършват върху всички работещи на дадено летище и от кого".
Филип Баум, редактор на списанието за авиационна безопасност Aviation Security International, смята, че правилата за сигурност по летищата трябва да бъдат едновременно по-непредсказуеми и по-задълбочени, за да объркат плановете на терористите.
Според Баум сега действащият подход е фундаментално погрешен, тъй като е съсредоточен върху изпълнението на минимални стандарти, които дори аерогари с по-слаб контрол могат да покрият.
"Ще имаме много повече гаранции, ако служителите не знаят през какъв тип проверка им предстои да минат", обяснява той. "Един ще бъде проверен чрез най-ново поколение рентген, на друг ще бъдат събрани лични данни, трети ще бъде претърсен. Това е кошмар за терористите, така че защо да не приложим същата тактика и за персонала по летищата?"
"Докато не се справим с тези пропуски, ситуацията по летищата ще изглежда сигурна само привидно. Пътниците си мислят: "Проверките са сериозни, защото ми взеха шишето вода" – нещо абсолютно безсмислено през 2015 г. Трябва да престанем да разиграваме театър със сигурността на полетите и да действаме по същество".
Според Тим Кларк, президент на Emirates Airlines, катастрофата с руския самолет "променя правилата на играта" в авиацията и може да доведе до нови и по-строги мерки за сигурност по цял свят. В навечерието на голямото авиационно изложение в Дубай той споделя пред "Ройтерс", че е наредил преглед на мерките в неговата авиокомпания, но и че не е спрял нито един полет след трагедията.
Тим Кларк добавя към инцидента в Шарм ел Шейх и самоубийствената катастрофа на Germanwings във френските Алпи през март. "Случилото се трябва да бъде отреагирано на ниво индустрия, защото без съмнение САЩ и Европа ще предприемат доста строги, дори драконовски мерки, за да работи авиацията сигурно."
В неделя външният министър на Великобритания Филип Хамънд предупреди, че на пътниците може да се наложи да свикват с по-скъпите цени на полетите и с по-големи закъснения, ако се докаже, че причината за инцидента в Синай е бомба на борда на самолета. Хамънд допълни, че ако тази хипотеза бъде доказана, мерките за сигурността на летищата в зони, където действа "Ислямска държава" и свързани с нея групировки, ще трябва да бъдат преразгледани и засилени. Това може да повлияе сериозно на полетите до Северна Африка и Близкия Изток.
Източник: http://www.dnevnik.bg, 11.11.2015г.